Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 730 ggr
Staffan
0

Djur som folk

Svenska Dagbladet har den senaste veckan en läsvärd artikelserie med namnet "Djur som folk" som handlar om hur vi förmänskligar våra husdjur.

Nedan hittar ni några av artiklarna, jag tror att de publiceras med någon eller några dagars fördröjning.

>> Länk till IDAG på Svenska Dagbladet

Mvh // Staffan

Pia
0

Tack för länken, intressant läsning! Det är sannerligen en balansgång mellan vad som är empati och omtanke och när det "går över gränsen"…

Jag kan dock tycka att tonen i den här typen av artiklar kan vara lite raljerande. Det blir lätt att man drar alla husdjursägare över en kam. Att man anser att husdjuren är fullvärdiga familjemedlemmar, en del av vårt vardagliga liv och förtjänar omtanke och vård om så behövs, det tycker jag personligen snarare är ett tecken på mänsklig evolution än något att skrocka över…

Och vem vet egentligen vad som är mänskligt beteende och vad som är "djuriskt" beteende? De basala behoven och känslorna är ofta mer lika än somliga kanske vill tro. Se bara på t ex "Pingvinresan"…

Sådana här artiklar ger ialla fall alltid upphov till intressanta diskussioner…:)

Bima
0

Ja det finns ju gränser för allt. Att spöka ut sina djur i diverse kollektioner finns det ju ingen som helst mening med, inte ger det precis djuret något iallafall.
Men jag tycker däremot att det är en självklarhet att ens husdjur är en del av familjen. Att djur kan känna kärlek är ju mer eller mindre fakta och att vilja ge all sin kärlek till sina husdjur är väl inte konstigare än att man vill det till sina barn (om man har några).