Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2040 ggr
[Vargöga]
1

Bor jag för litet?

Hej alla kattälskare. Jag bor i en lägenhet på 42kvm och jag undrar om det är för litet för två katter att ha inne?

Vill inte släppa ut dom för det finns en bilväg knappa 2 meter från huset och en väg på baksidan.

Dessutom är denna väg livligt trafikerat.

Fridborg
0

Har du 3 barn på 42 kvm!? (sorry, rätt OT men jag blev lite chockad).

GoliatsMatte
1

Absolut inte för litet. Tänk på att se till att katterna har gott om aktivering och klösmöjligheter så skall det inte vara några problem.

Mooniq
0

spontant vill jag säga att ja du bor för litet.. Om du tänker dig vanliga bonnkatter så vill de kunna vara ute - det är en del av deras liv. Det finns ju vissa framavlade katter som bättre klarar att vara inne - men  jag personligen anser att katter ska få vara ute varje dag.

kanske inte det svaret du önskade dig -men jag svarade från hjärtat..Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Vargöga]
0

#1 Nä jag har inte barnen i min lägenhet utan jag åker till min ex-mans hus när det är min vecka att ha barnen. ;) Huset är bra mycket större än min lägenhet. :)

#2-3 Tack för era svar. Visst vill jag gärna ha dom ute men jag är så rädd att dom skall bli påkörda av någon bil eller lastbil som kommer på dessa vägar.

Fridborg
0

#4 Haha okej, då hänger jag med! :)

Men för att svara på din fråga tycker iaf jag att det är helt okej :)

[Vargöga]
0

#5 Tack även du för svar. :)

Jourhemmet
0

Men ska du flytta katterna varannan vecka?

[Vargöga]
0

#7 PM:ar dig istället.

[Vargöga]
0

Till alla: Katter skulle inte byta hem varannan vecka utan dom kommer att alltid bo i min lägenhet och nej dom kommer inte att bli ensamna varannan vecka heller. Det är en sak som rör mig. Så svara bara på frågan. :)

Jourhemmet
0

Det är i minsta laget men har du balkong så näta in den. Köp även ett golv till tak klösträd.

[Vargöga]
0

#10 Nej inget balkong eller nåt sånt. Klösträd kan jag köpa eller bygga själv.

GoliatsMatte
7

Vill bara tillägga att folk sa när jag skaffade bonnkatt att den skulle klättra på väggarna och att de bara måste vara ute. Det finns inga katter som är avlade för att vara inomhus. Men med rätt aktivering trivs de allra flesta katter inne.

teachingbirds
4

Precis, alla kattraser kan klara alldeles utmärkt att vara inomhus. Dessutom ska ju ändå inte kattungar vara ute ensamma, så de vänjer sig vid att vara inomhus snabbt. Även sk bonnkatter. Det gäller bara att ha rätt aktivering.

Jourhemmet
5

Jag har ständigt hemmet proppfullt av hemlösa katter som aldrig har varit inomhus tidigare och ingen har något behov att vara ute. Jag förstår inte riktigt skillnaden på huskatt och raskatt när det gäller att ha dom inomhus, inte avlade för att vara inomhus????

[sakring]
2

Bygg gärna på höjden så att de kan klättra. Sätt lite hyllor så de kan ta sig upp och  ned och gör några små krypin så att de kan ligga och gömma sig. Katter tänker inte kvm de tänker kubikmeter. Och ja de går alldeles utmärkt att ha vanliga bondkatter som innekatter.

Nästan alla raskatter härstammer från någon form av huskatt från något ställe. Själv har jag två svenska huskatter och två britter vilket är en brittisk huskatt.

Jourhemmet
0

Jag håller inte med om detta att katter inte tänker kvm. Här rejsas det från rum till rum och katterna utnyttjar med glädje alla 120 kvm. Undrar om grannarna under också tycker det är glädje när flocken kutar runt runt här Skrattande

annzoo
1

Tänk i kubik och bygg på höjden=) Jag bodde i en stor etta å 45km2  katter, 1 stor hund(ibland en liten också) och 2 personer. Vi hade en nätdörr för den franska ballkongen. Katterna var innekatter

[sakring]
0

# 16 Mina rejasar också runt, detta hindra dock dem inte från att sitta på våra möbler. I natt hade de vält vasen men blommor som stod på matrumsbordetGråter. De tar sig också gärna längst upp till taket i klöspelaren samt sitter i fönstren och tittar ut. Så nog använder de kubikmeter också. Fast vi bor i villa och det bor ingen under oss. Men att katter skulle smyga det tror jag inte påSkrattande

Niiinah92
3

Har två katter på 41 kvm och det fungerar utmärkt. Båda är bonnkatter och den ena är född och uppvuxen utomhus. Båda är innekatter nu.Skrattande

IceJossan
6

Bra att du inte ska släppa ut katterna, för det ska du absolut inte ens behöva tänka på om du bor i icke kattvänligt område (=tätbebyggt med gott om grannar och trafik).

iampinkbear
3

Vi bor just nu två personer och två katter på 41 kvm och även om det är trångt för katterna, åtminstone för vår Ragdoll-kille på 5,5 kg som gillar att rejsa runt och lätt slår i möblerna, så har vi försökt göra det så kattvänligt som möjligt med golv-till-tak-klösträd, promenader utomhus i sele för Britt-tjejen (som är den enda som trivs utomhus). Dessutom har vi ordnat massor av små krypin och höga hyllor för dem att hoppa upp på.

