Allergisk eller stressad katt
Har fem stycken katter och en jättekanin hemma just nu. Min äldsta hona har sedan två år tillbaka i perioder tvättat bort sin päls på mage och ben. Hon är 6,5 år gammal. Första gången var i samband med en flytt så jag gissade att det kanske hade att göra med att hon var stressad. Då åt de Iams torrfoder. Minns inte riktigt vad den heter men det var en med extra protein i och mindre spannmål.
När vi landat hemma här bytte vi även ut maten till blötmat och rått kött. Det blev bättre men var ju såklart svårt att avgöra om det berodde på allergi eller stress. Hon blev bättre så jag misstänkte att det berodde på stress då.
Efter att ha läst på lite såg jag till att utesluta fisk ur all maten. Hon gick under lång tid och verkade inte ha några problem. Pälsen växte tillbaka och hon såg ut att må bra. Det har aldrig varit sårigt eller så utan pälsen är bara borta så jag brukar skämta om att hon eftersträvar att bli nakenkatt…
Sen föll det i glömska och vi fortsatte med blötmaten och det råa köttet ett tag innan vi av någon anledning köpte torrfoder, köpte Mjau torrfoder. Vet att det inte är något höjdarfoder men de fick blötmat samtidigt så jag tänkte att det är väl okej. De fick ju fortfarande mer blötmat än torrfoder.
Ganska omgående märkte jag att hon började ta bort pälsen igen. Jag hade då redan hunnit kasta påsen och tänkte att det var väl fisk i den så jag köpte det inte mer och hon blev helt okej.
Över jul tog jag med mig alla katterna och kaninen till min pappa. Han har en katt sedan innan och ger den skitmat som Friskies och sånt där. Jag tog bort den maten och gav Mjau och Bozita istället medan jag var där men hans fru ställde fram det där jävla torrfodret så fort jag tittade bort så min Svea åt ju utav det. Friskies luktar ju så förbannat gott så det är klart de vill äta det.
Jag åkte hem efter några dagar och tog med mig djuren. Över nyår åkte vi till ett par gamla grannar. Katterna var hemma under natten själva och då tänkte jag att jag kollar hur det står till med Mjau om det är någon fisk i den som jag köpte innan. Det var det inte så jag köpte maten och de fick på natten och ett par dagar efter det också. Nu har hon börjat att eftersträva nakenkatt igen. Vet inte om hon började redan efter att vi åkte ifrån pappa eller om det kom efter nyår men något är det i alla fall som utlöst det.
Jag ringde veterinären och ett födoämnesallergitest verkar jag kunna sköta hemma själv då det enbart gäller att utesluta vissa ämnen och se ifall det blir bättre. Blir det inte bättre tyckte de att vi skulle testa emot andra saker som kvalster och sånt.
So hit me, vad är det som katter kan tänkas vara allergiska emot? Jag tänker fisk, skaldjur och spannmål då hon tycks ha reagerat på torrfodret. Kanske också att hon kan ha reagerat på nån form utav konserveringsmedel.
Jag tycker så grymt synd om henne och vet inte hur jag ska göra för att lindra hennes besvär för jag får väl anta att hon har besvär eftersom hon tar bort pälsen på kroppen. Är det ett värdigt liv hon kommer leva eller måste jag fundera över att ta bort det käraste jag har? (Vill verkligen inte ta bort henne om det går att göra något så hon faktiskt mår bra.)

Om hon mår bra av blötmat och rått kött så ser jag ingen anledning till att behöva ta bort henne, ge henne bara då det som hon mår bra av.
Förutom de saker du räknat upp redan så kan de även vara allergiska mot ett kvalster som ofta finns i torrfoder.
Skulle det visa sig att hon slickar bort pälsen pga stress så kan det kanske vara stress av att flytta runt, tex som att åka till din pappa och då går det väl att lösa så att ni har kattvakt (någon som tar hand om katten hemma hos er) de gånger ni åker bort?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det verkar som att hon bara börjar slicka bort pälsen när hon fått äta torrfoder?
Håller med Anne, ge henne blötfoder och kött om hon mår bra av det och inte slickar bort pälsen av det. 
Tack, jag tänker så också. Är det stress på grund utav att vi åker iväg så får de stanna hemma istället. Vi är ju väldigt sällan borta ändå så det är ganska lugnt.
Är det någon som vet hur det ser ut med konserveringsmedel och spannmål i Mjau och Bozita? Jag kollar innehållsförteckningen och det står växttråd och en massa konstiga saker som jag inte förstår riktigt…
Jag ska avvakta nu i alla fall och testa här hemma om det kan vara maten och något som jag själv kan hitta eller om jag måste ta hjälp utav veterinären.
