Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1264 ggr
Viccan92
1

Hur får jag henne lugn?

Som vissa vet så amputerade vi bort Blixt svans i onsdags. Nu har hon varit inne sedan måndags och hon har definitivt börjat tröttna. Jag får ingen sömn om nätterna för hon går omkring och gnäller och tittar ut genom fönstret eller sitter framför min spegel och tittar på sig själv. Idag har ohn även börjat gnälla innan läggdags. Gör det just nu dessutom. Är nog inte ens värt att prova att han henne i mitt rum inatt. När jag har tröttnat om nätterna så låser jag in henne på toaletten för jag måste ju sova.

Någon som har några tips? Hon håller ganska bra igång på dagarna och leker med lillebrorsan.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Anunnaki]
1

Har man ansvaret för en annan levande varelse får man räkna med att nattsömnen blir störd då och då under längre eller kortare tid. Visserligen ska man se till att sova ordentligt men man klarar sig med rätt lite sömn under några dagar bättre än man skulle kunna tro.

Hur tror du att katten känner sig? Ta ett djupt andetag, räkna till tio och sedan inser du att du kan se situationen mer ur kattens perspektiv än ur din. När katten sedan väcker dig så får du försöka vakna och le mot katten och klappa den mjukt och fint medan du talar till den vänligt.

Och sedan somnar ni nog om båda två.Glad

Viccan92
0

Jag har faktiskt inte så jättemycket emot det. Jag har sånt bra jobb så att jag kan sova någon timme då istället. Är dagmatte så jag sover tillsammans med valpen.

Dock har dem andra tröttnat. Pappa hotar att släppa ut henne och säger att hon nog kommer inte om en timme. Jag liter inte på att hon gör det. Veterinären sa att hon skulle absolut vara inne tills vi tagit bort stygnen. Så länge jag är hemma så vågar pappa inte göra något men när jag inte är hemma vet jag inte. Jag har sagt till mamma att säga till och hålla lite koll men hon är sjuk.

[Anunnaki]
0

Kan du inte stänga in katten tillsammans med dig i ditt rum? Man får absolut inte släppa ut en katt som är konvalecent. Såret är inte ännu läkt och en amputation är inte att leka med. Det är ju inte något ytligt sår.

Viccan92
0

Hon är i mitt rum på nätterna och på dagarna när ingen är hemma.

Nej jag hoppas att pappa kanske kan fatta det någon gång. Annars får farmor prata med honom också.

IceJossan
0

Lek, busa, lek, lek och busa. Sysselsätt henne med matlekar - göm maten och låt henne jobba för att hitta den och äta. Torrfoder kan serveras i en glasburk som ligger ner, under mattan, i hörn, m.m.

Hur mycket sysselsätter du henne mentalt?

Och kan du möjligtvis ta ut henne i sele? Så får hon stimulansen av att vara ute, men riskfritt.

Viccan92
0

Jo gömma maten kan jag försöka med. Jag har försökt leka med henne men hon bara lägger sig på rygg och vill bli kliad på magen. Lillebrorsan leker hon med ett par gånger varje dag. Hur ska jag sysslesätta henne mentalt? Hon är ju ingen hund. Vi tränar dock stanna men hon bryr sig inte direkt. Inkallning kan hon eller ja när hon vill.

Både jag och mamma har provat men ja det funkar inte så bra. Då vill hon inte gå ut så man får dra eller bära ut henne men sen går det inte. Vill ju inte dra henne.

IceJossan
1

Aktivera henne mentalt genom att:

• Försöka lära henne trick, som till exempel sitt, give me 5, ligg, etc. Godis som brukar funka bra som belöning är Royal Canin Babycat 34 eller skinka om hon älskar det.

• Gömma hennes mat under mattan, i glasburk, i äggkartong etc.

• Gå ut med henne. Vill hon inte gå själv med sele på utan hellre sitter i famnen så låt henne sitta i famnen. Det är bra stimulans för hjärnan om du knatar omkring med henne så att hon får titta och nosa i luften. Kanske vill hon ner en kortis och det är ju bra då men annars sitter hon säkert rätt bra i famnen.

• Försök hitta på nya lekar. Gillar hon när man drar snöre under mattan? När man bäddar sängen? Springer omkring med lakan? Kurragömma? Jagalekar? Bygga koja? Slå in presenter? Försök engagera dig i hennes aktivering, leta nya sätt att underhålla henne på - använd fantasin!

• Kastar godisbitar långt och så att hon får springa efter.

• Låt henne sitta i fönstrena och titta ut, och sätt upp en fågelmatare utanför så att det finns nåt kul att titta på.

Ja, engagera henne helt enkelt!

Viccan92
0

Tack för tipsen. Hon kan ju hänga med i famnen när jag är ute med hunden.

Hon är inte sån att hon leker så mycket med leksaker eller med något. Är mest gos i hennes huvud. Hon slutade leka när hennes brorsa dog i somras. Nu leker hon lite ibland med lillebrorsan. Men annars försvann lusten med honom. Hjälper inte vad jag än gör.

Ska prova lära henne sitt. Ska bara leta upp henne. Hon får skinka varje morgon och kväll med medicinen och det är mycket populärt.

Viccan92
0

Vi har tränat lite och försökt leka mer men det hjälper inte. Hon vill helst ut men inte i famnen. Då blir hon hal som en ål och vill ner men är selen på så stannar hon bara när hon kommer ner.

Men nu sover hon inne i badrummet eftersom hon lärt sig öppna dörren till mitt rum. Eftersom jag har hunden där så måste dörren vara stängd. Försökte sätta en dörr framför men den lyckades hon flytta med. Så nu får hon vara inne på toaletten. Där är hon ibland om dagarna med frivilligt så hon trivs där. Hon älskar att ligga i biden.

Som tur är så ska stygnen tas bort nästa vecka och då får hon gå ut igen. Hon kommer att bli överlycklig.

LaSadie
0

Köp en Da Bird. Min annars ointresserade katt blir intresserad och vill leka när den kommer fram.

Viccan92
0

#10 Vad är det och vad finns dem? Om det är något att beställa känns det inte som så stor mening om det bara är 1 eller 2 dagar kvar. Är ju helg snart.

Nahn
0

När min katt längtade ut och jamade å var allmänt stökig inomhus så skaffade jag en typ laserpenna, special för katter. (Antar att lasern inte är lika farlig som vanlig om den riktas i ögonen.) hur som helst, var väldigt lätt aktivera henne mitt i natten genom att halvsova och bara vifta lite med handen. Hon är inte heller så leksen, men det var kul då. :)

Viccan92
0

#12 Jo har hört att man kan använda en sån. Vi har en någonstans. Men nu funkar det iaf. Nu springer hon bara upp på övervåningen hela tiden och det kan vi inte göra så mycket åt.

Viccan92
1

Idag har vi varit och tagit bort stygnen så nu får hon vara ute igen. Snacka om att hon är lycklig. Hon springer runt och leker och håller på. Hon var inne någon timme men ville ut igen när jag och hunden gick en promenad. Då gick hon med eller ja sprang med. Var länge sedan hon gick med. Roligt.