Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 5182 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Svälta katt för att den ska "äta rätt"?

Vad är era åsikter om att "svälta" en katt tills den äter det foder man vill att den ska äta? Dvs: den matvägrar det nya fodret och äter glatt av det gamla, men man låter bli att ge det gamla för att tvinga den att äta nytt. Rätt eller fel?

• Är det någon skillnad om det nya fodret är mycket bättre för katten (rent innehållsmässigt) än det gamla?
  • Är det någon skillnad om katten på veterinärs inrådan verkligen bör sluta äta det gamla fodret och i stället äta det nya?

Vad säger ni?

Om det är okej: finns det någon gräns på hur länge det i så fall skulle vara ok att "svälta" katten?

Om inte okej: hur anser ni att man ska göra i stället?

AnneN
0

Vad jag fick lära mig av veterinär då min katt Sotis blev sjuk och matvägrade var att om en katt inte äter på ett dygn så börjar kroppens organ att stänga ner för att spara energi och detta är inte ett hälsosamt tillstånd.

Har du testat att sakta fasa in det nya fodret genom att blanda först lite och sedan mer och mer med det gamla fodret?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Highonbluetomorrows]
0

#1. Var en allmänt ställd fråga. Vissa skriver råd i stil med att vissa katter (blötmatsvägrare tex) inte äter blötmat om deras kära torrfoder forfarande serveras, men då är ju frågan hur de får katten att äta blötmat överhuvudtaget? Det måste ju innebära att torrfodret slutade serveras. Och om katten är en sann blötmatsvägrare så skulle det även innebära att katten började matvägra. Detsamma gäller för katter som vägrar barf. Jag undrar helt enkelt hur folk gör då, egentligen?

[dynamitella]
0

#1 skrev ju precis att det vore ett bra val att blanda de två fodersorterna och gradvist vänja katten vid det nya fodret. Kattens mage kan ju ta stryk av en helomvändning också, så det är ju inte hälsosamt i alla fall att byta foder sådär bara.

Jag känner själv att det inte är okej att svälta sig katt för att den inte tycker om det nya fodret. Det finns alltid mer än ett alternativ i världen, och det finns nästan alltid en sak som katten tycker om i slutändan. Man måste bara hitta rätt övergångssätt :)

AnneN
0

#2 Aha, jag har en katt som vägrar äta annat än torrfoder, så då låter jag han äta torrfodret fast jag helst hade velat att han åt blötmat och råa köttbitar som de andra katterna gör.

Men så länge han mår bra av torrfodret så får han äta det, och då det gäller torrfoder så har han aldrig vägrat någon sort utan mumsar glatt i sig torrkulor av alla de slag. Försöker jag ge något annat så tittar han bara på det och går därifrån och vägrar att äta alls.

De andra katterna har förr fått torrisar de med, men pga att ena gick upp i vikt oavsett vilket foder de åt så började jag ge dem enbart blötmat och någon köttbit och hade sådan tur att de föredrar det framför blötfoder.

_**/Mvh Anne

[Highonbluetomorrows]
0

#3. Jag förklade ju bara vad jag menade? Dessutom kan "foder" ofta läsas som torrfoder, och att fasa in torrfoder i torrfoder är ju väldigt enkelt. Hur menar du att man fasar in blötmat eller barf i torrfoder på ett så självklart sätt?

[dynamitella]
2

Vadan denna försvarsställning? Jag menade inget illa.

Det går ju utmärkt att blanda blötmat och torrfoder också. Jag ser inte vad som skulle vara problemet?

Jag vande min lånekatt (under order från den bortresta ägaren), vid blötfoder genom att servera små portioner men väldigt lite blötmat och en stor mängd torrfoder. Så att det blev lite geggigt bara. Det åt han som vanligt utan problem. Efter tre veckors gradvist ökande av blötmat och minskande av torrfoder var allt torrfoder borttaget, och han äter än idag sin vanliga blötmat.

(tyvärr blev det väldigt dyrt de tre veckorna med halvöppna förpackningar som slängdes. Men har man fler katter kanske man slipper det överflödet :)

[Highonbluetomorrows]
1

#6. Här har det inte fungerar i alla fall. Har testat att bara droppa lite sås/gele på några torrfodersbitar, då kan det gå ner någon bit eller så luktar han på det och går iväg. Kycklingvingar och köttfärs har varit helt inkletade i torrfoder utan resultat. Det är något med lukten… Han luktar, tittar uppgivet på mig, går iväg. Så får han skippa just det målet och så ger jag honom hans vanliga foder några timmar senare. Svälta sin katt anser jag dock vara etiskt oförsvarbart om det "bara" är att man vill ge ett lite bättre foder, men gäller det riktig felnäring så vet jag inte riktigt.

