Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2161 ggr
Afrejd
0

Andedräkt

Min siames andedräkt luktar ganska illa. Alltså de luktar verkligen andedräkt kan inte förklara riktigt hur det luktar. Luktar inte bajs eller så utan luktar bara obehagligt. Vad kan detta vara?

kaaniin
0

Min katts andedräkt luktar också äckligt. Får din katt blötmat eller torrfoder?

Afrejd
0

Både och. Torrfoder har dom alltid tillgång till och blötmat får dom varje eller varannan dag.

Men hon har oftast andedräkt precis när hon vaknat. Varför jag känner henens andedräkt är för att hon ALLTID ligger vid mitt ansikte. Jäspar och tvättar sig precis vid min näsa. Kan tillägga att hon är snart 1 år och innekatt. Ska kolla igenom hennes mun imorgon efter tandsten. Ska även prova borsta hennes tänder och ge hennes råa kycklingvingar.

Tänkte mer om de kan vara nå farligt?

Kanske alla katter har mer eller mindre dålig andedräkt för dom kan väl inte va helt luktfria i munnen?

Bara att Nalas andedräkt luktar lite mer andedräkt speciellt när hon precis har vaknat.

kaaniin
0

Jag skulle inte tro att det kan vara något farligt (men jag vet inte).

Jag tror att de flesta katters andedräkter luktar lite äckligt ;)

Afrejd
0

Aa.

Ska se om nån annan kanske svarar också :)

[Highonbluetomorrows]
0

Katters andedräkt luktar sällan smulton. Men min katts andedräkt luktar förfärligt och vi insåg vid en munkontroll att det delvis var vårt fel då hans munhygien var en katastrof! Så luktar det riktigt illa kan det bero på plack och svullet tandkött där bakterier har fastnat. Nu är det daglig tandborstning och plaque-off som gäller för herren tills läget förbättrats. Så kolla gärna igenom tänderna: de ska vara vita och tandköttet ljusrosa. Min katt är bara ett år gammal, och hade vi inte tagit ett krafttag på honom nu hade vi säkert fått göra en dyr behandling hos veterinären i stället. Kycklingben som du sa är jättebra!

Afrejd
0

#5 oj så pass. Ja jag ska kolla imorgon! Ska även testa plauge off, tandborstning och kycklingvingar. Fast hennes luktar väl inte så äckligt mest jag som är känslig mot just andedräkter xD.. Men visst luktar det och klart man oroar sig för sina bebisar så ska testa allt de där, blir det ingen förbättring så blir det vet. Uppdaterar imorgon om hur hennes mun ser ut..

Btw hon äter p-piller nu för jag tänkte ta en kull på henne och orkade inte med hennes ständiga skrikande men ska boka in en kastering nu den här månaden för jag har kommit fram till att jag inte ha en kull (VILL SÅ GÄRNA) men av andra skäl.. kan de va p-pillerna som luktar !?

[Highonbluetomorrows]
0

#6. Angående p-pillerna vet jag faktiskt inte. Men ser din katt fin ut i munnen är det troligtvis bara allmän dålig andedräkt. Dock blev vi själva helt chockade över hur dålig munhälsa vår misse hade när han "bara" var ett år, så titta igenom noga en gång bara så du kan utesluta det i alla fall :).

Afrejd
0

Ja enligt mig ser det fint ut. Vita tänder och rosa tandkött. :) Hur ser det dåligt ut ?

IceJossan
1

#5 Plaque Off är skadligt för njurarna så det skulle jag akta mig för att ge. Testa om din katt gillar råa kycklingvingar och torkade kycklinghalsar, det är kanonbra för tänderna.

AnnaMaja0
0

#9 Blev intresserad av din för mig nya info. Jag ger själv inte Plaque Off till mina katter, men när vi hade hund brukade dom få det. Var du läst/hört att det är skadligt för njurarna? Du får gärna länka om du läst det på internet. Gäller det bara katt eller alla djur?

Afrejd
2

På onsdag kl 10 ska hon kastreras och bli kollad i munnen iaf :)