Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 5470 ggr
AnnaMaja0
1

Råa kycklingvingar och torkade kycklinghalsar

Har idag varit hos min lokala ICA-handlare och beställt råa kycklingvingar. De kommer på tisdag och jag tänkte då göra ett försök att ge mina katter det. Är det något speciellt att tänka på första gången man ska ge det? Är det tufft/snällt mot en känslig liten kattmage? Om dom nu tycker om det, hur mycket ska/borde man ge per gång och hur ofta? Ersätter x antal vingar en måltid av t.ex blötfoder? Eller är det mer som "godis"? Har på nätet beställt torkade kycklinghalsar också och har samma funderingar angående det. Stackars biträdet på ICA blev alldeles förtvivlad när jag berättade att mina katter skulle äta kycklingvingarna. Hon försökte nämligen få mig att köpa de kryddade/marinerade vingarna dom hade och jag svarade ju då att det inte funkar eftersom katterna ska äta dom. Hon fruktade nog på allvar kattens bästa med tanke på att det var ett ben på stora farliga F dom ju skulle få. Förklarade så gott jag kunde, men jag undrar om det gick in. Är ju inte själv någon expert på det här med rå föda heller.

UlrikaD
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var det något särskilt du beställde då? Kycklingvingar finns ju i frysdisken.

Allt kött som är rått fungerar att ge, det är tillagat kött som splittrar sig och benen är farliga.

Börja med att ge som extra och se vad de tycker om det. Mina katter äter kött allihopa, men det kan ju vara en tillvänjningsperiod också.

Här har en 6 veckors kattunge sprungit iväg med sitt byte:)

Jourhemmet
0

Du kan lika gärna köpa Guldfågelns frysta, 1 kg för 17:-

[Highonbluetomorrows]
0

#1 och #2. Jag har kollat i mina närbutiker (City Gross - som annars har ett rätt bra BARFutbud, och Netto - som har ett jättedåligt utbud), men jag hittar aldrig icke-marinerade, icke-grillade, svenska kycklingvingar någonstans. Vilken affärskedja bör jag söka mig till?

Gör marinad på vingarna att benen i köttet kan splittra sig? Eller är det "bara" farligt pga själva marinaden/kryddorna?

UlrikaD
0

Jag handlar på Willys, Hemköp, Coop lite varsom helst. CityGross har vi inte här och Netto har väl hela kycklingar om inte annat.

De marinerade är ju att det är massa kryddor o salt som inte är bra.

Man kan ju köpa annan kyckling också, lår, klubbor osv. Men vingarna är bra just för att de kan äta benen också och få i sig det. Det är nyttigt och även bra för tandsten. Eller bra för tandsten, lät ju lite fel. Bra för att det inte blir någon tandsten ska det väl vara isåfall:)

[Highonbluetomorrows]
0

#4. Hur djupt går marinaden in i köttet? Jag vill ge min katt kycklingvingar just pga vill motverka tandsten och hade kunnat skära av skinn och en del kött för att det ska vara lite slamsor precis runt benet att äta på.. Men om marinaden går ända in till benet fungerar ju inte det.

Men det är i alla fall inte risk för splittrade ben?

PS. Hel kyckling har de på City Gross (och ofta på rea), det hade jag inte ens tänkt på.

AnnaMaja0
0

#1 & #2 Det var helt vanliga frysta, råa och okryddade kycklingvingar från antingen Kronfågel eller Guldfågel (minns inte vilket) jag bad dom ta hem till mig. Dom hade inte det hemma och har aldrig haft i min lokala affär för "det är aldrig någon som frågat efter det förut". Det fanns ju såklart kyckling i alla möjliga former och en del med kryddningar, men inte just frysta, råa och okryddade vingar. Därför fick jag be dom ta hem det. Så det var inte alls något speciellt extraordinärt jag ville ha :-) #1 Det var ungefär så jag också försökte förklara det med råa gentemot tillagade ben men hon tittade mest skeptiskt på mig. Sicken liten sötnos på bilden :-) Ja, första steget är ju såklart att få dom att äta det. Ska bli en smula spännande.

UlrikaD
0

#5 Jag vet faktiskt inte, har aldrig köpt sån marinerad ens till mig själv. Men du måste ju ha en annan affär som säljer kycklingvingar. Annars närmaste slaktare.

Hel kyckling brukar ju finnas både färsk och fryst. Även höna funkar ju, det är billigare.

