Könsmogen?
Hej alla!
Har en hane och en hona på 15veckor, de är syskon. Hanen har börjat bita riktigt hårt i nacken på sin syster så att hon verkligen skriker till och han har även intagit parningsställning på henne. Kan han redan vara könsmogen? Och kan hon bli "gravid" redan nu? Jag har tidigare ringt runt till veterinärer här i Blekinge och dem sa då att de inte kastrerar så unga katter. Vad ska jag göra? Är det en risk att honan blir gravid när de är så unga?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Aningens tidigt är det men kan förekomma att katter blir könsmogna så tidigt. Kolla runt igen hos veterinärer. Hankastreringar är ett väldigt litet ingrepp och går på tio minuter. Det är ett dominansbeteende hanen håller på med.
#1 Tack för ditt svar! Ska prova ringa runt igen. Om de inte går med på att kastrera, är honan för ung för att kunna bli parad med? Kan ju inte riktigt skilja på dem då jag inte har några dörrar eller så i lägenheten, förutom på toaletten och där kan jag ju inte stänga in någon katt..
Försök få honom kastrerad. Är han fertil, tar det några veckor innan han blir helt infertil efter kastreringen.
Har haft en hane som blev tidigt könsmogen.. Han började para redan vid 15v ålder så de blev en hel del stängda dörrar innan han blev kastrerad och såld. En sak du bör tänka på att en hane är fertil x antal veckor efter kastreringen. Det bästa är att du kastrerar båda samtidigt.
#2 hoppas jag missuppfattade vad du skrev men… ja honan är tok för ung att bli parad, dessutom ska inte syskon paras öht! Risken för parningar även om honan ej är könsmogen är att PYO ökas.
Har ringt till tre veterinärer här i Karlskrona och alla sa 6månader.. Ringde en i Landskrona (då jag ska dit över jul) och försökte men hon kunde inte ge ett riktig svar utan bad mig ringa imorgon bitti för att rådfråga veterinären, då det var han som bestämde..
#4 Tror du missförstod mig, jag vill verkligen inte para syskonen. Det är ju därför jag försöker hitta veterinär som vill kastrera tidigt. Anledningen till att jag ville veta om hon är för ung att paras är ifall ingen veterinär vill kastrera dem så tidigt.
Jag hade fått kastrera min hane redan vid 12v (då han vägde 1.8kg) fast veterinären inte ville göra de föränn minst 5 månader. Men då han hörde vikten vad de lungt + att hanen hade båda kulorna nere.
Hur mkt väger katterna? vissa veterinärer har tex 2kg gräns
#7 Hanen väger 1,7kg och honan väger 1,5kg. Hanen är väldigt långhårig så jag har lite svårt för det här med att känna/se om han har kulorna nere, men enligt min sambo så kunde han känna kulorna.
#5 har du kollat med veterinären i Karlshamn? har själv en hankatt på 14 v som jag måste få kastrerad så fort som möjligt. Finns även en veterinär utanför Sölvesborg som kanske tar tidigt, vet inte hur långt du kan tänka dig att köra om de inte tar?

Min yngsta hane här hemma började para straxt innan han blev fyra månader.Tyvärr får jag väl lov att säga.
Hoppas att du hittar någon bra veterinär som kan kastrera dina katter.
Stolt ägare till tre La permer
#9 Jag har ingen bil och inget körkort så det är ju buss eller tåg som gäller isåfall och det är ju lite krångligt kanske om veterinärerna ligger utanför. Jag får hoppas att den i Landskrona är villig att kastrera isåfall..

