Envisa katter.
Detta är väl något man får räkna med. Men har sådana envisa katter. På sommaren har de ingenting emot att ligga och dra sig på morgonen och envisas inte med att vilja komma ut förrän 10.00 eller senare.
Men nu på vintern så väcker de mig halv sex eller tidigare och ska ut och springa. Även fast de springer ute nästan hela dagarna nu när det snöat. Sover väldigt dåligt och kan inte somna om när man väl blivit väckt.
Kommer hem sent på kvällarna varje dag och spenderar då min tid med mina djur. De har massiv med leksaker och liknande som jag kan sysselsätta dem med, och som de kan sysselsätta sig med på egen hand.
Så trots en väldigt aktiv dag så vill de inte vara inne speciellt länge.
Funderade på en kattlucka. Hur fungerar det på vintern? Drar det mycket? Eller någon som har andra förslag?
Självklart får man räkna med bus och annat. Men när man får tre timmars sömn varje natt så vill man helst finna någon lösning.
Bor så till att det är lämpligt att släppa ut katterna? Om du gör det så är kattlucka en bra sak att installera.
Jag har kattlucka från verandan till pannrummet/tvättstugan genom ytterväggen. Eftersom det är väldigt tjock vägg är det en lucka på båda sidorna av väggen. Trots detta drar det mycket kallt in på golvet när det är under - 10 grader men för att minska draget har jag byggt en 60 cm hög låda av 7 mm plywood där jag sågat ur ett hål som passar över kattluckan på ena lådgaveln. Alldeles ovanför kattluckehålet har jag satt en liten hylla och längst upp finns ett löst lock som täcker cirka halva lådan mot den den andra gaveln.
På detta sätt fångar jag rätt mcket av den kalla luften inne i lådan eftersom kall luft är tyngre än varm luft. Inne i lådan är det väldigt kallt. Locket/taket uppepå ska man kunna lyfta undan för att komma åt att städa inne lådan.
Köp en kattlucka som det går att ställa in så att man kan välja om katterna ska kunna in och ut, bara ena hållet eller stängd åt båda hållen.
Har du envisa smarta katter går säkert den köpta luckan snart sönder för de lär sig hur man forcerar en stängd lucka. Då får man ta fram fantasi, såg, skruvmejsel, skruvar och virke i lagom dimensioner.
1#Nej, bor mitt i lägenheter. Andra våningen! Jag planerar på att slå ut en vägg. :)
Haha, nej. Men bor lämpligt för det så.. Det var något att fundera på helt enkelt!
Särskilt det med lådan så det slipper bli så kallt. Tack för idén!
Bor du i lägenhet på andra våningen? Hur hade du tänkt med kattlucka då?