Utställning - massa meck?
Jag har börjat intressera mig för utställning men tycker det verkar va sånt jävla meck bakom det hela.
Bara de att man måste sy ett snyggt skynke. Jag är inte kreativ för 5 öre. Blir man utskrattad om man bara har nån filt/handduk?
Sen måste man vara med i en kattklubb vad jag förstått? Har ingen aning om vad det innebär, hur man hittar en sån och vad man har den till. Och hur man väljer?
Också måste man stanna hela dagen? Vad innebär det, 8-17 eller?
Jag är sjukt rastlös som person, känns som jag kommer få rådamp av att bara sitta och rulla tummar. Jag känner ingen inom "kattvärlden" heller så jag har inte direkt någon att prata med.
Vad kostar det?
Får man ha en "kompis" till katten i kattburen som sälle?
Jag har försökt googla saker som detta men hittar bara avancerade texter som jag inte fattar ett dyft om..
Menar inte att låta bitter, har bara totalt 0 kunskap om detta och fattar inte ett piss när jag läser texter om utställning.. Önskar att man bara kunde ta dit missen, få en bedömning, åka hem :D
Är det inte rätt taskigt mot katten att bara sitta i bur hela dan? Hur går det egentigen med de raser som är "hyper" av sig?
Jag mår dåligt bara av att ha katten i transportbur när man sitter och väntar på vet eller åker bil..
Jag är nog verkligen ingen utställningsmänniska, tycker det verkar lite skevt men ni som kan era grejer får gärna försöka omvända mig :)
Ett skynke är inte så svårt att sy. Ofta kan det gå att få låna ett av vänlig person, annars finns det att beställa från 450 kronor (ev billigare med).
Om man får ta med sällskapskatt varierar, men är inte så vanligt eftersom det då krävs dubbelbur.
Vill man ställa blir man oftast medlem i SVERAK-ansluten klubb, då de flesta utställningar är i SVERAKs regi. Klubbar finns listade på SVERAKs hemsida.
Vara med i kattklubb kostar ca 350/år, och en utställningsdag ca 350 kronor/katt.
Incheckningen är oftast 7-8.30 och utställningen stänger nånstans kring 17-19. Ja, man är där hela dagen. Lär känna folk, shoppar, kollar bedömningar.
Du kan ju börja med att besöka en utställning och se hur det är, om det är något du själv skulle vilja testa eller inte med din katt.
Själv är jag inte tokigt förtjust i att vara tvungen att stanna hela dagen, men det är som det är tyvärr. Men som någon redans sagt alla där har katter av alla dess slag som sitt intresse. Så det är inte svårt att börja prata med folk om man så vill.
Själv brukar jag vara lite tråkig av mig och sitta i en bekväm campingstol (nästan ett måste) och ta det lugnt med katten som sällskap i buren eller i knät.
Utställning är roligt för man ser så himla många fina katter av alla de olika raser som finns, och jag tycker det är roligt att se huskatter på utställningarna.
Katter på utställning behöver ha ett hyfsat bra temperament i grunden, för det är inte det roligaste katterna vet att hänga i en liten bur och sen bli bedömd. Visst ibland är endel katter på dåligt humör, är det så att en katt protesterar flera utställningar i rad ja då brukar det vara slututställt.
/Fridaybrew
Ahh beställa, det gillar jag! Vart kan man beställa det från? Eller finns det någon beskrivning utförligt på hur man syr nånstans?
Ajdå.. Tänkte ställa ut min kille, tjejen är lite "defekt" i dessa sammanhang men dom sitter typ ihop men det kanske är bra tillfälle att vänja sig.
Hur väljer man kattklubb? För mig är det bara massa olika namn..
Bra tips om att besöka! Antar att det kostar också?
Ahh man får ha katten i knät? Vilken tur, min kille är knäkatt och gillar inte stängda dörrar.. Han älskar närkontakt så själva bedömningen är nog inga problem. Ju fler som tafsar på honom desto bättre :P
Vad kan det kosta att besöka en utställning? 50 kr? Det spelar egentligen ingen roll vilken kattklubb du väljer, man måste bara vara med i en. Varje klubb brukar ha ett klubbmästerskap där bara medlemmarna får vara med. Vill du åka på det så kan det vara smart att välja en klubb nära där du bor. Sådana klubbmästerskap är ett bra tillfälle att få hjälp och lära sig mer om utställning.
30-40 kronor brukar inträdet kosta.
Jag syr bland annat och är mig veterligen en av de billigare.
Just ja, angående klubb. Kolla de som ligger nära dig. Klubbarna har ofta lite medlemsaktiviteter under året man kan vara med på.

Jag syr också på beställning.Kan även maskinbrodera på bäddar och burskynken.
Stolt ägare till tre La permer
Mina katter har aldrig brytt sig om att sitta i bur hela dagarna, men så är dom vana att resa i flera timmar också. På devonrex.ifokus så finns en ganska utförlig guide till utställning! Om man har tråkigt kan man alltid lyssna på bedömningar och lära sig lite på kuppen :)

Jag ställer ut mina katter ofta och det är jätte kul =) Tråkigt tror jag aldrig att jag har haft, man lär känna en massa människor som har samma intresse.
Ta en klubb som är i din närhet, de flesta klubbarna har olika aktiviteter som är roliga att vara med på, min klubb hade senast en genetik kurs.
Din katt behöver vara vaccinerad, kastrerad och ha huskattsbevis samt att vara idmärkt om du har en huskatt.
Burskynken finns att köpa lite här o där, finns många som gör fina skynken.
Klart att man får ha sin katt i knäet under utställningen om man vill det.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Tyvärr måste man stanna hela dagen men det finns massor med folk att prata med. Efterssom man har samma intresse så är det bara börja prata. Är det någon ras eller huskatt du är intresserad av så är det bara prata med ägaren. Du får självklart ha ute din katt hur mycket om helst och gå runt med den om du vill.
Våra katter är hemskt hyper och är överallt och lite till och sitter inte still en sekund men på utställning är de lugna och sover mest.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#15 jag syr på beställning.

Ett sett består av tak ,vadderad botten och innerväggar.
Man kan ju ta en flees filt ,klippa till tre bitar.En till tak 75 X 80 ,botten 60X75 och en lång bit som är 200X65.Sen kan man fästa gardinen/innerväggen med vanliga klänypor.
Jag tycker inte att man ska ha katten i koppel på utställningen.man riskerar dels att dra hem smittor och dels störa andra katter.