Foder fråga
Har under en längre tid gett mina katter av bozitas torrfoder för utekatter. De har även fått våtfoder och kött och liknande ibland. Men nu för ett tag sedan gjorde bozita om sitt torrfoder, bitarna känns mindre och katterna ville först inte äta det.
Nu känner jag mig lite små korkad och elak då jag börjar tro att denna nya variant av fodret inte är någe bra. Nu är den säcken snart slut och jag vet inte vad jag ska köpa, vill ju att de ska må bra. Funderar på att gå över på endast våtfoder men är ju praktist att ha någon skål med torrt oxå.
Försökte kolla på inehållet och jämföra gammla och nya varianten av men lyckades inte förstå allt. Googlade men fick ingen större hjälp.
Så undrar om ni har någon bra länk eller liknande till vad en katt bör få i sig? Handlar på foderbilen och där ser deras näringsjämförelse eller va det heter ut så här. Gammla varianten först
Varumärke
Bozita
Tillverkningsland
Sverige
Jmf pris (kr/kg)
87,00 kr
Råprotein (%)
32.0000
Råfett (%)
18.0000
Växttråd (%)
1.3000
Vatten (%)
9.0000
Aska (%)
8.3000
Kalcium (%)
1.1000
Fosfor (%)
0.9000
Vitamin A (IE/kg)
10000.0000
Vitamin D (IE/kg)
800.0000
Vitamin E (mg/kg)
55.0000
Koppar (mg/kg)
2.0000
Den nya
Varumärke
Bozita
Tillverkningsland
Sverige
Jmf pris (kr/kg)
56,00 kr
Råprotein (%)
30.0000
Råfett (%)
20.0000
Växttråd (%)
1.2000
Vatten (%)
10.0000
Aska (%)
7.5000
Kalcium (%)
1.2000
Fosfor (%)
1.0000
Vitamin A (IE/kg)
10000.0000
Vitamin D (IE/kg)
1000.0000
Vitamin E (mg/kg)
60.0000
Koppar (mg/kg)
10.0000
Selen (mg/kg)
0.3000
Vad och hur mycket av allt detta behöver en katt ha?
Så här ser samma näringsruta ut från ett av bozitas våtfoder med nötfärs
Varumärke
Bozita
Tillverkningsland
Sverige
Jmf pris (kr/kg)
32,16 kr
Omsättbar energi (kcal/kg)
656.0000
Råprotein (%)
9.0000
Råfett (%)
4.0000
Växttråd (%)
0.5000
Vatten (%)
83.0000
Aska (%)
2.0000
Kalcium (%)
0.3000
Fosfor (%)
0.3000
Vitamin A (IE/kg)
1800.0000
Vitamin D (IE/kg)
230.0000
Vitamin E (mg/kg)
11.0000
Koppar (mg/kg)
Men hur vet jag då att dessa torrföder är bättre än Bozitas? En del av grejen är att jag vill ju helst köpa svenskt och svenskproducerat så långt som det går, både till kissarna och oss själva.
Men vi har bestämt att gå över till blötmat, men försöka hitta ett torrföder som man kan ha som komplement.
Torkad kyckling, bagerivetemjöl, majsmjöl, animaliskt fett, köttmjöl, svensk älg (5.2%), ris, kycklingbuljong, majsgluten, torkad ishavsfisk, heläggspulver, melassjäst, betfiber, dikalciumfosfat, kaliumklorid, nyponpulver (0.25%), jäst (0.05%) VAd jag kan utläsa så är det kyckling det ska vara mest av, det förra fodret innan de gjorde om var däremot mest lax i. Kyckling är det som är mest av i de torrfoder du rekomenderade och även dem var det fisk i oxå. Men vill fortfarande kunna tolka dessa diagram eller vad man ska säga som de har. Hur mycket råprotein bör katten få i sig/vara i fodret, växttråd och allt det andra? Torrmaten är nu borta och blötmat gäller, men fortfarande nyfiken, vore ju skoj att kunna förstå det där och ge sina kissar det bästa man kan och då gärna även svensk mat.
Las igenom denna sida 
Medarbetare på matlust
Tack för länken, ska läsa när brödet är ute ur ugnen :)
Allt i innehållsförteckningen som inte är kött och fett är onödigt för katten utom taurin och eventuellt något enstaka till plus vatten förstås. Råproteinhalten säger ingenting mer än det är en lägre procentsats som är tillgängligt för katten. halten råfett säger inte heller mer än att det fett som katten kan ta upp är lägre än vad som anges.
Katter behöver knappast någon växttråd alls och den ska inte ha några kolhydrater som ibland gömmer sig bakom stärkelse och kvävefria extraktivämnen.
Med dessa enkla tumregler i bakhuvudet blir det inte så svårt att välja mat till sin katt. Här finns också mycket läsvärt om kattfoder. Om du vill kan du ju ögna igenom vad Jordbruksverket skrev om kattfoder i samband med veganfoderärendet.
Har också bakdag!
Passar bra eftersom det är -10 grader ute.