Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5811 ggr
Afrejd
0

Stygnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Sist jag kastrera min hon katt så fick hon stygn på magen som fick läka av sig själv o stygnen gick bort av sig själv.

Idag när jag kastrera min andra hon katt så gjorde jag de på ett annat ställe och nu fick hon en kompressor och måste åka dit o ta bort stygnen.

Men det jag undrar över är ska de verkligen va såhär? har ni haft såhär? (Se bild)
Jag tycker det ser riktigt konstigt och obehagligt ut !! Ser ut som dom sytt ihop skinnet över kompressorn..

Visst tror jag att dom vet vad dom håller på med men jag tkr de ser konstigt ut.

chade
0

Oj. har aldrig sett ett en honkatt nykastrerad så jag vet inte riktigt hur det ska se ut.. men jag tycker det ser hemskt fel ut.. :( kontakta en annan  veterinär och hör.. men du kommer antagligen få ett bra svar här om du väntar!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Razzora
0

Håller med #1 det ser riktigt hemskt ut. Har bara kastrerat min han katt så jag kan inte heller ge något råd. Men enligt mitt sett att se det så ser det inte ok ut!!

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

jollycox
0

Jag tycker du ska åka till en veterinär. En annan veterinär. Det ser ju helknasigt ut.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

chade
0

tänk om huden läker över den där kompressorn.. hur hade dom tänkt göra då? öppna upp henne och ta ut den igen? Obestämd

Vilken vet var du hos?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Hawknestgrove
0

ja såg underligt ut….Berätta hur det gick.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MonicaLagerquist
0

När min hund kastrerades syddes det fast en hårt rullad kompress över såret.Det skulle vi ta bort efter  ett dygn under kompressen var det sytt med stygn som försvann av sig själv.

Stolt ägare till tre La permer

Hawknestgrove
0

Låter ju ungefär som detta…. Då tycker jag nog, att det är läge att du ringer kliniken som gjort det och får upplysningar där vad som är gjort. För det låter väldigt likt det som #6 talar om.

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast jag skulle även ifrågasätta varför de har skurit upp halva katten.

Så här ser det ut där jag kastrerar mina honor som inte flanksnittas.

Unni kastrerades och fick ett navelbråk åtgärdat vid 13 veckors ålder.

Stolt ägare till tre La permer

Afrejd
0

Dock har jag pratat med några som sett denna variant förut och de har gått bra men ja jag tycker de verkar helknasigt. =(

Hawknestgrove
0

Monica, det finns fortfarande veter som gör jättesnitt! Mina två äldsta flickor är kastrerade med stora snitt, medans lilla Mee fick ett pytte.MEn den veten som kastrerade de första gick i pension för två år sen. Så det är kanske en generationsfråga också? OCh vi har två veter här i byn. Den ena är väldigt ung, haft praktik i 5 år men hon gör större snitt än den andra veten, som är en vecka yngre än jagSkrattande Vilken ekvation va????Flört

Afrejd
0

Men seriööst jag blir orolig nu!!! ='( Ska jag behöva åka med min staackars katt till en annan veterinär hon som verkligen hatar att åka bil..

Razzora
0

RIng till en annan veterinären först. Visst hatar vi att göra våra små kissar stressade av att åka bil, men när man måste så måste man. Då får man räkna bort bilåkandet i ekvaktionen eftersom katten kan behöva det.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Jourhemmet
0

Har aldrig ens hört talas om något så konstigt, och vilket snitt… var veterinären halvblind eller Obestämd

Afrejd
0

Jag ska avvakta i ett par dagar sedan klippa upp dom där stygnen som håller fast kompressen och ta bort kompressen.

Afrejd
0

#13 Snittet ser man inte? Och jag har sett MÅNGA som gör stora snitt. Bara nu modernare tid dom gör små. Och den jag gick till har funnits länge och är inte så modern.

Jourhemmet
0

Och kanske i behov av att gå i pension? haha..skojade bara. Vem vet, du kanske bara fick en steriliserad katt Skrattande

Hawknestgrove
0

Afrejd, det anser jag INTE att du ska åka hals över huvud till en annan.. Däremot, så ska du absolut ringa kliniken och få exakt klargjort vad som gäller. Nånstans tror jag bara att ni har missat en bit kommunikation. Bätter kolla upp en gång för mycket än en gång för lite. Skulle du klippa stygnen, dessa yttre själv?

Eftersom sättet att sy tydligen är vedertaget bland några, så existerar metoden och funkar tydligen bra. Så bli inte uppskrämd i onödan nu. Ring i morogn, om du inte radan har gjort det.

Afrejd
0

Nej hon har telefon tid på kvällarna i en halvtimme så får ringa då isf. Men har mailat runt bilden till andra veterinärer :)

Men tack för era svar

Hawknestgrove
0

Bra…. Ta det nu lugnt. Troligen så är allt OK…..SkrattandeKysstill kisse!!!

