Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 11720 ggr
pebb
0

Albino

Jag satt och funderade lite på det där med albino förut idag. Har en albino-katt blå ögon istället för röda? Även hund och häst? Någon som vet hur det kommer sig när t.ex. råttor, kaniner, människor, älgar m.fl har röda ögon istället? Hade sett lite coolt ut med en katt med röda ögon ;)

Silvestris
1

En äkta albino har röda ögon. Vita katter med blåa ögon är inte albinos utan epistatiskt vita dvs. de har färg under det vita. Det vita är som en rock katten dragit på sig ovanpå den riktiga färgen.

MoaL
0

Åh, vilket intressant ämne! Jag har nog aldrig sett en albinokatt tidigare.

Hur vanligt är det med albinism hos katter? Någon som har en själv och kan posta en bild? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

pebb
0

Så finns det ens några albinokatter? Hat aldrig sett någon. Har fått förklaring på hund att det behövs dubbla sådana anlag från föräldrarna för att få en albino, kanske finns det inte så många så det är väldigt liten sannolikhet att dom träffas och parar sig med varandra?

exitingsvillemo
0

Jag vet inte om det finns albinos inom katt, men som redan skrivet, så har en albina alltid röda ögon.

Har aldrig sett en albino-hund heller…

Inom häst finns inte albinism iaf =)

Alde
0

När jag googlade hittade jag några bilder på albinokatter:

http://www.messybeast.com/whitecat.htm
http://lovemeow.com/2009/12/albino-cats/

Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/

Silvestris
0

Äkta albinism är mycket ovanligt och det brukar väl vara behäftat med en del hälsoproblem. Däremot så är ju alla maskningsvarianter (siames, burma och tonkanes) varianter av albinism.

pebb
0

#5 Nämen se där, där fanns ju faktiskt en katt med röda ögon.

Viccan92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Wow vilka bilder och lejonen. Snacka om snygga djur. Har själv haft två albino kaniner. En när jag var liten och en som dog för ett par år sedan. Här kommer en bild på Josef.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sessan1
1

Det är nog mer vanligt att kaniner är albinos

Viccan92
1

#9 Jadå det är det men det finns väldigt få. Dem blir ju lätt blinda när dem blir äldre så det är ju inget det avlas på.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[aammE]
0

#10 Källa på detta med ögonen? De blir ej blinda som äldre, däremot är deras ögon känsligare för solljus. Vet VÄLDIGT många uppfödare som föder upp albino på kaniner (skulle tippa på att det är en av de vanligare färgerna, i alla fall på utställningar) så det har du fel om.

giowanna
0
Labolina_73
0

#12 den katten är blåögd, blixten gör att katter med blå ögon ser röda ut..

kan ju öven bli så med bilder på oss eller andra djur utan att dom är albinos..

//Linda

Cazzos
0

#11 Eftersom att albinism innebär att man inte har några pigment alls så stämmer det bra, man blir väldigt känslig för solljus. Ju mörkare pigment man har, desto bättre tål man solljuset (men man kan förstås bränna sig ändå).

När ögonen saknar pigment så blir de röda, och huden blir vit eller väldigt ljus. Både ögon och hud blir känsliga för solljus pga det jag skrev ovan Skrattande

#5 Så fint med odd-eye katter Kyss

[aammE]
0

#14 Skrev jag någonting annat eller? :S Ja, de är känsliga för solljus men kaniner (vet ej hur det är med katter) blir i alla fall inte blinda som äldre.

Cazzos
0

#15 Nej, det har jag inte sagt.. Ville bara lägga till det som jag inte funnit tidigare i denna tråd.