Om man går in i diskussionens kärna tycker jag i alla fall att det är en rätt intressant problematik: om en katt riskerar sin hälsa genom att äta en viss sak (säg att den ätit människomat i stället!) och vägrar allt annat, är då pesten värre än koleran om man svälter den? Om det stämmer som veterinären sa i #1 så känns 24 timmar som någon sorts maxgräns.

[dynamitella]
1

Ojdå, det var ju inte alls bra :( Jag kanske hade tur bara.

Hm. Man tycker ju att man borde kunna skapa ett barf-liknande innehåll i torrfoder, inte sant? Finns det redan kanske?

Alltså, nästan 100% kött, men torkat och malt på något vis..

Jag själv vet inte om jag vågat svälta kisen på grund av risken för andra skador på organ, som du säger. Man kan ju prova utan mat en dag eller så, och se om katten äter morgondagens frukost (nya fodret). Men jag hade nog bara vågat "ta i" med fler dagar om kattens liv var i fara med det dåvarande fodret.

AnneN
0

#8 Ja det finns, tex carnia lynx och ziwi peak har ett innehåll som är ganska nära barf fast det är torrfoder.

_**/Mvh Anne

[Highonbluetomorrows]
0

#8. Ja jag vet inte, det känns mer normalt att katter accepterar lite "blött torrfoder" än att de inte gör det. Det konstiga är att han älskade blötmat innan.. Gissningsvis har han fått i sig någon riktigt dålig blötmatsbit som gett honom ett trauma för livet hehe. Problemet är att han inte får i sig tillräckligt med vätska.

Började fundera när jag förstod att det ändå är en hel del katter som faktiskt inte verkar gilla blötmat alls, och att folk ändå får dem att äta det tillslut genom att ta bort torrfodret. Vissa gradvis, andra inte.

Ligonskrutt
0

har du testat med "lyxig" blötmat, tex gourmet? eller att blöta torrisarna lite så han vänjer sig vid mjukare konsistens Obestämd Har han någon favoritmat? kanske kan han få av den tillsammans med liiiite blötmat?

Eller kan det funka om du varje gång han får torrfoder/godis även klirrar med en blötmatsburk=börjar förknippa blötametn med något positivt och gott….?

[Highonbluetomorrows]
0

#11. Vi köpte gourmet och det testade han lite av i samband med torrfoder. Sen tog jag fram det igen några timmar senare men då vägrade han. Blev ju knappast dåligt på den tiden..! Vet liksom inte vad det är som gör att han ibland vägrar och ibland kan testa.

Lillkatten äter glatt allt som serveras och föredrar kött och blötmat framför torrfoder.

Silvestris
0

Svälta en katt ska man väl aldrig göra i onödan, men man kan gott och väl låta den bli hungrig för att motivera den att prova ny mat.

Jag har halverat dagsransonen på den gamla maten och serverat ny mat flera gånger om dagen för att få katter att börja äta ny mat och det funkar. Det är inte farligt heller.

Att svälta som i att bara ta bort den gamla maten och låta katten matvägra kan vara hälsovådligt, i synnerhet för överviktiga katter.

[Highonbluetomorrows]
0

Satt och läste om kattfoder på katter i fokus precis och kom då över precis det rådet: att svälta katten i uppemot tre (?) dagar. Att ge mycket mindre mat, men ändå ge mat, låter ju som ett betydligt sundare alternativ. Men det var kanske det som åsyftades också - är svårt att tolka över internet.

Nyfiken: varför är det farligare för överviktiga katter?

[Emma--]
0

#14 tror risken är större för fettlever när en överviktig katt svälter.

[Highonbluetomorrows]
0

Hm… nu åt han plötsligt blötmat med stor aptit. Jag behöde inte ens hålla på att blanda ut med annan mat utan ställde bara en skål till lillkattens frukost som tydligen blev bådas frukost. Förstår inte alls de här "svängningarna".

Första halvåret: ÄLSKA blötmat.

Andra halvåret: HATA blötmat. Vägra det totalt.

Sista månaden: Äta det glatt sådär var femte servering, fnysa åt det de andra fyra. Även om det är från samma förpackning etc.

Lusthan
0

Min pappa berättade att han hade svårt att gå sin katt att äta bra blötmat. Han fjäskar och köper olika sorter varje dag. Var där över jul och ser att han har blötmaten i kylskåpet. Jag låter min stå framme i ett skåp och mina äter. Han åt också utan problem det jag serverade där. Har läst någonstans att kylskåpskall mat luktar inte lika mycket och att det är förför många katter backar och inte vill ha den. Mina äter inte kall mat, måste alltid låta den stå framme och bli varm innan jag kan servera den.

OberonsMatte
3

Nej det är aldrig ok att låta katten svälta sig p.g.a. foderbyte. När min katt blev sjuk och ordinerades specialdietfoder (för lever och känslig mage) sa veterinären en klok sak och det var att "om katten inte äter dietfodret är det inget bra foder för just den katten". Det allra viktigaste ur hälsosynpunkt är alltid ATT katten äter.

Sajtvärd Katter iFokus