Katten glöms bort
Jag har en vän, och hon och hennes pappa har en katt. Deras hus är kaotiskt, smutsigt och stökigt och inget jag personligen skulle tillåta en katt att leva i, men det är inget jag tänker berätta för henne då hon skäms över hur stökigt hennes pappa har det.
Grejen är att senast jag hängde med en snabbis hem till dem så sprang katten framför uppför trappan och så sade hon "haha han har mask" som om hon behövde ursäkta det men inte alls brydde sig.
Det finns väl en lag till att man måste behandla sitt djur om det är sjukt? Mask kan väl vara farligt om det går för länge?!
Katten är väl övergödd (fet) så han lär väl inte bli undernärd i första taget, men det är ju oavsett inte bra eller behagligt att springa runt med mask. Dessutom vägrar de kastrera honom för "det är så dyrt".
Eftersom att hon är min vän, min enda vän dessutom, så vill jag inte hamna i en dispyt med henne, men inte f*n tänker jag låta henne gå runt och inte bry sig om att katten behöver vård?
Avmaskningsmedel är väl inte ens särskilt dyrt?
Och som om inte det vore nog så planerar pappan att flytta detta år, så han letar lägenhet just nu. Och han vill inte ha kvar katten då, så han säger att de ska avliva honom. Han tänker inte ens anstränga sig till att leta ett nytt hem till honom för "det finns väl ingen som vill ha'n".
Gah, blir tokig! Vill bara ta stackaren därifrån! Jag är ingen kattmänniska och är ärligt talat rädd för katter, men hade inte min familj varit allergisk så hade jag tagit hem honom direkt. Jag vill hjälpa honom. Hur kan jag göra det?
Jag vet att jag inte bör bry mig om vännen just nu då kattens liv står i centrum, och det är min filosofi att djuren alltid kommer först. Men ni bör ju ändå förstå att hon verkligen är min enda vän som bor inom en 35 mils radie, så det är inget lätt uppdrag.
Vad kan jag säga och hur kan jag säga det på bästa sätt? Hur skulle ni ha gjort?
Ursäktar en novell här, men bättre för mycket än för lite.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Kan du inte köpa axilur eller något annat avmaskningsmedel och ta med och framföra det som en vänlig gåva till henne?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hm, det hade jag faktiskt inte tänkt på! Det är klart att jag kan göra det! Får väl bara hoppas att hon tar ansvaret sedan och behandlar honom. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#2 Är det en engångskur som tar allt kan du ju hjälpa till och behandla när du kommer dit. Man kan ju alltid säga "så slipper ni mask som katten lämnar efter sig". Vem kan tacka nej till det liksom ;)
Ibland får man vara lite slug när det är personer som betyder mycket för en och som man inte vill stöta sig med..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Håller med JossanH, det går att fixa! :D
Sen skulle jag tipsa om att leta bland bekanta om du kan hitta någon som är villig att ta hand om katten tillfälligt eller permanent då pappan ska flytta. Letar du redan nu och inte ger upp så går det! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Då är Axilur lite krångligt. Välj då Milbemax, som är en engångsbehandling. De vill inte kastrera? Hm… går det inte att tala om, att de tjänar igen slanten på att katten kommer att äta mindre?Bara en ide….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Säg också att de luktar mindre om de kastreras :) Men det jag tänker är att om katten redan är överviktig så lär den gå upp ännu mer i vikt om den kastreras, och är den ensam innekatt så är det kanske ingen akut grej?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
eftersom han har mask, så går ju kissen ute….Fy såna kompisar hade inte jag velat ha kvar…..För dessvärre, så finns det nog inte många chanser för en liten kattkille som är okastrerad. Hälsa kompisen(om man nu kan kalla det så) att en avlivning är dyrare än en kastrering.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
jag tycker nog att man inte bör glömma bort att det trots allt är pappans största ansvar och att det ibland kan vara svårt som barn att kräva saker som föräldrarna tycker är onödigt eller inte har rätt kunskap om.
Det var inte allt för många år sedan som man helt enkelt inte kastrerade sina katter och synen på djur var en helt annan. När vi växte upp åkte vi inte med vår gamla katt till veterinären så fort något hände. Mina föräldrar tyckte väl att "har det inte läkt på ett par dar måste vi nog åka in". Den katten hade många skavanker tills han dog vid 19 års ålder.
Idag har dom 2 katter som varit hos veterinären fler gånger under sina liv (den äldsta är runt 8) än vad gammelkatten någonsin var. Nu räcker det med ett sår så är dom där. Katterna är försäkrade och id-märkta vilket inte alls fanns på världskartan för 20 år sedan.
Att de har ändrat sig så mycket beror på att de fått kunskap och förståelse på ett helt annat sätt. Har man inte hängt med i tiden så är det fortfarande som för 20 år sedan. Pappan i det här fallet är väl den som behöver mest upplysning gällande katten.
Och som nämnts innan så kan det vara ett känsligt ämne att ta upp med kompisen för att inte göra sig osams. Jag tror inte att det skulle gynna katten i detta fallet..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja milbemax med köttsmak kan jag rekommendera! 3 av 4 katter åt glatt tabletten, en av dem tyckte de var riktigt smarriga och ville ha fler! :)
vad tycker kompisen om katten? bryr hon sig att han kanske blir avlivad? isf kan du hjälpa till att skriva annonser,blocket är en stor annonssida. det kostar ca 50 kr med annons. ni kan skriva lappar. du kan sätta upp dem på affären tex. du kan också kontakta katthem, de tar emot avlivningshotade och hemlösa katter. fast de flesta är redan överfulla och eg bör de katter som är hemlösa åka dit. ägare som tröttnar på sina katter borde hitta nya hem till katten själva :(
berätta att kastrering inte behöver vara dyrt, det kostar ca 400-700 kr. och katten blir då keligare, äter mindre och kissar inte inne (om han gör det nu) + att den inte hamnar i bråk och parar honor, vilket kan ge farliga könsjukdomar! :(