Vilken ras?
Hej! Har börjat fundera över rasen på min katt. När vi köpte honom sade de att han var en blandras men mamman var skogskatt. Men nu börjar jag fundera vad pappan var för något. Särskilt då jag sorgligt nog måste inse att min älskling inte kommer att leva för evigt. Därför kan det ju vara kul att veta vad man ska söka efter om man vill ha en av samma sort. :) Så någon av alla er kattexperter kanske kan lista ut vad han är för något! ^^
Kan ladda upp fler bilder på hela honom ifall det behövs :)
Antagligen huskatt rent formellt, eventuellt med inslag av norsk skogkatt - eller vad som helst om du inte fick se hanen.
Hade mamman stamtavla som du fick se på? Om du vill ha en till katt "av samma sort" så är det antagligen en skogis du vill ha i så fall.
mest troligt var pappan en fertil utekatt om mamman var utekatt. Men om du vill ha en långhårig katt så kan blandraser (skogis/annan ras) i en enda kull få olika utseende, färg, pälslängd mm. Så vill du ha en identiskt lik katt så får du nog leta länge..
Skogkatter har en rak profil och ett trekantigt huvud om man tittar framifrån. Jag tycker du ska titta runt efter äkta Norska Skogkatter (med stamtavla alltså) från seriösa uppfödare.
Det är det bästa sättet att köpa katt på. Föräldrarna är testade för diverse sjukdomar, du kan se i stamtavlan att föräldrarna inte är nära släkt med varandra, alla vaccinationer + veterinärbesiktning och ID-märkning ingår osv. Dessutom kan du ställa ut kissen och vinna priser och titlar om du skulle bli intresserad av sånt :)
Alternativt titta runt på katthem. Det finns många långhåriga huskatter/blandraser som behöver nya hem.
Klona katten - så får du en identisk kopia.

Jag tycker han ser ut som en vacker långhårig huskatt. Precis som han är. En skogis har trekantigt huvud, raka spetsiga öron som sitter lägre ner än på din misse. Norsk Skogkatt är en underbar ras och jag har 3st renrasiga. De är pigga och nyfikna och är gärna med en hela tiden. De busar en del ibland och man får kattsäkra sin lägenhet/hus. Har även en långhårig huskatt och hon är mycket lugnare i sitt temprament men hon är en riktig sessa =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#6. Om det är en blandras med skogkatt så ser den givetvis inte ut som en renrasig sådan - det gör ju inte ens alla renrasiga ;). Men visst är det en huskatt likfullt!
Och är det en huskatt som TS gillar så är det väl helt enkelt katter i allmänhet som går hem. Då blir valet rätt lätt ;). Köp en ny katt, helt enkelt. Har du fallit för din katts färg så kolla gärna på katthem om de har någon katt som är långhårigt grå eller blå med vitt. Eller så kolla skogkatterna: det finns norska, amerikanska (maine coon) och sibiriska.

#7: Katten på bilden är bruntabby och vit ;) ev även bicolur då den ser ut att ha mycket vitt. Och det är den vanligaste färgen på skogisar ialf.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z