Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1485 ggr
Eywa
0

Problem med ögonen

Min 3,5-åriga kastrerade och vaccinerade ragdollpojke har lite problem med sina ögon.

För en månad sedan fick han vad jag misstänkte var en ögoninflammation. Enligt veterinärens rekommendation (över telefon) skulle jag ge honom Noviform, en receptfri ögonsalva, i 7 dagar och se om det blev bättre.

Och det blev bättre! Men nu verkar han ha problem igen.. I två dagar har det börjat komma gult från ögonen igen, dock inte alls lika mycket som förra gången.

Det ser även ut som att han har tappat lite päls runt ögonen men det kan bero på att han (sedan inflammationen) fått vita hårstrån runt ögonen (han är i vanliga fall brun i hela ansiktet).

Jag tycker det är konstigt att pälsen runt ögonen skulle ändra färg..

Han är även lite röd i ögonen nu, dock inte lika röd som innan och då var han även svullen.

Vad tror ni att det kan vara? Jag ska kontakta veterinär om det inte blir bättre men skulle gärna höra vad jag kan göra och vad det kan bero på.

Hawknestgrove
0

Ja för ren lindrings skull, så kan du alltid badda ögonen med kallt kamomillte. HAn kanske har fått förträngda tårkanaler?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

OberonsMatte
0

Att han har fått ljusa glasögon beror på att maskfärgen är temperaturkänslig. Den mörka färgen har blivit ljus p.g.a. den värmeökning som ögoninflammationen gett. På samma sätt kan pälsen som växer ut bli mörk på de ljusa partierna om man t.ex. rakar den.

Pälsen återgår så småningom till sin vanliga färg både vid tillfälliga inflammationer och rakning.

Om han fortfarande är röd och varig i ögonen kan det behövas en receptbelagd ögonsalva.

Sajtvärd Katter iFokus

Eywa
0

#1 Ska prova det där med kamomille! Om han har fått förträngda tårkanaler, vad gör man åt det? Är det operation som gäller?

#2 Tack för svaret! Nu förstår jag mycket bättre, att jag inte tänkte på det? Haha. Jag ska helt klart in till veterinären efter julstöket om det inte har blivit bättre. Ska badda ögonen nu med koksalt och testa kamomillte och se om det blir bättre.. Annars behöver vi starkare preparat.

Hawknestgrove
0

ja, kamomillte skadar i alla fall inte. Gammal huskur, som nog många har provat här inne.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....