Innepinkande
Inget nytt problem att diskutera här kanske, men jag tycker min pojk har lite annorlunda "problem".
Han är kastrerad sedan han var 6 månader och är en innekatt på drygt 1år, och han är för det mästa duktig på att använda lådan. Men han har även en förkärlek för att pinka i bunkar/skålar. Inte så lämpligt när man har 4 hundar och skålar ståendes överallt mest hela tiden.
Han har även pinkat i ett litet smyckesskrin en gång(!).
Det är inte samma ställe varje gång, men jag har märkt ett samband. Han pinkar helst där han har sällskap. Är man i köket så kan man höra ett strilande där, sovrummet lika. Och är man i kattrummet då är det 100% katttoa som gäller. Men där kan jag ju inte stå hela dagarna:)
Nu händer det inte jätteofta men kanske en gång i veckan.
Han har tillgång på tre lådor (till 2 katter) som rensas ett par gånger om dagen, men de står alla i samma rum. Jag vet att en lösning skulle kunna vara att ställa lådor i resp rum, men det funkar inte här då hundarna direkt går o äter där då (även ur täckta lådor).
Det känns ju naturligtvis ofräscht att servera hundmat ur (rengjorda) pinkskålar.
har du små eller stora hundar? hade placerat ut lådorna i olika rum och vända öppningen mot väggen så katterna kommer in/ut men de fungerar ju bäst om du har stora hundar

har stora hundar som då helt sonika vänder på lådorna, de små grisarna!
kattskåp då? tex http://inspireramera.se/2010/july/tips-bygg-in-kattsandladan-1.html

oj. jo det kanske skulle fungera, men jag känner inte att jag har plats för en sån grej just nu..
Men jag vet inte att det skulle fungera. Han föredrar öppna lådor. När jag tar locket av den täckta för att göra rent så kommer han direkt och pinkar. Även om han nyss har pinkat. Men som sagt, han gillar att synas och verkar "triggas" av att jag gräver i sanden.
Då förordar jag att du skippar de där lådorna med huv. Han gillar inte att vara instängd och kissa. Men en katt kan ju inte göra korv i mängder lådor samma dag? Mina bajsar på sin höjd en gång om dagen. Så ett par lådor till, som du gör rent morgon och kväll, så borde det ju inet vara några läckerheter för hundarna att smaska i sig…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nejnej bajsa gör han alltid där han ska. Det är de gula dropparna som hamnar lite var stanns:) Eftersom jag använder klumpbildande sand så vill jag absolut inte att hundarna ska få i sig. Kattskit går väl an, äckligt men inte skadligt.
Ja , men han kissar väl inte så många gånger om dagen heller? 3-4? Då hinner du ju få rent i lådor om du gör det två ggr per dag.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag gör rent 2ggr per dag, men nu går jag en kurs på 50% som gör att jag är hemmifrån mer än vanligt. Att ha lådor i hundrummen är ingen bra idé
Idee…ta med dig en porkabel kattoa i rummen du befinner dig :P

#9 Haha! Där satt den ;)