Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1535 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Mask =(

Usch, min lillkatt kräktes nyss upp en stor rörlig vit mask. Vi har avmaskningsmedel (tablett) som vi gav direkt vi såg det. Men fy vad äckligt…

Det jag undrar är

• Var han kan ha fått det ifrån
  • Hur avmaskningsmedlet kommer märkas på katten och masken
  • Vad för sorts mask det kan vara, som var cirka 6 cm lång vit och tunn?

Han är innekatt och har varit ute i sele en enda gång, och då stod han knappast och käkade på något utan ville mest komma in igen. Han kräktes häromdagen, av okänd anledning, och då såg vi ingen mask i alla fall. Har inte heller sett något i lådan där både han och äldre katten (utekatt) går. Min utekatt har aldrig haft mask men nu ska vi avmaska honom för säkerhets skull också när vi köpt extra medel.

[Highonbluetomorrows]
0

Ok det är nog en rundmask. Men jag undrar ännu en sak:vilket avmaskningsmedel rekommenderar ni?

Vi hade milbevax vet hemma i tablettform. Finns det andra, exempel i flytande form eller andra märken, som är bättre?

[Highonbluetomorrows]
0

Gaah, han kräks ju bara upp medlet igen.

Josefa
0

Det var en spolmask han kräktes upp. Dem hade han säkert med sig när han flyttade in till er. Kattungar måste avmaskas flera gånger, eftersom maskmedel bara tar död på de levande maskarna och inte äggen. Om er stora katt går ut så har den säkert också mask och då även bandmask. Mask märks inte alltid på vuxna katter. Milbemax är ett bra avmaskningsmedel som tar de flesta masksorterna.