Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 909 ggr
Dorkiis
0

Foder för överviktig eller vanligt?

Min ena dam här hemma har gått upp i vikt en hel del och behöver gå ned lite medan den andra är i normalt hull. De får både blötmat och torrfoder, men på senare tid har de fått mjau torrfoder som de alltid har framme och det är då hon har gått upp i vikt.

Jag vill byta till eukanuba och ta bort den fria tillgången, men jag vet inte om jag ska köpa deras vanliga torrfoder "chicken and liver" eller den för överviktiga katter! Är det någon som har bra koll?

[Mariefredskatter]
0

Du har ju skrivit svaret själv där Flört hon har ätit förmycket torrfoder och gått upp i vikt.

Eftersom dom gillar blötfoder så ge enbart det, tills båda är smala och fina.

Dorkiis
0

jo men den enda blötmaten de går med på att äta är väldigt dyr och jag har inte råd att ge dem bara den, så därför har vi alltid kompletterat med torrfoder också =)

Jourhemmet
0

Glöm foder för kastrater, lightfoder mm köp det vanliga.

Jourhemmet
0

Vad har du provat i blötmatsväg?

Dorkiis
0

typ allt jag har hittat, förutom foder hos veterinär och så som är för dyra. De åt mjau ett tag men sedan började den ena matstrejka och efter det den andra. det går att få i dem mjau emellanåt men efter ett par dagar så vägrar de igen. annars vill de bara ha gourmet-burkarna :(

Jourhemmet
0

Vilken Mjau har du provat, mina vägrar äta burkmaten utan vill ha tetrorna med sås eller gele, ej patén

MonicaLagerquist
1

Om jag har torrfoder hemma i huset så krånglar några av mina katter och vägrar äta sin blötmat.

Så mitt tips är att ge bort/kasta torrfodret och ge katterna blötmat.

Katter är kloka och de vet hur de lindar matte och husse runt sina tassar så att de får sina godis torrisar.

Stolt ägare till tre La permer

Rumblebee
0

Här hemma så kör vi på både torrfoder och blötmat, mestadels blötmat faktiskt. Om två av katterna, speciellt lilla 'divan', inte har möjlighet till att få torrisar ibland, så kan hon få för sig att hon inte vill ha blötmat alls, tills dess att hon fått några torrfoder bitar.

Men vad för slags blötmat har du provat? Det finns ju bitar i sås, och paté. Sedan en drös olika smaker. Här hemma så kan gammelkatten börja vägra en smak om vi har den för ofta, så vi måste se till att variera. Har du provat Bozitas blötmat? Av egen erfarenhet, så tycker jag att det verkar som att katterna här hemma föredrar Bozita framför Mjau. Dom vill helt klart ha mat oftare när vi har Bozita hemma, så misstänker att det är mer/bättre smak i det.

zoolatri
0

Här har katterna ätit feline bozita och ett veterinärfoder för katter med magproblem alltså bara torrisar. En av katterna är i perfekt form medan de andra två lagt på sig. Nu har jag börjat ge allt mer blötmat och håller på att fasa över torrisarna till eukanuba. Det har gått åt rätt håll bara de här tre-fyra veckorna vi kört med blötmat!:) Så försök ge mer blötmat, här fungerar det bra!

Torparmor
0

Våra katter har alltid "ätit upp sig" när det börjar bli kallt på hösten, då är det otroligt hungriga. Sen när det blivit vinter och kallt som nu då minskar aptiten betydligt och fram mot vårkanten är de normalviktiga igen. Men våra katter har möjlighet att vara ute så mycket de vill eftersom vi bor bra på landet utan biltrafik eller andra faror. Det verkar som de har kvar den naturliga årstidsrytmen.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

IceJossan
0

Ska du köra torrfoder så kör vanliga sorten, inte light. Lightmaten innehåller mer spannmål och mindre fett, vilket är raka motsatsen av vad katten behöver. Den behöver fettet, men absolut inga kolhydrater eftersom det är det katten blir fet av. Det är massor av spannmål i Mjaus torrfoder, därför har hon gått upp i vikt.

Dorkiis
0

Jag har provat de olika varianterna av bitar i sås, gelé och paté/färs och de har aldrig ätit en bit av patéerna men de andra går bra lite då och då. Problemet med när de går med på att äta blötmat (vilket låter otroligt konstigt eftersom jag precis sa att min katt är tjock) är att de äter så fruktansvärt lite! de är två katter på 4 respektive 6 kg och tillsammans äter de 1/2 tetrapack mjau om dagen då.. Det känns väldigt lite för mig så jag blir orolig att de hatar det. Den lilla katten har också fått en jobbig ovana där hon tar upp blötmaten med tassen och lägger den på golvet och ibland äter hon upp det efteråt. Vi har provat att ha underlägg och att byta skålar men hon envisas med det ändå! Det är rätt äckligt och jobbigt att städa efter varje gång hon äter

Torparmor
0

De behöver inte äta så mycket av blötfodret därför att det innehåller mycket bättre näringsämnen, så de blir mätta på mindre.

Dorkiis
0

Jo jag vet det, men om man räknar kalorier så borde de äta ca en hel förpackning mjau tillsammans om dagen, som jag hör att andras katter gör och som det står rekommenderat på förpackningen ska en vuxen katt ha en hel förpackning om dagen! Därför känns 1/4 per katt rätt lite

Torparmor
0

Våra katter har ätit upp sig så mycket under november/december så nu går det bara åt en 100 g burk Sheba på två plus några småbitar lammhjärta. Det är ingen mening att öppna en stor tetra eftersom den inte går åt på två dar ens. Inse att katter är individer.

Verkar dina katter må dåligt på nåt sätt eller magrar dom? Katter briúkar vara väldigt duktiga på att bara äta så mycket som dom behöver förutsatt att de vet att det alltid finns mat förstås.