Omplaceras...?
Jag funderar på vad jag ska göra av min lilla svarta panter Tarzan. Han är världens mysigaste lilla kisse och har växt från en skygg liten krabat till en stor och social katt.
Som kattunge räddade jag och en kompis honom och hans två syskon efter att mamman svultit ihjäl och de lämnades ensamma. Han var otroligt skygg och redan efter ett par månader började han kissa inne, så jag kastrerade honom relativt tidigt. Sen fick han börja gå ut och han trivdes som fisken utomhus och kan vara borta 2-3 dagar, så är han fortfarande.
Sen började han komma fram när det var annat folk, främmande folk, här hemma när han var runt två år. Vid 3 års ålder hoppade han upp i soffan när "främlingar" var på besök.
Men… Han kissar fortfarande inne och har gjort hela tiden, mest vintertid då han inte kan gå ut och in som han vill och han drar av sig små tussar av päls från baken då och då när han varit inne länge.
Jag tror att han vill vara ute, gärna kunna komma och gå som han vill med kattlucka. Tyvärr bor jag i hyresrätt så jag får inte sätta in kattlucka….
Så.. Jag har alltså provat allt: fler kattlådor på olika ställen, kattmynta, citronskal, plast, felliway, byta Kattsand, byta kattmat, vädra lägenheten, släppa ut på morgonen och in på kvällen varje dag osv…. Han är inte sjuk!
Han kissar på allt, mattor, soffan, gosedjur, tidningar, posten, skor, kläder… Och inte alltid på samma ställe….
Jag är bombsäker på att han vill bo någonstans där han kan få komma och gå som han vill, någon som kanske inte har mer än en katt redan.
Han skulle ÄLSKA att bli stallkatt då han är en mycket skicklig jägare!
Det tar nog ett tag innan han blir riktigt social och van, men när han blivit det så är han hur kelig som hest och tar gärna din hand med tassen för mer gos! Han älskar att bli klappad under hakan!!!
Så är det någon som känner att de skulle vilja ta sig an denna väldigt snygga, lite skygga, svarta panter så SNÄLLA hör av dig!
Eller om du vet någon som vill och kan!
Han är tyvärr inte vaccinerad eller chippad, men om det är ett måste så fixar jag det! Kastrerad är han i alla fall.
Han bor en bit utanför Stockholm. Inga problem att ha i bur eller hantera hos vet. Funkar det inte att ha honom hos dig tveka inte att lämna tillbaka honom till mig!
Hellre då att jag går och torkar kiss än att han mår ännu sämre!
Tipsa gärna andra osv! Stallkatter är uppsKATTade!
Glömde nämna att han är född 2006 runt Kristi himmelsfärd!
Har veterinären tagit urinprov? Har han någon kattkompis att busa med? Aktiverar ni honom? Är han ensam mycket?
Han älskar att leka och busa! Råttor, snören och den absoluta favoriten: Studsbollar!!
klösbräda följer med om så önskas! För han älskar att klösa på den! Har aldrig klöst på möbler!!!
#4 han har en kattkompis och han leks med ofta! Han är ute så gott som varje dag. Inga urinprov tagna, bara klämt på njurar osv!
#6 det är kanske just urinprov och blodprov som bör göras för att utesluta problem med tex uvi, kristaller, njurar mm Man kan inte se om en katt är frisk. Katten hade ju inte kissat fel hela tiden skrev du ju utan började efter nån månad. Vad hände då? (förutom könsmognaden) flytt? ny sambo/partner? nytt familjetillskott? möblering osv..
#7 han var väldigt nervös i början, och besatt av att äta. Sen när han blev "trygg" började han kissa….
Kan de gå med sånt så pass länge då utan att det syns utanpå? jag menar, UVI och sånt gör väl ont och om det blivit värre så lär han ju haft jätte ont. Jag har hört katter med njursten kissa och de skrek för det gjorde så ont…
Han kan ha en stressblåsa och det finns det hjälp med. Uvi gör ont men eftersom katter är experter på att dölja smärta så kan du inte utesluta det. Katter får inte njursten utan stenarna bildas i blåsan och det är när en sten blockerar utgången helt som det gäller timmar innan katten dör. Han kan även ha kristaller, dvs början till sten och det är också obehagligt för en katt så därför väljer dom andra ställen än lådan då dom förknippar lådan med smärta.
Veterinären kan omöjligt säga att katten är frisk genom att bara klämma lite.
#9 Då var det en dålig vet jag var till med andra ord….?
Men han går på lådan! Det är bara när han inte fått vara ute på ett tag eller på kvällarna när jag stänger in mig i sovrummet och han blir "ensam" (Med den andra katten!) som han kissar! han har aldrig kissat när jag sett på!
Vad gör man mot stressblåsa då? För jag tror han är stressad med tanke på att han "tussar" oxå…
Det finns ett medel som heter Cystease som används vid "stressblåsa" Det är antiinlfammatoriskt och smärtstillande i ett. Boka tid till vet för urinprov och visar det inte på några kristaller eller bakterier så be att få prova detta medel.
#11 Det ska jag göra! Tack!
Men om det inte hjälper så måste han tyvärr omplaceras ändå…. Jag tror trots allt att han inte trivs här… Inte att han är sjuk….
När han bodde hos mitt ex i 3 veckor kissade han inte inne, gick på låda osv…