Jag fick hem en omplaceringskatt här för ett tag sedan som var 5 månader. Hon fick bebisar strax efteråt, så hon måste ju blivit parad väldigt tidigt.
Naturligtvis hade hon ju inte träffat någon hane enligt förra ägaren, så det var väl jungfrufödsel. Men det är ju väldigt tidigt.
#11 jaha okej ja då funkar inte hon som har sin praktik utanför stan för det går dåligt (extremt dåligt) med bussar dit. Men den i karlshamn kan du ju höra av dig till? där stannar bussen nästan precis utanför och det går jämt en buss dit från tåget
#12 Men usch, jobbigt detta blev! Hoppas verkligen inget sånt händer. Får hålla mina tummar för att någon veterinär vill kastrera, har ingen stor möjlighet direkt att hålla dem åtskilda till dem är 6mån. Bor i en tvåa och har bara en dörr till sovrummet och toaletten.. Och han är ju så himla social så det vore ju lite hemskt att stänga in honom. Jobbigt det här med att köpa två syskon av olika kön 
Berätta för veterinären att han kliver på systern och att han nästan väger två kilo så tror jag nog att någon vill kastrera, som sagt det är ett enkelt och snabbt ingrepp på hanar.
Har ringt runt till 5 olika veterinärer och alla säger nej, de säger 6månader fast jag säger hans vikt och att han kliver på sin syster. De säger att det inte kommer "ut" något ifrån honom och att han inte kan betäcka 
#16 då bör du fråga om de kastrerar högdräktiga honor? för jag känner till flera honor som var varit under 6 månader som fått en kull.. Men vissa veterinärer tror de vet bäst i allt, alla kattägare/uppfödare måste ha fel och inbilla sig då katten fått en hoppsankull så tidigt…
#17 De flesta frågade om han verkligen intog parningsställning och jag beskrev ju hur han gjorde och då sa dem "Nej men det är säkert bara ett beteende, han är alldeles för ung, han kan inte betäcka för det kommer inte ut något". Och dem var väldigt envisa med att jag hade fel lixom. Men jag ska ringa en veterinär i landskrona imorgon då han bara hade telefontider 8-9.00 och jag hoppas att han gör det..

Imorgon kommer vi förhoppningsvis att få veta om min fyra månaders grabb skjuter skarpa skott eller ej.Då ska honkatten som han parat kasteras.
Hennes kastration var redan planerad men fick tidigare läggas eftersom att jag inte vill ha henne dräktig igen och inte med denna hankatten.
För att ingen ska bli upprörd så kan jag berätta att hon står på piller och det är 1½ vecka sen han parade henne.
Kattan kan mycket väl vara precis på vippen att löpa så om det vore min katta skulle jag omgående sätta henne på p-piller efter att ha förvissat mig om att hon inte redan är dräktig genom att göra en ultraljudsundersökning. Skulle hon redan vara dräktig måste dräktigheten avbrytas för det är inte bra för en så ung katta att få ungar.
Om kattan inte redan löper kommer hon säkerligen att göra det så snart dagarna börjar bli längre, dvs efter nyår.
Även om det skulle vara ovanligt att en hankatt är könsmogen vid 15 veckors ålder är det verkliǵheten hos dig som räknas.
Tycker du gör ditt bästa! Hade själv en honkatt som börja löpa tidigt och ingen ville kastrera henne. Hon fick dock gå på p piller tills kastrering pga det. Hoppas det löser sig för er!
Det verkar vara kört det här med tidig kastrering. Kan jag ge henne p-piller så länge tills han har åldern inne för kastrering, eller?
Du måste förvissa dig om att kattan inte är dräktig innan du ger henne p-piller annars kan det bli missbildade ungar.
tack för ditt svar 
Äntligen fick jag tag på någon som ville kastrera honom!! Han fick tid redan imorgon! Åh, så lättad jag är
Var en veterinär som tydligen födde upp kattungar och hon kastrerade dem vid 13-14veckor innan hon sålde dem, så hon såg verkligen inga problem med att kastrera honom nu. 
Strålande 
Ps glöm inte att ta bort maten för katterna ikväll 
Ja, det känns jätteskönt! Ska hämta hem honom kl 2 idag 

#28 Jag är ganska säker på att det finns en sån tråd.
Min hona hade inga foster i magen och just nu rejsar hon runt för fullt med de andra katterna.Är så glad att vi har veterinärer som gör flanksnitt på honkaterna.
#29 Vad skönt för er!
Min lilla plutt hade klarat sin kastrering utmärkt. Dock är det lite jobbigt att hålla koll på honom jämt för han slickar/tvättar sig väldigt väldigt ofta.. Gahh 
Det gör ingenting, låt honom tvätta. Så fort veterinären klämt ihop skinnet med sina fingrar så börjar det läka ihop. Har aldrig varit med om att någon katt fått infektion.
#31 Jaså där ser man
Djurskötaren som kom ut med honom skrämde upp mig rejält genom att verkligen trycka på att han inte ska slicka sig. Tur att det finns lite kunnigare människor här inne
Och skönt att slippa hänga efter honom hela tiden för att kolla.
Hahaha, och han undrar nog varför du spionerar på honom 
Hahaha ja! Han gav mig lite konstiga blickar
Men han mår utmärkt, springer runt och busar med alla dem andra katterna, så det är skönt! Undrar varför så många veterinärer totalvägrar att kastrera under 6månader.
Får man fråga vilken veterinär du hittade som kastrerar tidigare? Det är viktig och bra info att kunna dela med sig av. :)

#28 bra idé
#29 jo men det kan ju ha uppdaterats så bra med en ny tycker jag,,
:-)
//Linda