Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1911 ggr
Fjordell
0

Katt som är snorig och nyser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en katt som uppskattningsvis är 1,5 år. Anledningen till att jag inte vet hennes ålder är för att hon blivit räddad från ett hem med vanvård och misshandel. Jag tog hem henne från Kattakuten då jag verkligen föll för den lilla flickan. Hon var väldigt mager och pälsen var oljig och väldigt dålig, inga muskler och ingen koordination överhuvudtaget, en tand har gått av och hon har ett jack i ena örat. Hur som helst, henne tog jag hem den 10 september 2011. Och ända sen jag hämtade henne har jag varje dag fått ta bort torkat snor från hennes nos, och så har jag märkt att hon nyser väldigt mycket.

Jag tänkte att detta bara var tillfälligt och hon mådde ju bra i övrigt så. Idag är det precis samma sak, hon snorar och nyser, men hon har dock nått en hälsosam vikt och musklerna är påväg tillbaka. Pälsen är också jättefin nu. Är hon förkyld, eller vad kan det vara? Bör jag uppsöka veterinär? För det kan knappast vara så det ska vara, ingen av mina tidigare katter har haft det såhär…

[silkesnosen]
0

Ja, till veterinär..kan ju vara allt från mask, till  kattsnuva el ngt som sitter i näsgången.

Hawknestgrove
0

Håller med, ta den lilla till veten. Hon ska väl ändå kastreras? Om hon inte redan är det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Fjordell
0

Hon är kastrerad och vaccinerad innan jag hämtade henne från föreningen.

Ska ta och boka tid så fort som möjligt då, börjar ju blir lite fundersam när det hållt på så länge :/

Hawknestgrove
0

Ok, ja säkert lätt att fixa…..nu när hon är frisk och fin i övrigt.

Fjordell
0

Ja, jag hoppas det! Men är väl lika att kolla upp det, så man vet vad det är. Hellre besöka vet. en gång för mycket än en gång för lite.

Hawknestgrove
0

Absolut. så gör jag med.