Ampelilja
Hej jag har en fråga. Mina katter älskar ampellija men kvittar det vilken sort ?( Det finns kanske bara en sort )
MVH Flizan & Sally
Jag har sett helgröna och en sort med ett vitt streck i sig.. Jag har den som är helgrön. Tror det kvittar men det finns säkert någon som vet säkert.. :)
Det ska vara den helgröna! Den med vitt kan vara giftig hörde jag av min veterinär.
/Christine
#2 Tack för infon! Kan vara giftig?
#3 - Jupp, minns vad det var, men den hade andra ämnen i sig iaf.
/Christine
Att den vitgröna skulle vara giftig har jag aldrig märkt. JAg har glatt gett katterna båda. Har hört just antagandet förut, men det stämemr inte. Det är ju samma växt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vilka andra blommor kan man mera ha utan att vara rädd att katterna äter av den och blir sjuka ??
Alla ampelliljor får skott så smånigom om de trivs….
Exakt, alla ampelliljor får skott och alla ampelliljor är ätbara för katter. Jag har märkt att den som är helgrön är populärast här hemma 
Det vita fältet är väl vad jag kan förstå avsaknad av färgämnet klorofyll. OCh sen det där med skott…. De jag köper hinner aldrig få det. Katterna har mördat hela växten långt innan.
Vad man också kan göra, är om man bor på lite sydligare bredggrader i vårt avlånga land, så är det att sjnoka runt husväggarna efter gräs och kvickrot. Repa och skölj och skaka torrt och servera.

Ingen av dem är giftig, men den helgröna verkar godast :)
sen finns det en liten söt växt som ser ut som en fyrklöver, som också ska vara bra för katter att äta. Sajtvärden på Hittekatter vet vad det är för växt