kattunge 12 v magkatarr?
Hej!
Jag har en kattunge (som jag skrivit om tidigare här) som var förtidigt född. Han klarade sig dock och allting såg bra ut och vi var så glada. Häromdagen fick han första vaccin-sprutan. På kvällen kräktes han gult och igår gjorde han det också. Vi tyckte han var loj. Idag var vi hos veterinären och de tog blodprov, urinprov och han fick vätska insprutat i kroppen för han var uttorkad… Inga fel hittades direkt. Nu får han lättsmält mat och magkatarrsmedcin (andapsin). Han har ätit 3 ggr sen vi kom hem men inte druckigt något vad jag sett. han känns väldigt trött och svag fortfarande.
Kan en kattunge verkligen få magkatarr såhär tidigt? Någon som vet?
Ge katten kokt vit fisk och massor med blötmat så att den får i sig vätska, såna små blir väldigt fort uttorkade. Blir den inte piggare under dagen skulle nog jag åka in igen med den så att den får dropp för att vila magen. Har aldrig hört att en så liten fått magkatarr.
om du ger kokt fisk häll med lite fiskvatten i matskålen så brukar de dricka det annars får du kanske ge lite vätska med en spruta i munnen försiktigt.
Annars tänka på att droppa i några vattendroppar med maten varje gång så du vet att han får i sig.
Jag tror att det var en reaktion av vaccinet. Se till så att han dricker men även äter lite.
Tack för alla tips!
Lille katten klarade sig, vi gav den vätskeersättning och blöt-mat… Han kryade på sig och gick snabbt upp i vikt. Vi var så glada och tänkte att nu är det bra.
Men nu ett par veckor senare har han fått diarée och han har kissat och bajsat i barnens sängar och i vår soffa.
Tyvärr så orkar vi inte mer nu och kommer förmodligen att avliva honom. Det är den finaste katten vi någonsin haft, så go och helt underbar, men efter 3 månader av flaskmatning, kissande i sängar mm så orkar vi inte mer. Vi har två barn och vår tid räcker inte till.
Är det någon där ute som bor i Stockholmsområdet som är en riktig kattvän och som har erfarenhet av att ta hand om en katt som på något sätt har väldigt känslig mage så vill jag mycket hellre att vår älskade lille bengal-unge får komma till er än att hans korta liv ska ta slut nu.
Hör av er i så fall.

Kan inte uppfödaren ta tillbaka honom? Eller är ni hans uppfödare?
Har ni en fontän hemma? annars e detta ett bra tips då katter dricker mer när de får dricka ur en fontän. =) Spec bengaler då det e roligt med rinnande vatten =)
vad anväder ni för foder? har ni testat om han är allergisk? Avmaskat honom?
Vad gör ni åt diaréen? Vad har ni testat?
Hur var det här? Samma avlivningshot fast i en annan tråd?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Den här tråden startades långt tidigare. Den senare tråden var väl mer för att försöka hitta ett annat hem till plutten.
Hej alla!
Tack för tips och engagemang! Förlåt alla ni som har tagit illa upp, det var inte meningen att hota på något sätt. Jag var helt slut igår och kände att jag inte klarade det mer. Och det som var min avsikt var att hjälpa vår underbara katt till ett bättre rustat hem, vilket han också kommer att få nu!
Ha det gott!

Aha, vad är det för hem då som vill kämpa med på plutten? :) Det är ju många som vill hjälpa en liten med problem, men inte så många som vill ta på sig ansvaret. Hoppas att det blir bra!
Hör av dig om du behöver hjälp för till himlen ska han inte på många år än!