Finns det någon annan orsak till varför hon kan tänkas ta bort pälsen på kroppen? Hon verkar för övrigt må ganska bra, leker och springer runt och myser. Tror förvisso att hon kräks ibland, oftast när hon är hungrig och behöver ha mat. Då tycks hon må illa och så kräks hon men annars så mår hon toppen vad jag kan se. Hon är aldrig aggressiv eller dum mot någon på något sätt.
Javisst ser det så ut.. Jag tänker det också. Bort med torrfodret för evigt. Dumt påhitt det där med att klämma i dumheter i katternas mat.
Jag har haft exakt samma problem med min katt. Det började efter en flytt hos oss också.
Vi har uteslutit kvalster, hon har fått olika allergifoder samt cortison men inte blivit ett dugg bättre. Kollade för säkerhets skull med 2 olika veterinärer.
Jag fick tips om att ge katten Zylkene kapslar om det möjligen var stress som utlöste detta.
Efter ett antal veckor med Zylkene varannan dag har pälsen växt ut igen och min älskade katt har fått pälsen tillbaka efter 2 år med hårlösa ben.
Zabelle
Jag kan tyvärr inte svara på varför hon bara slickar bort pälsen på magen när hon ätit torrfoder, det låter lika misstänksamt för mig som det låter för dig.
Mjau och Bozita är typ samma foder bara det att Bozita har ett annat namn och utseende på deras tetraförpackningar. De innehåller väl samma sak iallafall?
Deras torrfoder är ingenting att ha, rena skräpet till skillnad från blötfodret.
Så din katt var stressad?
Jag kommer fortsätta att helt utesluta spannmål, fisk och skaldjur och se om det hjälper men annars får jag nästan fundera över om det kan vara stress eller något annat. Här kommer det i skov som det ser ut för hon kan vara helt okej under lång tid och sen verkar det som om något triggar henne och hon håller på under en period.
Just nu funderar jag på om jag kan gå över helt till rått kött på alla katterna så slipper man ju krångla med att de äter olika typer utav mat. Det finns inte torrfoder hemma men jag är lite orolig för att hon kan ha reagerat på något i blötmaten.
Nu när jag tänker efter har de ätit mest Bozita (och lite torrfoder) efter jul. Jag köpte billigt på djuraffären och det har räckt i några veckor. Kan det ha varit något i den som strulat till det också? Det var ingen fisk i såvitt vi kunde se. Det såg jag till att de kollade upp men det kanske var något annat gojs i det som störde till det…
Uteslut då kyckling också, de är ofta uppfödda på fiskrester.
Jag ger Eukanuba lamm & lever till mina, visserligen dyrt, men ett bra torrfoder.
Zabelle
När du testar ett nytt foder får du inte ge något annat under minst 8-10 veckor för att se om det ger resultat.
Inte en smula av något annat får slinka ner!
Zabelle
Då ska jag utesluta kyckling också. Hade jag faktiskt inte ens tänkt på. Jag brukar ge kycklinghjärta, lever och mage till katterna men då kanske jag ska hitta något annat hjärta till just henne i alla fall. Är grisar också uppfödda på fisk? Det låter inte troligt i mina öron men det kanske de är?
ja grisar är också uppfödda på fiskmjöl. så lamm och vilt är de kottsorter du kan vara säker på, förutom kyckling som är uppfödd på vegetariskt foder. Majs… men de är scindyra…
Men misstänker du fiskallegi, så gå till vet och antagligen så kommer du att få rådet Hill´s Z/D. HAr ju själv en katt med allergi mot fiskprotein, men löser det här med att köra med Mjau mjukmat utan fisk i och Bozita utan fisk i. Som torrfoder finns det en uppsjö som funkar på katter med fiskallergier. MEn väljer du de två köttsorterna jag tipsar om och den mjukmaten, så kan du lätt ge det åt alla. Du har ingen snäll vän som är jägare? Som du kanske kunde få/köpa kött av? Tänk på att allt viltkött funkar. här är det fest för katterna om det vankas bäver.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Typiskt…
Jag får ta och köpa hem lite vilt ifrån affären tror jag och så ska jag kolla med en kompis som har egna höns som de slaktar ibland. Jag skulle ju kunna köpa nån nackad ungtupp nån gång om de inte föder upp de på fisk och sånt.
Till dess får det bli att jag fortsätter som jag gjort innan och hoppas att det ska försvinna den här gången och hjälper det så är det väl fisk i så fall. Annars får jag börja fundera över vad det kan tänkas vara för något helt enkelt och gå utefter det då.
Funderar på att köpa Feliway också om det skulle kunna tänkas vara att hon är stressad. Kanske hjälper det på henne också.
Jag vill lägga till ett tredje alternativ: problem med urinvägarna. Enligt min veterinär är det inte ovanligt att katter med urinvägsproblem slickar bort pälsen på magen och insidan av bakbenen. Det beror på att de försöker komma åt det som svider i urinvägarna.
Hur som helst så verkar ju lösningen i ditt fall vara att ta bort torrfodret för evigt.
