Kissar på mattan!
Vi har 2 katter här hemma, en kastrerad hane 1,5 år och en okastrerad hane drygt 0.5 år. den lille föddes i en ladugård men hade ändå inga problem med att göra allt i lådan - tills för 1-2 månader sen när den nya kiss-toaletten istället blivit våra "långhårsmattor", helst under soffbordet.
Vad gör vi?? Det luktar ju hemskt när man ska kolla på TV
beror det på att han blivit könsmogen? kommer det i så fall försvinna när han kastreras?`När kan man kastrera? Finns det något vi kan göra förutom att kasta ut mattorna?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Man brukar kastrera vid 6 månader. Han kan mycket väl ha blivit könsmogen.
Undersök så han inte har uvi eller något också, för det kan ju hända. Våra katter fick det och kissade överallt, i sängen och ja jag vet inte allt.
Mattorna har jag nog ingen bra idé. Ättika tar iallafall bort amoniak har jag hört, inget jag har testat. Kan ni inte tvätta dom ?
Ja, det är dags att kastrera honom, men felkissandet kan också bero på att han inte trivs med den katt-toalett som finns.
Det kan vara fel typ av lådor, för få eller felplacerade, fel sand, för lite sand eller att de rensas för sällan.
Ni kan inte ha kvar mattan om den inte går att få ren.
Sajtvärd Katter iFokus
Om han inte haft några problem att kissa rätt innan så är det troligen att han blivit könsmogen. Beställ en tid snarast hos veterinär och kolla också så att han inte har någon UVI.
Passa också på att id-märka honom då han är sövd och att vaccinera honom mot kattpest och kattsnuva om det inte är gjort.

UVI tror jag inte, då hade han nog kissat oftare. jag har hittat 7-10 fläckar i den vita mattan totalt och har tagit honom på bar gärning i den svarta en gång så där vet jag inte om det förekommer oftare visserligen (syns ju inte)… men det borde vi sett! men självklart kan man ju ändå kolla upp det.
självklart ska vi tvätta mattorna, de är redan undanplockade. men känns ju inte roligt att tvätta och så kissar han på dom direkt igen. så ni tror att en kastreing kommer hjälpa? vi hade tänkt ta det när vi kom hem från teneriffa i slutet av februari men vi kanske skulle ta det innan vi åker istället då…
Jag tror nog en kastrering kan hjälpa. och det är nog bättre som du själv säger, att ta det innan februari om det finns möjlighet.
de kan mycket väl bero på könsmognaden… försvinner isf vid kastrering..väntar du för länge kan de bli en vana och svårare att bli av med.
Hur söt som helst!
# 6 Instämmer.
Mitt tips, förutom självklart kastreringen, är att ni tvättar mattorna och sköljer dem i ättika och väntar några månader med att lägga tillbaka mattorna. Då hinner kisse glömma…..Tvätta även golvet där mattorna låg noga med ättika elelr Dettol, absolut inte såpa eller klorin eller ajax, för det triggar bara mera kissande.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vi tänkte lämna mattorna på kemtvätt och de kommer vara borttagna ett tag då vi får hem en valp 29 februari. förstör inte ättika mattan?
jag som haft ajax på nu på fläckarna sålänge för att inte fläckarna ska sätta sig fast 
#10 ett hett tips.. se till att kastrera och utreda katten (om problemmet kvarstår) innan valpen kommer. En valp är inte helt rumsren och kattens felkissningar kan triggas av hundens olyckor samma sak för hunden.
aj du… Ajax innehåller ammoniak. Som även finns i urin. Så att göra rent med rengöringsmedel som innehåller det, triggar till mera kiss. Samma sak egentligen med Klorin, det luktar också lockande att kissa på såna ställen. Ättika förstäör mindre än ajax, dessutom. MEn lämnar ni in mattorna på kemtvätt nu och inte lägger på dem förrän ska vi säga till sommaren, för räkna med att valpar gillar att kissa de med ett bra tag…Vädra mattorna väl när de kommer från kemtvätten också.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....