Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2791 ggr
sskaniner
0

efter kastrering?

ska kastrera min lilla kille imorgon och funderar på om det är något speciellt jag ska tänka på?

och hur länge ska man vänta innan han får vara med dom andra katterna?

tacksam för svar:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Hawknestgrove
0

Låt honom få vakna i lugn och ro i ett mörkt och varmt rum, ifall du får hem en sovande katt. MEn det bör du helst inte göra. Se till att du får hem en vaken katt. Låt honom sen få vara i lugn och ro i ensamt rum med bara vatten över natten. Sällskap med andra katter är ju inet hinder sen, men jag hade i alla fall hållit kisse inne i ett par dagar efter kastreringen. Om du nu har utegående katt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Ta bort maten i kväll. Han kan vara med dom andra direkt. Hankastreringar är ett väldigt litet ingrepp som tar tio minuter.

sskaniner
0

det är inne katt.

så jag ska alltså ta bort maten ikväll o sen ska han vara utan tills tisdag morgon? men vatten ska han ha hela tiden?

tänkte på om hon ska vara själv för dom andra kanske tvättar på såren eller?

har tid kl 3 imorgon så känns väldigt länge han ska vara utan mat

//Sandra Johansson

sskaniner
0

oj han menar jag ju

//Sandra Johansson

Jourhemmet
2

Varför skulle han vara utan till tisdag? Han ska väl kastreras i morgon? Ska du kastrera 15.00 skulle nog jag gå upp jättetidigt och ge honom lite att äta. Han kan äta så fort han kommer hem och är någorlunda pigg.

sskaniner
0

1 sa ju att han bara skulle ha vatten eller hon kanske mena innan?

//Sandra Johansson

line84
0

Jag har erbjudit mina killar mat så snart de piggnat till efter kastrering. Däremot behöver du inte ge honom mat de närmsta timmarna innan kastreringen.

Hawknestgrove
0

ja, matfritt kvällen innan kastreringen. Ok det är inte hela världen om katten har ätit, bara veten är medveten om det. KAtten kan spy.Så de brukar säga till att katten ska vara utan mat från kvällen innan. Så ska du in i morgon så ta bort maten för killen i kväll när du går och lägger dig. MAt efteråt, det brukar kissen själv bestämma nä'r den vill äta. De brukar ju må rätt tjyvis och bara vilja dricka. OCh självklart så ska kisse ha fri tillgång till vatten både före och efter. KAtten svälter inte ihjäl av att vara utan mat från ska vi säga kl22 i kväll till kl 17 i morogn. Bättre det än att katten spyr under narkosen

sskaniner
0

okej tack så mycket:)

tänkte på på kaniner ska man ju inte sätta ihop hanen med en hona direkt då det kan finnas kvar i ledarna ty eller något sånt, så är det inte på katt eller?

har ju 2honor som inte e kastrerade än(dom har tid om 1mån, men ville ha hanen snabbare)

//Sandra Johansson

Jourhemmet
0

Aha var det så du menade. Han kan bli pappa i flera veckor efter en kastrering.

sskaniner
0

ungeför hur länge så jag vet hur länge jag ska fortsätta ha dom isär när jag inte är hemma?

//Sandra Johansson

Chieko
0

Tills honorna också är kastrerade skulle jag säga. Där tar man ju bort hela livmodern så de kan ju inte få ungar då även om hanen skulle para sig med dem.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Hawknestgrove
0

när man gör gör en sterilisering av män, så gäller 14 dagar efter ingreppet. Fråga veten, men självklart så är ju en kastering av honorna han går med det ultimata