Okej, frågade veterinären om det kunde vara något annat än stress och allergi och de sa att de inte trodde det. Men det låter ju troligt, frågan är ju bara om det är troligt att hon skulle ha problem med urinvägarna mer eller mindre i hela två år snart utan att gnälla eller klaga på ont på annat sätt. Jag märker verkligen ingenting på henne förutom att pälsen försvinner bitvis på henne. Sen kan det ju komma och gå såklart, det är ju inte otroligt.
Ska ta och ringa runt lite till andra veterinärer nästa vecka och se vad de säger för något.
läs här….
Tack, den där var jättebra. Nu vet jag hur jag ska gå tillväga för att se om jag kan komma på vad det är hon inte tål. Nu får hon äta det som de brukar äta i vad det stod 14 dagar och sen påbörjar jag ett test. Borde fota henne också för att se om det gör någon skillnad på längden på pälsen.
Lika bra att börja med det här och se ifall det hjälper, hjälper det så är det bra, gör det inte det så får de blodprovstesta henne helt enkelt.
det allra enklaste är, att du byter helt till dina katter nu och väljer foder utan fiskrisk. Jag har ju själv en allergikatt, så jag talar av erfarenhet vad hon tål och inte tål. Vad hon tål:
Olivers indoor (bra foder, gjort på lamm och anka)
Porta 21 holistic
JAmes Welllbeloved sorter UTAN fisk
Josera
Applaws med kyckling
Hill´s K/D (APDYRT)finns bara hos vet
Hill´s Science plan vet essentials vet exclusive(inte så dyrt)finns bara hos vet
Mjau blötmat, de sorter som inte innehåller fisk
Bozita, samma sak där.
Vissa portionspåsar från pussi och från sjöbogården(läs noga)
Kyckling
Äggskal malet från vanliga höns som fått vegetabiliskt foder, alltså inte KRAV, lätt att hitta, leta effter de äggen med Gulare gula….
Alla sorters vilt, du kan även köpa färs i butiken.
Jag vet att många skriker högt nu, men mina äter med glädje ett hopkok av 500 gram färs, 3dl vanligt långkornigt ris, 6 dl vatten, 2 grovt rårivna morätter, en slatt rapsolja och pytte pytte pyttelite salt. ett kryddmått på allt detta. koka ihop i ca 20 minuter, frys in i tunna plattor i plastpåsar på en bricka och bryt och tina lagom mängd att ha framme. Släng gärna i lite äggskal, som du har malt i en mortel till nästan pulver. Du samlar äggskal av ovan nämnda sort och torkar och maler sen och har i en burk.Lite naturligt kalktillskott. Just denna risotto är perfekt att göra på så kallat slafskött, putskött, som ingen människa vill äta. Vi har en sån hink när vi styckar det är skottskadat kött och senor och bindhinnor bland annat. OCh väldigt blodrikt. Jag brukar göra så att jag ger detta slafs ett kok först, sen mal jag det och kokar om igen med riset. Om jag inte har turen att få vanlig viltfärs, alltså. OCh som sagt, allt vilt är tillåtet, föralla vilda köttdjur som vi mäniskor äter är ju veggisar.
Hörde på tv i går, dundertavlan om att något landskapsdjur, bävern, avbildades med en FISK i käften… Sååååå fel. Bäver äter bara veggo. Så bäver är mumma.
så nog ska du kunna hitta en meny som passar både din plånbok och alla dina katter.
Vad gäller torrfoder, så finns det säkert ännu flera, fyll på ni som vet mera!!!
Tack för långt och väldigt bra svar.
Som det ser ut nu så får katterna mat som är utan fisk såvitt jag vet i alla fall. Jag kör på så som jag brukar men de får inte äta det där torrfodret de lyckades knycka till sig över julen och sen hoppar jag över det torrfoder som jag köpte till de över jul.
Så är det tänkt att jag börjar. Försvinner inte kliandet så kommer jag att börja på en diet för att sen lägga på det jag kan tänka mig att hon reagerar på för att se om det stämmer.
Just nu är det blötmat och rått kött som gäller. Kommer antagligen gå över till barf helt och då kommer hon nog få en lite mer viltbaserad kost än mina andra. Ifall det är så att hon inte verkar tåla fisken ifrån kycklingen.
Kan ju undra om det är så att det finns någon form utav konserveringsmedel som hon inte tål och att det är därför hon reagerat på torrfodret som var till synes helt utan fisk… Eller om det var spannmål som gjorde det. Det återstår att se också.
Vilket torroder är det du har provat, som inte innehåller fisk? nyfiken för egen del…OCh har du möjlighet och gillar dina katter Barf, så är det ju det allra bästa. Håller med om , att Friskies är ett dåligt foder som är relativt dyrt förhållandevis till att det är så dåligt. Då är Mjaus torrisar bättre, men för din del så glöm det, både kött och kycklingvarianten. Alla Mjau torrfoder innehålelr lite fisk.