Lunae är sjuk! Hjälp och idéer önskas!
Min ena Ragdoll ligger inlagd hos veterinär sedan onsdag kväll. Hon hade verkat lite hängig, men inte mer. Det visade sig att hon hade lite feber och väldigt lågt antal vita blodkroppar och således lades hon in. Hon har nu fått antibiotika, dropp och ultraljudats men febern består. I morse sattes ett bredare antibiotika in då man fortfarande tror att det är ett virus som är orsaken till febern. Vidare har två sjukdomar uteslutits via blodprovsanalys (tror det var felin leukemi och nåt mer).
Då Lunae är en ung katt, 1,5 år, tror man inte att att en tumör är orsaken. Istället tror man att en autoimmun sjukdom kan ligga bakom om antibiotikan inte hjälper. Hon är pigg i övrigt: äter, dricker, går på lådan och kelar med veterinärerna.
Någon som varit med om nåt liknande eller har en idé vad det kan vara som spökar?
Jag och kattkompisen saknar vår lilla älskling här hemma 
Slutligen undrar jag även vad jag ska tänka på när (och om) Lunae kommer hem igen? Kommer kattkompisen "känna igen" henne eller finns det risk att hon varit borta för länge så det kan bli lite fräsigt? De har aldrig varit ifrån varandra innan…
Har de uteslutit FIP?
Hoppas din älskling kommer hem snart igen
#1 - Jag tror att det var den andra virussjukdomen de uteslutit genom blodanalysen.

Ja be dem testa mot coronavirus.
# Åh vad skönt att höra! förlorade min lillprins i just FIP i våras och det lät oroväckande likt.
Är hon fullständigt vaccinerad mot kattpest och kattsnuva? Inga andra symtom som t ex diarré?
Låga vita tyder helt klart på en virusinfektion, så det är viktigt att utesluta framförallt felint leukemivirus (FeLV). Även felint immunosuppressivt virus (FIV) bör kollas upp. Går hon ute någonting?
Jag tror inte att det är någon fara för att hennes kattkompis inte ska känna igen henne igen. Kanske blir det någon enstaka fräsning i början, för att hon luktar annorlunda (på grund av att hon varit i annan miljö), men det brukar gå över snabbt.
#4 - Jag beklagar verkligen. Får jag fråga hur du märkte att din katt hade FIP? Symptom och utveckling? Beklagar återigen 
Ska dubbelkolla med veterinär imorgon vilka två virussjukdomar de verkligen uteslutit.
#5 - Hon är fullt vaccinerad mot dessa. Inga andra symptom mer än feber och lågt antal vita blodkroppar. Det är just det som gör det så svårt att hitta felet tror jag. Avsaknaden av andra symptom alltså. Hon har endast varit ute i sele ett par gånger, vilket jag informerat veterinär om.
Vad skönt att du tror att kompisen kommer känna igen henne trots allt. Jag lämnade transportburen hos veterinären med filt som luktar "hemma" så förhoppningsvis hinner hon dra till sig lite hemmalukt istället för veterinärlukt innan de möts.
Jag upptäckte att han var slö och kollade därför om han hade feber, vilket han hade. Träffade veterinär dagen efter där de tog blodprov och röntgade honom. Man upptäckte då att han bar på coronavirus och började då befara FIP, då kattens vita blodkroppar var så låga, han var ung katt (FIP drabbar oftast katter mellan 0-2 år) och han hade diaré. FIP kan man inte säga säkert att en katt har dock, det går endast se om man obducerar katten. Man vätskade då upp katten och han fick kortison och antbiotika. Efter att han en vecka senare fortfarande var sjuk med jättehög feber och dessutom slutat äta, så tyckte veterinären att det bästa för honom var att få somna in, då allt var det typiska för FIP (som är en mycket plågsam sjukdom). Det var bland det jobbigaste jag någonsin varit ned om, han var så fin på alla sätt och jag kommer sakna honom alltid
.
Har de kollat coronavirus på din katt och det var negativt, kan de inte vara FIP, då det är en mutation av just coronaviruset.
Håller tummar och tår för din lilla skatt!
#8 - Tack för att du berättade. Jag ska som sagt dubbelkolla att de testat mot detta, men jag har för mig att blodanalysen var negativ för coronavirus. Hon har inte diarre heller så det bådar ju gott.
Jag förstår att det var det värsta man som kattägare kan vara med om! Så oerhört tråkigt! Det är ju just det scenariot som man som ägare går runt och oroar sig för när ens älskling är sjuk 
Tack för hållna tummar och tår!
Jag tror nog att de testat coronavirus, då din katt hade delar av symptomen. Just FIP kan te sig på lite olika sätt, beroende på vilka organ som blir angripna först.
Jo, att ens älskade katt ska drabbas av sjukdom, är så otroligt jobbigt. Jag sov bara några timmar den veckan, ställde klockan, för att se till att han fick i sig vätska varje timme. Önskade in i det sista att febern skulle ge med sig, men lillgrabben blev bara svagare
. Han tappade livsgnistan, hans uttryck sa "Matte hjälp mig". Man känner sig så hjälplös. Vet att jag fattade rätt beslut för honom, men saknaden är stor.
Varmt lycka till med den lille, tänker på er!
Släpp inte ihop katterna när hon kommer hem. Dels så ha denna katt lågt antal vita vilket tyder på dåligt immunförsvar dels så brukar inte andra katter tycka om dem när de kommer från veterinären.
Ta en handduk och gno på den katt som är hemma och gno sedan på den som kommer hem så att de får samma doft. Men vänta med att släppa ihop dem.
För några veckor sen, så märkte jag att lilla Mee åt dåligt. och så var hon låg, liksom. Ok iväg till vet, där allt var ok, förutom att hon hade lite övertemp och lite höga röda blodkroppar. Hon fick en spruta Depomedrol och en tiodagarskur medVetrimoxin. Troligen en liten virusinfektion bara. hon är ju innekatt och fullvaccinerad. Men nu är hon Ok igen! Om det kan vara till vä'gledning, så har du provresultatet här
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#11 - Tack för tipset!
#12 - Tack, jag hoppas det går vägen för min lilla med! Fick info av veterinär att febern i alla fall gått ner för första gången! Så nu håller jag tummarna att den stannar nere!
En uppdatering: Lunae ska få komma hem på prov idag! Tyvärr är febern inte helt borta (kan kanske bero på att hon är hos veterinären och blir lite stressad), men hon är pigg och längtar hem. Jag ska fortsätta ta tempen och ge antibiotika i tablettform, så ska hon tillbaka för ett nytt blodprov om några dagar. Förhoppningsvis är det en envis virusinfektion, då de inte hittat någon annan orsak trots otaliga tester.
Hoppas lillgumman piggnar till snart! Tänker på Er!
Kram!!!!