avmaskning
finns det avmaskningsmedel som man droppar i nacken på kattungar?
Det är receptbelagt och du måste med katten till veterinär.
ok, tack!
Jag fick för öronskabb till min lilla flock då jag fick hem en unge med öronskabb. Den tar mask också. Är dock senil och minns inte namnet just nu…

Stronghold heter ett medel som funkar så, som man brukar använda till råttor. Kan vara samma kanske? Receptbelagt.
Precis, tack för det. Så var det. :-)
#4 det låter som den sorten jag menar.. Men kan 12 v använda den?
Det tror jag nog. Ellen var runt tolv veckor när jag fick det utskrivet. :-)
Stronghold är ffa för katter med skabb, hur väl den egentligen tar mask det kan man fråga sig. Jag skulle varken våga ge det till en tolv veckors kattunge eller använda det för att avmaska med.
Stronghold tar bara rundmaskar och inte bandmaskar.
#8 Varför skulle Stronghold inte fungera mot mask? Varför skulle du inte våga ge det till en 12-veckors kattunge? Ts, Stronghold fick jag av min vet till min 12-veckors kattunge som hade skabb när jag hämtade honom. Gav inga problem alls och funkade toppenbra. Tog även hand om hans rejäla maskangrepp (spolmask). Använde "Kolla masken" från Apoteket både före och efter behandling. Det kan ges från 6 veckors ålder står det i Fass. Stronghold är enligt Fass effektiv mot: Katt och hund: för att förebygga sjukdom orsakad av hjärtmasken Dirofilaria immitis behandlas en gång i månaden. Katt och hund: för behandling av öronskabb (O. cynotis) Katt: för behandling av adulta stadier av spolmask (Toxocara cati) och adulta stadier av hakmask (Ancylostoma tubaeforme) Katt: för behandling av pälsätande löss (Felicola subrostratus).
Som du skriver så tar stronghold endast vuxna maskar, då har du fortfarande problemet kvar eftersom masken finns i tre stadier i kattens kropp. Då tar det ca: två veckor så har katten mask igen. Och har kattungen hunnit få smaka av råtta ute så har den garanterat även bandmask och det tar inte stronghold.
#11 Ja, det är jag medveten om att den bara tar vuxna maskar och ej bandmask. Använde ju som sagt också "kolla masken" för att slippa medicinera i onödan. Finns det något avmaskningsmedel som tar alla 3 stadierna? Använde Stronghold i första hand mot skabben. Som en bonus hjälpte den till vid kattungens rejäla maskangrepp. Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att du menade att den överhuvudtaget inte skulle ta någon mask. Fattade väl fel där. :-) Men jag undrar fortfarande varför du inte skulle våga ge det till en 12-veckors kattunge?
Som Josefa säger här, så är det dessutom skillnad på mask och mask. Har katten bandmask, dvs samma som vi kallar binnikemask, så tar inte stronghold det. Då får du gå på andra preparat.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....