Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3768 ggr
Alde
0

Separationsångest

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min perser Harry (4½ mån) är otroligt social och hänger alltid i samma rum där jag och min sambo är. Min sambo är oftast på universitetet på dagarna, medan jag pluggar hemma, vilket gör att Harry och jag kommit varandra väldigt nära. Nästan för nära har vi nu börjat märka…

När jag är på toaletten jamar han oftast utanför, likså om jag stängt dörren om mig i ett annat rum. Men nu har även sambon börjat märka att han jamar för full hals och hoppar och krafsar mot ytterdörren när jag går från lägenheten.

Han måste ju må dåligt över detta.

Hur ska vi ta oss ur denna situation?

Ska jag "öva" honom på att vara ensam oftare? Köpa en kattkompis? Kan vi få honom mer självständig och trygg i sig själv på något sätt?

Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/

Cockerspaniel
1

Jag tror han nog skulle må bra av att ha en kattkompis. För även om han har dig som går hemma hela dagarna skulle det nog vara roligt med en kattkompis som han kan leka med och aldrig vara ifrån.

För åker ni någonstans är han ju aldrig ensam utan har någon hos sig! :)

OberonsMatte
0

Mer stimulans i tillvaron är vad som behövs. Det är mysigt med tillgivna katter, men det måste finnas andra saker i livet för en katt än dess människa, annars blir det inte bra för någon. Jag tycker att ni ska satsa på en kattkompis till Harry.

Sajtvärd Katter iFokus

Alde
0

#1: Ja, det var så jag tänkte också. Vi vill helst ha en kattunge från samma uppfödare från där Harry kommer ifrån, men de ska inte ha kull förrän i vår, så vi kanske får se oss om efter någon annan…