Afrejd
0

Ja dom har funnits sen 1985 så borde veta vad dom gör :P

zoolatri
0

Senast jag kastrerade en honkatt kom hon hem med en fint ihoplimmad mage, alltså utan synliga stygn, och inre stygn som skulle försvinna av sig själva. Såret var bar 5 cm långt och det läkte jättefint!

Det här såret ser väldigt stort ut…Och att sätta en kompress på har jag aldrig hört? Låter katten bli det eller försöker hon få bort kompressen?

Mina honkatter jag har nu kastrerades samtidigt och dit går jag aldrig tillbaka! De sydde med metalltråd(!) innerst, som fortfarande känns när man stryker katterna på magen, det känns verkligen obehagligt. Och de yttre stygnen skulle jag ta bort själv, vilket jag gjorde utan problem. Men de rekommenderade att de inte skulle ha tratt, för det skulle inte behövas. En av katterna drog bort ett stygn samma dag, jag försökte ta på henne en strumpa men hon fick av sig allt. Och när jag ringde vetstationen fick jag utskrivet antibiotika som jag skulle hämta morgonen efter på närmsta apotek. När jag kom till apoteket fanns där inget recept! Så jag skulle få åka in akut till ett stort helgöppet djursjukhus(lördag såklart) eftesom ingen ville skriva ut antibiotika för en katt de inte sett. Det förstår jag ju. Men jag var hemskt missnöjd efter den kastreringen med den kliniken… Jag lyckades få tag i en tratt till slut iaf.

Afrejd
0

Nej hon låter den vara.

zoolatri
0

#22 bra det iallafall!

Hoppas du får svar från någon annan vet snart så du får lite tips och råd.

Minka040
1

Jag har sett den här typen av kompress vid kastrering många gånger, fast alltid på hund. Något positivt är väl iaf att katten inte kan slicka direkt på såret… Jag hade bara låtit det vara (för det ser absolut inte onormalt/farligt ut), men kanske gått till en annan vet för kastrering nästa gång om snittet under verkligen är lika långt som kompressen… ;)

(Huden kommer inte heller att kunna läka över kompressen; själva sårstygnen sitter undertill.)

Afrejd
0

Hur som helst har jag mailat bilden till andra veterinärer och dom har svarat att de här sättet används och det är inget farligt. Så nu vill jag låsa den här tråden

Hawknestgrove
0

Ja skönt att du blev lugnad i alla fall. KRam på dig och kissen

zoolatri
0

Skönt!:)

[Kajsa91]
0

Fy vad läskigt det ser ut! Ursäkta, men oj.
Min katt fick bara sådär 1-2 cm, så detta var himla annorlunda..

Men bra att allt fixade sig och att du är lugn :)

Hawknestgrove
0

ja när jag fik förklaringen vad det egentligen innebär, så verkar det faktiskt inte så tokigt. och själva snittet är nog inte så stort inunder det där kompressförbandet

Hultan
0

Man kan sätta en kompress över ett sår för att få ett tryck och minska blödningsrisken, dock har jag aldrig varit med om att man satt en på en honkattskastraion, endast då man kasterat hundar. Tryckkompressen tas vanligtvis av efter några timmar eller dagen efter, den ska absolut inte sitta fram till stygntagning. Det ser dock korrekt sytt ut, man syr fast den i huden som på bilden. När sa dom att den skulle tas av?

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fjordell
0

Jag har kastrerat min hona i våras, och det såg inte alls ut sådär. Stygnen var fint gjorda och hela såret stängt. Det endast med ett plåster på, som satt kvar ungefär en halvtimme. Det läkte på en vecka.

Hawknestgrove
0

Ja nu var det tydligen en metod som används hos en del och jag kan ju hålla med om att det inte är så tokigt som det ser ut. olika skolor…. Jag ska ta och spara bilden och höra med min vet om detta…..

Afrejd
0

Nu har jag skrivit att jag jag vill låsa tråden men eftersom det inte går så vill jag gärna att folk slutar skriva. Min katt mår bra och har inte kompressen kvar, tog bort den dagen efter.

Hawknestgrove
3

Ok, jag var inne hos min vet i dag och handlade foder och frågade. HAde förstås inte bilden med mig, men han fattade på studs vad jag menade. HAn beskrev bilden exakt, utan att ha sett den… Det kallas för att tamponera. Det är ganska vanligt att man gör det på hanhundar när man kastrerar dem, för när de vaknar ur narkosen så höjs blodtrycket och det kan börja blöda. Ni som dragit ut en tand, vet också, att man brukar få en tampong att ha för såret efter tanden ett par timmar ibland. Det är alltså ett tryckförband som ska förhindra blödning, inget annat. Så nu fick vi alla lite kunskap till oss, tack vare TS tråd!Skrattande

line84
0

#34 Ah! Tack för infon! :) TS, tog du bort kompressen själv?

Afrejd
0

japp