Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1558 ggr
[Ronon-m]
0

struma?

hejsan alla! jag har en liten fråga angående struma på katt. är det vanligt att katter har det? vad är symtomen? jag är lite orolig över om min katt kan ha det.. han är hungrig KONSTANT! han kämpar som en dåre för att få tag i all mat, vi har till och med barnspärrar på våra skåp nu eftersom han går in i skåpen och äter utav våran mat. även om han äter mycket så är han inte tjock, han är ganska slank i kroppen, väldigt fin! men såfort han har ätit någonting som han inte har ätit innan så spyr han, mycket!! han är jätte känslig och spyr ofta. nu det senaste tycker även mamma att han har fått konstiga ögon, han ser väldigt trött ut och lite röd/rosa runt om på "ögonkanterna". så vad tror ni? kan det vara struma?

Andina
0

Jag tycker det låter väldigt likt mask!!! Gå till apoteket och köp maskmedel till din katt. Enligt mina erfarenheter är att det första tecknet på att maskmedlet hjälpt är, att 'den oerhörda hungern' lugnat ner sig.

Om det är mask så är de oftast vansinnigt 'hungriga' i början, men efter att det fått gå ännu mer "för långt" så tappar de också aptiten. Att kräkas är också det vanligaste  - en naturlig reaktion på mask.

Men om din katt är innekatt som inte alls haft möjlighet att få mask, via vatten, fåglar, möss eller något som helst annat, så kan det naturligtvis vara nå't helt annat. Men struma - har jag, personligen, aldrig hört talas om… hos katt. Så i mina "öron" låter det lite för långsökt och lite att göra katten "människolik".

Har din katt tillgång till uteliv i naturen, balkonger eller annat - prova maskmedel. Så snabbt som möjligt, för det ger snabbt resultat också.

Massor av lycka till med din vän! Kram! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Ronon-m]
0

nej det är en innekatt jag har, han var bara ute lite i sommras.. men han har alltid spytt väldigt mycket så fort han ätit något som inte är hans vanliga mat. jag tänkte på struma då min mamma hade läst det, att det inte är ovanligt att katter har struma. Tack så mycket! :)

Andina
0

Ok, då är det nog inte mask!

Jag hoppas att du tar din vän till en veterinär nu innan julhelgen (när allt "stängs") för att kolla upp vad det kan vara din vän mår dåligt av! Det finns ingen anledning att undra eller vänta, utan boka en tid hos veterinär eller djursjukhus innan helgerna. Ju snabbare han får hjälp, desto bättre.

Håller alla tummar för att din go'sing får snabb hjälp och snabbt mår mycket bättre!

Kram!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Ronon-m]
0

Ne jag har svårt att tro på mask :/

Ja jag får nog göra det! Tack för hjälpen! Kram Glad

Jourhemmet
0

Det finns katter som får hypertyreos, inte allt för ovanligt. Symtomen kan vara detsamma som hos människor, ökad aptit, viktminskning, hjärtklappning, oro, ångest, tremor, diarré mm. Jag tycker definitivt att ni ska boka tid hos veterinär för att ta blodprover som inkluderar tyroideaprover. Det finns tabletter att ge vid giftstruma men det bästa för katt är radioaktiv jod.

[Ronon-m]
0

#5 Okej tack så mycket för svaret! Ska ringa vettan och höra.. är ju inte kul att oroar sig för lillkillen Obestämd