Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1459 ggr
[Vargöga]
0

Olika foder, hur göra sen?

Nu har jag ju varit och sett två kattpojkar som jag kommer att ta med mig hem senare denna månad. Det är ju så att kattungarna äter två olika sorters mat så hur gör jag sen när jag får hem dom till mig?

Hawknestgrove
0

Om de inte kan samköras, så får du ju ha fodret bortställt och låta dem äta under bevakning.det ultimata är ju, att du kan få dem att äta samma mat så smånigom. Om det går, alltså.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Vargöga]
0

Ja det hoppas jag på att dom kan göra. Äta samma mat alltså. Eller så tar jag ett nytt foder som ingen av dom ätit så båda måste vänja sig vid. Kanske blir för knepigt?

Hawknestgrove
1

ja, det kvittar ju, om du tar foder 1 och vänjer katt 2 vid det, eller vice verca. likaså om du köper foder 3 och vänjer båda vid det. Jag hade nog fösökt att köra på ett av fodren som redan finns och vänja över båda på det. Då riskerar du i alla fall bara att en kisse kan bli knepig i magen….

[Vargöga]
1

Mmm det låter ju helvettigt. :)

Hawknestgrove
0

ja jag tycker det. OCh vad du väljer är ju helt din ensak. Det som är bra för dig och för dina kissar är judet som är viktigast….

Jourhemmet
3

Men vad får dom för foder nu? Om någon av dom får ett dåligt foder så vet du ju vilken av kattern du ska vänja av fort Skrattande

Hawknestgrove
2

JA men snälla, vem har sagt att någon av katterna får ett dåligt foder? OLIKA står det ju. OCh vad som är bra foder blir man faktiskt inte klokare av här inne om man är novis. Här har klappjakten gått igång mot spannmål. Visst. Det är inte en katts normala huvudföda. En marginell del, om man går till deras naturliga föda, då de faktiskt äter upp hela sina bytesdjur.  Som sagt, det som du gillar och det som dina katter mår bra av, det är ett bra foder.

teachingbirds
2

#7 Jourhemmet skriver inte ATT  något av fodersorterna är dåligt, utan OM det är så, så är det ju vettigast att välja att ha kvar det som är bäst.

(Att man tror att katten mår bra av ett visst foder, behöver inte betyda att det är ett bra foder. Det är bättre att lita sig till forskning.)

Jourhemmet
1

#7 Som sagt, OM någon får ett dåligt foder.

[Vargöga]
2

Nu kommer jag ju inte på namnen på fodrerna men det var sånt foder från en djuraffär och inget billigt krafs från affären.

teachingbirds
0

#10 Tyvärr är det inte så att det dyrare automatiskt är bättre (åh, så skönt det vore ändå), utan andelen spannmål är framförallt det som avgör. Desto mer kött i maten, desto bättre! (Tex är Mjaus blötmat en av de bättre, fast den är billig, och från vanlig mataffär!)

Hawknestgrove
0

Dåv ar väl i så fall kommentaren om dåligt foder onödig. och så drar vi igång spannmålsdebatten igen…….Tänk så många utställniongschampions som har ätit uschligt dyrt foder med mycket spannmål,,,,,, märkligt va?

Jag gav bara ensam_mamma rådet, att om hon har två fodersorter, välj en av dem, för enkelhetens skull. Varför ifrågasätta med en gång att ett av fodren är dåliga?

Tror gör vi inte här heller, det gör man i kyrkan. MEn en katt som är pigg och livfull, äter bra, kissar bra, bajsar bra,tvättar sig och som är bra hos vetkontroll, den katten mår ju bra? Eller hur?

IceJossan
4

#12 Fast Jourhemmet gav ju bara sitt tips nu när katterna är vana vid olika foder. Det är ju dessutom ett bra råd att köpa det bättre av fodrena om de äter olika bra foder. Förstår inte vad som fick dig att brusa upp?! Du får tagga ner, läs inläggen en gång till innan du anklagar och skriver nedvärderande till folk. Det har du inte haft någon som helst anledning till att göra här.

Hawknestgrove
0

Men varför anta, att något av fodersorterna är dåliga? Jag hade blivit jätteledsen om jag var ensam_mamma och någon  genast ifrågasätter min intelligens och tror att jag väljer ett dåligt foder framför ett bra?Likaså ifrågasätter uppfödarens val av foder, som den kanske har använt i flera år med bra resultat.