Nu ska vi snart flytta och då slipper vi ju trängseln men bortsett från att de inte kan springa runt precis som de vill några längre sträckor så tror jag inte att katterna mår dåligt av att bo som vi gör, dels anpassar de sig och vi leker också aktivt mer med dem just för att kompensera bristen på utrymme och utomhusvistelse för ena katten.

Jag valde att skaffa raskatter delvis för att jag visste att jag inte ville ha dem utomhus ensamma men då var det för att jag visste att de var avlade för att vara lugna och för att de växt upp inomhus.

Nu känns det nästan lite tråkigt att en av dem vägrar att gå ut ens en kort stund fast vi försöker få med honom, det vore ju mysigt att kunna gå ut med dem båda på promenad ibland, men samtidigt är det skönt att veta att han verkligen inte vantrivs av att "bara" vara inomhuskatt. :)

Mona22
3

Inga problem att ha dem på den ytan men de skulle nog uppskatta promenader i sele. Det är bara en myt att huskatter måste vara ute. Många har huskatter inne som funkar ypperligt. Ingen katt är gjort för att vara ute bland trafik osv oavsett ras. Bra att du ska ha dem inneGlad

Som andra skrivit, bygg på höjden så är det lugnt.

Hawknestgrove
3

Ha inget dåligt samvete!!!! Om du hör med Puma77 här inne, så har hon samma yta och har tre innekatter. Som bara mår utmärkt. Det där med att vanliga HUSkatter inte skulle trivas inne är en stor lögn. Rosor till dig, som är rädd om dina katter. De kommer nog trivas bra. Tänk i kubik, inte i kvadrat när det gäller dina kissar. MEd andra ord, de utnyttjar hela din lägenhets volym……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[FruStein]
2

::tips:: Trots att mina tre katter har relativt stora ytor (100 m2), tre klösträd och massor av leksaker är det bästa de vet när jag och min man bygger kojor åt dem i soffan - några stora kuddar och en filt över är det bästa de vet; man kan sätta guldkant på tillvaron med mycket små medel…

[Vargöga]
1

Jag slängde iväg ett mejl till Djurskyddet härom dagen och frågade vad dom ansåg om min lilla lägenhet. Fick ett samtal igår kväll och hon sa att det var helt okej på den storleken för två katter så nu fick jag kolla på deras hemsida vilka kissor jag vill ha. Skrattande

sagan
1

kk#25 Din lägenhet är inte alls för liten. Som någon skrev låt katterna få leva på höjden också så duger även mindre kvm för att få katterna att trivas.

Att en huskatt inte bör hållas innomhus är inget som stämmer över huvud taget. Ingen katt är så att säga "avlad" för att trivas innomhus. Finns katter, både ras och hus som inte trivs inne. Men det är upp till inidvid och inte ras.

Lycka till med katterna. Finns många bra lösningar för väggar som både är funktionsdugliga för dig och dina katter. Här kan du kika på en lösning http://goto.glocalnet.net/kattsida2/balkong.htm Scrolla ner på sidan. Sen finns det andra bra lösingar om du söker på nätet.

Lycka till!

sagan
3

#3 Var har du fått det ifrån? Inget av detta stämmer. Hur många "bonnkatter" har levt ett hårt liv ute och när dem väl får komma in sätter dem aldrig  någonsin sin tass ute mer. Inne eller ute är inte rasbetingat, och katter lider inte av att bara bo inne. Förutsatt att du ger dem vad dem behöver för att må bra!

[Vargöga]
0

Hur läckra uppfinnar som helst. :) Skall se om min svärfar är villig och bygga något till mig. Han är duktig på att snickra.

[Thiah]
1

Jg hade mina 2 katter inne på 39kvm (en etta) under en 6 månaders period och dom stormtrivdes.  Jag hade bott kvar där tillsammans med sambo, hund och katter om det inte var för att vi bodde fast i jobbet och ville ha annan lägenhet.

Hankatten gillar att gå ut i koppel så han går jag ut med ibland, honkatten HATAR att vara ute, båda är bondkatter. Hemma hos oss förstår båda djur och människor  att man ska utnyttja väggar, hyllor och golvet.. Då funkar det finfint

sagan
0

#28 Det tror jag dina katter kommer uppskatta. Lycka till Glad