AnnaMaja0
0

#3 Samma för mig, kollade faktiskt på lokala Coop också trots att jag inte brukar handla där, men de hade inte heller. Visst fanns det både kryddade och marinerade vingar men det vill jag ju inte ge missarna.

AnnaMaja0
0

#3 Kan dom inte ta hem åt dig då i din affär? Det var inga problem för mig :-)

UlrikaD
0

Förstår inte vad ni har för konstiga affärer som inte har vanlig kyckling.

AnnaMaja0
1

#10 Konstiga vet jag inte, visst har dom vanlig kyckling i ett antal olika utföranden men inte just okryddade kycklingvingar. Kanske är det ingen direkt efterfrågan på dom där jag bor och då finns det ju ingen anledning att ha det i lager. Kan tillägga att jag bor på landet på ett väldigt litet ställe. Om jag åker till närmsta stad/köpcenter (ca 4 mil) så finns det säkert där.

IceJossan
0

Jag hittar inte hela kycklingvingar i Örebro heller längre. De hade det på Willys förut men inte nu längre. De enda jag hitar är de där man klippt av den uttersta och "bästa" biten med tunnast ben i.

[Anunnaki]
1

Mina katter får cirka en vinge var till en måltid utom tjockisarna som får dela på en.Jag klipper sönder både köttet och benen en del. En sekatör fungerar bra att klippa sönder bene med. Jag klipper också skinnet i små bitar för en av mina katter fick en lång skinnslamsa ner i halsen en gång och jag fick lov att dra upp den.

Jag beställer vingarna hos ICA Maxi. Willys brukar ha kycklingvingar men jag handlar inte på Willys eftersom de säljer halaslaktat kött vilket inte ICA Maxi i Mora gör.

IceJossan
0

#13 Hur vet man om köt är halalslaktat, står det nånstans? Jag vill absolut inte köpa sådant kött, men hur vet jag vad jag ska titta efter om det inte står tydligt på förpackningen? Eller är det själva butiken du inte vill stödja?

[Anunnaki]
2

# 14 Alla kycklingar slaktas på samma sätt i Sverige. Kycklingarna hängs upp i fötterna på ett transportband som går över en vattenränna så att kycklingarnas huvuden doppas ner i vattnet. Mellan transportbandet och vattnet ligger en elektrisk späning och kycklingarna dödas elströmmen, det finns ju elektrisk stol för avrättningar också. För att göra kycklingarna ätbara för muslimer kommer en dag i veckan en imam till slakteriet och så står han och läser böner bredvid transportbandet.

Hos Willys och Konsum säljs nöt- och lammkött som är halaslaktat både i Sverige och i utlandet. Innan man får halalslakta i Sverige måste djuren bedövas men någon sådan lag finns inte på så många ställen.

Jag har helt enkelt gått igenom frysdiskarna hos Willys, Konsum och ICA för att se om det fanns något kött som är halalslaktat och jag hittade sådant hos Willys och Konsum. På ICA Maxi i Mora hittade jag inget och när jag frågade fick jag veta att man där tagit ett medvetet beslut att inte sälja halalslaktat kött alls. För mig var valet lätt: Sluta gynna affärer som säljer halaslaktat kött.

Qibbla Halal är en grossist för halalslaktat kött som jag hittat på Konsum men är osäker på fabrikatet som jag såg hos Willys. På deras hemsida står det att köttet är slaktat i Sverige men klickar man på "Produktlista" så dyker det upp importerade produkter.

AnnaMaja0
0

#13 Tack för bra svar! Dock funderar jag fortfarande på om det är snällt mot en känslig kattmage med rå kycklingvinge? Min instinkt säger mig att det borde vara skonsamt med själva köttet, men jag tänker just på benen i vingen? Tror du det behöver "fasas in" på något sätt? Vingarna har jag hämtat idag och ett par ligger på tining nu :-)

[Anunnaki]
0

De kan väl få kycklingvingar cirka två gånger per vecka. Katterna behöver det kalcium som finns i benen och det är inte farligt att äta för mycket kalcium. Men man kan inte ge missekatterna för mycket ljust fågelkött får då får de blodbrist.

Ju mörkare kött desto mer järn. Samma gäller för bladgrönsaker inkl gröna ärter och brybönor.

UlrikaD
0

Katter är rovdjur även ifall de är domesticerade. Deras magar är gjorda för att äta kött och ben.

Men som med all annan mat så behöver man ju inte ge enbart annan mat direkt utan man ger lite i taget samtidigt som de får vanlig mat.