desperat rop på hjälp.
Hej allesammans!
Jag har ett VÄLDIGT stor problem.
Vi skaffade oss en hundvalp i somras och vår lilla katt är LIVRÄDD för honom, Vi bor i ett stort hus med fyra våningar så hon har lätt kunnat gömma sig. Hon bor förtillfället högst upp i huset som är min systers rum där hunden inte kan 'komma åt henne', det här rummet har alltid varit hennes lilla oas men nu är det bara där hon håller till. Situation är otroligt sorglig då hon är världens keligaste kärleksfullaste snällaste katt som alltid har rört sig på alla planen och framförallt alltid varit med.
Hon har alltså varit livrädd sedan dag 1. Gömt sig, och totalt vägrat att möta valpen. Vi har försökt med många olika rekommenderade metoder men ingenting fungerar. Nu har vår hund 10 månader och problemet kvarstår.. Vad ska vi göra? har någon något tips och varit med om liknade? kan det vara så illa att det helt enkelt inte går att föra ihop dessa två? Vi har som sagt försökt, men kan samtidigt inte tvinga ihop två djur så det blir en alltför stressad och pressad situation.
Vi gör allt som står i vår makt för att hjälpa vår lilla katt och fattar det beslut som är bäst för henne.

nu är väll detta kanske inget super tips som kommer få allt att funka, men vår katt var super rädd vår hund förr också.
Vi började med att låta katten vara i närheten av hunden bara, typ i famnen hos någon i familjen och hunden en bra bit bort. Sen också att när katten och hunden var i samma rum att katten alltid fick sitta högre upp än vad hunden kan nå, så att katten känner sig lite "större" eller vad jag ska säga, det hjälpte ganska bra för oss. Nu var ju vår katt endast kattunge när vi vänjde honom vid hunden, så det kanske inte riktigt fungerar på samma vis :/
Sen annars kanske man skulle kunna "stänga av" t.ex tvrummet så att katten kan hålla till där, och hunden i rummet bredvid, så de kan se varandra och bara känna av varandras närvaro utan att komma åt varandra, om du förstår?
Hade som sagt inget super tips, men ja, bättre än inget..
Lycka till!
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Jag förstår att situationen känns skitjobbig… Prova det #1 skrev och se om det funkar alls. Annars är det nog bäst att hunden lämnar hennes hem, för som det är nu kan hon ju absolut inte ha det :(
Fungerar det inte så får ni nog sälja hunden så att den stackars katten får tillbaka sitt hem.

Provat Feliway och Zylkene?
Prova feliway som #4 sa. Det är lugnande, så att katten inte får panik om ni exempelvis försöker göra det #1 sa. Annars kommer det aldrig fungera, för ett panikslaget djur kan man inte tvinga till lugn hur som helst, och då kommer katten associera hunden med ännu mer panikkänslor.
Har katten hyllor/katträd att hoppa upp i även i övriga rum utanför sin "oas"? Installera gärna någon kattvänlig ställning som är högt över golvet, dit katten kan ligga och ha "överläge" över hunden medan den springer omkring. Om det är så illa som jag förstod det som så kommer det inte hjälpa att hålla i katten eller att leka med den i närheten. Och om den gömmer sig på andra lägre ställen, säg under soffan, så är det något som enligt min erfarenhet av katter lätt kan förstärka deras rädsla om hunden visar intresse när den sitter där.
(Min hittekatt var vansinnigt rädd för oss när han låg under soffan, för det finns liksom inget sätt att INTE se läskig och hotande ut om man då tittar på katten. Den har ju gömt sig för att INTE synas och märkas. När han var på högre höjd var vi plötsligt helt ok. Och när jag tog hem min daghund till min äldre katt som aldrig träffat hundar tidigare, så fick katten ligga högt och då gick det bra att ta hunden genom lägenheten till det rum vi skulle vara i.)
Katter bör ha ett höjdöverträde över hunden. Och den ska få lov att försvara sig om hunden kommer för nära. Om hunden är för närgången - om än vänligt - så är det hunden man ska säga till och INTE katten, trots att katten kanske beter sig betydligt mer illa. Se till att klippa kattens klor innan ni försöker något. Sätt upp kompostgaller mellan dem (inte säkert att katten vet att det skyddar den, så höjdöverläge gäller fortfarande).
Lycka till.