Svarthaka
Jag vet att detta diskuterats innan, men jag får verkligen inte bukt med min katts svarthaka. Just nu är den värre än vanligt: med stora klumpar av smuts. Jag har läst att man ska ta på något fett som olja, men veterinären sa att vi skulle rengöra med klorhexidin (då var problemet inte lika stort)
Så.
- Hur ofta bör jag göra rent och med vad? Ska jag lämna kvar det efteråt eller skölja bort med vatten?
- Är det någon skillnad i behandling jämfört med när svarthakan är mild och jämfört med när den är rejält klumpig som nu?
- Hur får jag skonsammast bort dessa stora klumpar/skorv?
Mvh
Anna och katterna

en fråga bara,,, vad ger du för foder?
jag vet att när jag gav mina katter royal canin fick dom väldigt lätt svarthaka,, jag tror att det beror på att dom är sprayade med buljong och då får en fetare utsida. Inget jag vet säkert men det är vad jag tror..
när jag böt foder försvann svarthakan.. så jag funderade inte så mycket mer på det..
det du kan göra är att även om det är mycket så länge det inte är väldigt irriterat skulle jag använa barnängens barnolja och gnugga lite med en mjuk tandborste. är det irriterat och väldigt rött typ som sår och dyl skulle jag använda alsolsprit och badda med och försöka ta bort det värsta med nageln eller någon,, inte gnugga så mycket iom att det då kan bli mer irriterat i huden av spriten,,
men se över maten iaf.. ett tips..
//Linda
Även plastmatskålar är bovar i ett sånt här drama.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1: Vad bytte ni till för foder? Blötmat eller bara annat torrfoder? Just nu har vi porta 21, men det har varit lite olika faktiskt. Han vägrar äta mjau blötmat och rått kött trots att vi ivrigt försökt uppmuntra det. Det där är ju inte mat säger han och fnyser åt oss.
#2, Har läst det med. Vi har porslinsskålar till vattnet och keramikskålar till maten - bör något av det bytas?
Mina katter får två sorters RC och de har ingen svarthaka eller har någonsin haft heller. Vatten och mat får de i rostrfria skålar samt porslinsskålar som byts varje dag och som diskas i maskin.

jag böt till Eukanubas torrfoder,, det tog lite tid med bytet då detta foder inte smakar lika mycket eller kanske rättare sagt luktar lika mycket så är det inte lika intressant,, men efter att övergången var klar så ser jag stor skillnad på både päls, avföring, svarthaka. Bara till det bättre ska jag säga..
Jag har provat att ge blötmat oxå men det går inte,,, dom blir så vansinnigt dåliga i magen av detta trots en sakta övergång och små portioner,, så det har jag gett upp… Mina katter äter nu bara Eukanuba torrisar och ibland rått kött (köttfärs, kycklingvingar etc)
Dom dricker bra med vatten vilket annars kan vara en nackdel med torrfoder att dom dricker för lite,, men jag låter mina dricka ur handfatet om dom vill och har alltid färskt vatten framme på flera platser.
porslin och keramik är bra..
//Linda
Nästan alla torrfoder är ju sprayade med något. Känns ju på dem. Sen fins det något som säger fett löser fett också. Så barnolja är ju inte fel att testa med…
Här har du mera matnyttigt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....