Jag menar, har jag två bilar en Saab och en Volvo och ska behålla den ena, då väljer jag givetvis den som jag har mest bruk för och som jag antar kommer att kosta mig minst i utgifter. Om det nu inte är så, att jag är förtjust till övermåttan i det ena märket.

IceJossan
3

#14 Men läs igen vad Jourhemmet skrev! Hon har INTE skrivit att någon av sorterna är dålig! Och det är ju inte ensam_mamma's fel om en uppfödare ger kattungar dålig mat?! Herregud…

Jourhemmet skrev med vad jag uppfattar som glad ton: "Men vad får dom för foder nu? Om någon av dom får ett dåligt foder så vet du ju vilken av kattern du ska vänja av fort Skrattande"

Vart nånstans är det otrevligt? Det var ju det klart smartaste tipset som getts i tråden, ser du nåt fel med det? Ge dig.

Hawknestgrove
0

Vilket i sin tur jag uppfattar som att man idiotförklarar ensam _mamma. Klart som 17 att man väljer att vänja över till det foder som är bäst? Annars är man ju komplett dumskalle.

IceJossan
3

Nej det var ingen som idiotförklarade någon, hon gav bara ett bra tips vilket är precis vad tråden handlar om.

Kallar du det idiotförklaring så är det i så fall lika illa att säga åt någon att ringa veterinären om han eller hon ber om råd här om katten är sjuk. Right? Som sagt, ge dig och låt tråden fortsätta i trevlig ton som den gjorde innan du brusade upp.

Hawknestgrove
0

vem brusar upp???????

IceJossan
2

Hawknestgroove: Ja läs dina inlägg så ser du vem som brusade upp. Jag försökte bara lugna ner dig, men det har tydligen inte hjälpt eftersom du har taggarna utåt.

Hawknestgrove
0

men snälla, vilken person som helst med lite innehåll bakom pannbenet kan väl förstå, att man byter inte till ett foder som är SÄMRE än ett annat…. Vad som framgår här, är ju att Ensam_mamma verkar väldigt mån om att kissarna ska få det bra.(förlåt, att jag talar om dig i tredje person, Ensam_mamma)Så varför i hela friden skulle  ett av två foder bytas mot det sämsta??? Så dum är ju bara nån med hål i huvet=dumskalle.

Jourhemmet har IFRÅGASATT om ett av fodern var dåligt. Vilket jag inte gjorde.det är i mitt tycke förhastade slutsatser. Sen är ju tydligen de flesta foder som är väl kända och renommerade tummen ner från många av er här.Mycket tråkig inställning, då många av  tillverkarna ger stora bidrag till hemlösa katter i många olika former. Ingen nämnd och ingen klämd.

[Amazona]
0

NÄÄ NU J-R!!

Jag har inte varit inne på länge pga tonen härinne. Det första jag möts av är detta!

Nu är det slut för min del med besöken på detta forum för jag blir bara på dåligt humör så fort jag kommer in här. Rena rama sandlådenivån!

Ni behöver inte svara på detta för jag kommer inte att gå in här igen och se svaren.

Tråkigt!

IceJossan
3

#20 Nej, du har inte rätt här. Du kan inte påstå att det är att klanka ner på något när man ger tips. Då skulle ju alla tips vara idiotiska. För det där var ett bra tips.

Jag förstår inte hur du kan fortsätta argumentera som om du hade rätt när du inte har någon grund för det. Jourhemmet har inte ifrågasatt, hon skrev bara med vänlig ton att det är smartast att byta till det bättre av fodersorterna.

Du har inte tänkt på att TS kanske inte tänkte på det, eftersom hon frågar? Hon frågar ju för att hon inte vet vad hon ska göra! Hade hon tänkt på det hade hon nog inte frågat. Eller så kanske hon hade tänkt på det men inte visste om det var bra att göra så. Och när hon väl får detta tips så går du i taket! Du har noll anledning till att göra det, och nu är det DU som klankar ner på Jourhemmet. Har du tänkt på det? Det är ingen som klankat ner på TS, bara gett tips. Inse det. Kan du inte inse det så låt bli att skriva då, för det du hålls med är att klanka ner på Jourhemmet och dra ner stämningen långt ner i botten. Ingen annan har klankat ner på någon. Den här tråden hade en trevlig ton innan du brusade upp.

Du gör bäst i att bara inse att alla inte vill illa hela tiden så slipper det tjafsas såhär HELT och hållet i onödan.