Problem med tovor-..
Ni som har långhåriga katter, vad använder ni om de skulle få tovor ? Jag har en liten pälsboll här hemma som ofta får tovor, bakom öronen, fram på bröstet, under armhålorna.. you name it..
Han är inte jätteförtjust i att bli borstad.. men nu har har fått tovor och jag får inte klippa upp dem. Jag förstår ju att det gör ont/är obehagligt.. men måste ju få bort dem. Snart tar jag rakapparaten :P
Finns det nå speciella…verktyg.. att använda till att ta bort tovor ?
Jag var till trimmaren igår, och fick bortrakat tovorna. SOm tur är är Anton så pass hårig att de kala fläckarna täcks med annan päls! Bara magen som är bar som syns :-)
Blev rekommenderad att kamma var dag med metall-kam! Ska va bra att spraya balsam på kammen först, tar bort det statiska, och minskar tovorna.
Också duscha, eller bada katten då och då. Avfettar pälsen och hjälper till att hålla den fin.
Jag själv har beställt en typ furminator, men annat märke. Det är underullen som tovar sig mest, och denna ska då ta bort den lösa underullen :-)
Lycka till!
jaa.. jag hade oxå rakat bort dom om han inte varit utekatt. :)
Nu är min katt riktigt mjäkig, och har bara haft en tova hittills på bakbenet, och den klippte jag bort med sax. Inga protester eller slingrande från hennes sida.
Måste ha borstat dåligt för hon har egentligen ingenting emot att bli borstad, men har så sjukt mycket päls att jag måste ha borstat för lätt och inte nått ner till den.
Om tovorna inte sitter för nära huden så är det enklast att klippa bort den. Annars, om du är osäker kan säkerligen en hundtrimmare eller veterinär hjälpa dig att raka bort tovor.
Jag har numera en furminator som jag använder ibland på långhåriga katten min, och hennes päls har blivit mycket finare. Men den funkar ju inte så länge katten har tovor utan kan bara användas när pälsen är genomborstad och "tovfri"
Jaa.. herrn här hemma har oxå mycket päls.. tror jag fick klippa mycket tovor förra vintern oxå.. sen höll det sig lamt bra hela våren,sommarn.. men nu har han fått igen..
Jag borstar inte honom regelbundet utan det blir nån gång ibland bara..
#4 Det enda du då kan göra är att borsta oftare så han slipper få massa tovor. Min katt borstar jag minst en gång i veckan.
Om du inte vill raka honom för att han är utekatt så är det ännu viktigare att du faktiskt borstar honom.
ja.. jag har förstått de :)

Det är döda hårstån eller fett i pälsen eller smuts som orsakar tovor. Jag går igenom mina varje dag när jag gosar med dem. Men då de badas regelbundet så är det bara att dra ur dem. Har en mirakelkam (stålkam) som är super bra och man kommer in på skinnet när man kammar. Använd inte en karda då de ofta gör sönder hårstråna och förvärrar problemet. Ofta så finns det hundtrim som tar emot katter om du vill lämna in den för ett bad. Hör så de är vana vid katter. Många katter uppför sig bättre när någon annan än matte badar och att de är på en främmande plats.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
om man tycker att det är bökigt att hålla på med saxen så finns det speciella tovskärare man kan köpa i de flesta djuraffärer, de funkar bra om det inte är jättestora tovor.
Ok, tack för alla svaren. Passade på och klippa tovor och borsta han igår när vi låg och gosade. Han har vara 1-2 st minismå kvar. :) Men en sån "tovskärare" kanske skulle vara bra och ha hemma, det är nog smidigare än att sitta med sax. :)
Bada honom brukar jag, han brukar protestera lite men är inte heöt omöjlig. Men vill helst inte göra det nu under vintern IFALL det inte skulle hinna torka om han går ut..
tovskärare är toppen. Finns en som heter Klittenkam, kostar ca 80 kr på djurbutikerna, sen finns det Dogmans i livsmedelsbukiekr, som har bra djuravdelning, den kosta runt 50-lappen. Var bara försiktig med dina egen tumme! Rent instintivt, så gjorde jag ju dundertavlan att ta bort håret från kammen som man gör på en vanlig kam eller evanlig borste. AJJJJJJJJJ!!!! Skar ju sönder tummen rejält.det är ju vassa längsgående knivar och det tänkte inte jag på. Nåja, är man dum så får man ju stå för det med…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
haha ja de ska jag komma ihåg :)
Ja, det är min också, därför rakar dem bara där tovorna sitter ;-) Resten av pälsen kommer över de kala fläckarna, så jag tror inte han fryser!
tror du itne ? utseendet struntar jag i, utan jag är rädd han ska frysa min lilla pälsboll :) han brukar vara ute ganska mycket och kan vara ute en hel natt..