Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2928 ggr
exitingsvillemo
0

vaccination

Hur många här har vaccinerade katter?

Mina är vaccinerade mot kattpest och kattsnuva, men funderar nu, hur många gånger ska man vaccinera katten? Hela livet? Med hur lång tid emellan? Eller räcker grundvaccinationen genom hela kattens liv?

Rumblebee
1

Jag ska erkänna att våra katter, samt en del andra som jag känt genom livets gång, bara har fått sina grundvaccinationer och inga fler, utan att ha blivit sjuka (innekatter).

Men i regel så bör man vaccinera alla katter, oavsett om dom är inne eller ute, en gång om året efter att dom fått sina grundvaccinationer avklarade.

Mona22
0

Alla katter jag haft har varit vaccinerade. Man gör grundvaccinering och sedan beroende på hur långt skyddet är så vaccinerar man om dem mellan varje till var tredje år.

Ska man ställa ut så måste man dock vaccinera varje år.

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De ska vaccineras mot kattsnuava varje år och kattpest vart tredje år. Detta att de är innekatter är inget skydd utan tvärtom, de får inte det skydd en utegående katt får och drabbas således av kattepst mycket hårdare då de inte kommer i kontakt med något kattpest utonhus. Däremot kan människor bära med sig kattpestvirus in till sina älsklingar och smitta dem. Kattpestvirus är mycket potent och ligger kvar i marken i åratal.

noir
0

mina huskatter är bara grundvaccinerad, mina föräldrar tyckte det var onödigt (jag var bara barnet) men nu har jag engna katter och vaccinerar dom.

Men det man kan ha i huvudet är att en förkylning kan bli som en infuensa för oss om dom är ovaccienrade och kan ivärsta fall dö på kuppen.

Men alla gör som dom vill, alla är vi själva ansvariga för vad vi göra och inte gör :)

[hehlenaaa]
0

Min katt är vaccinerad, det blev hon när hon var 4 månader och vi just tagit henne. Jag var heeelt säker på att vi skulle ta två sprutor, som de flesta kattungar man vaccinerar får (vid lägre ålder, förvisso) men vår veterinär tyckte att hon var för gammal för det, och gav henne endast en spruta :o 

Detta är ju vår första katt, så jag vet inte om det är okej?
Hursom, så skulle vi komma tillbaka när hon var 1 år också.

Missjohansson
0

#5 Min hittekatt var 5 månader när hon fick grundvaccination och hon fick 2 sprutor. Sedan skulle vi komma tillbaka om 1 år.

[hehlenaaa]
0

#6- Ja det är konstigt.. För egentligen tjänar ju inte veterinären något på att endast ge henne en spruta.

MonicaLagerquist
0

En sak som man ska tänka på angående vaccineringen är att försäkringsbolagen kräver att man vaccinerar efter vaccintillverkarens rekomendationer för att försäkringen ska gälla.

Stolt ägare till tre La permer

[sakring]
0

#5 En spruta vid 4 månaders ålder kan vara OK om katten inte diar. Att man ger två vaccinationer med 3-4 veckors mellanrum beror på att kattungarna kan ha antikropar från kattmamman.

ravenkitty
0

Självklart är vaccinering viktigt för mig Skrattande

[Emma--]
0

Båda mina vaccineras

[FruStein]
0

Mina tre katter vaccineras. Jag vill inte att de ska bli sjuka. Vi har massor av katter i området där vi bor och jag vill inte dra in något till dem som jag kunnat förhindra med en vaccinering. Man kan väl säga att jag vaccinerar för att jag vet att de flesta andra inte gör det.

line84
0

Alla mina katter vaccineras, varje år.

[Catteklina]
0

Mina 3 katter vaccineras årligen.

Labolina_73
0

självklart är alla katterna vaccinerade.

en gång årligen vaccineras dom..

//Linda

Hultan
0

8# gör dom? Men vad menar dom då, har man en innekatt som aldrig träffar andra katter känns det ju onödigt med kattsnuvevaccin. Jag skulle säga utekatter eller katter som träffar andra katter vaccineras årligen. Strikta innekatter vaccineras mot pesten var 3:e år.

Med sunt förnuft kommer man långt!

zoolatri
0

Jag vaccinerar mina innekatter varje år. Jag vill inte äventyra deras hälsa, jag har inte läst på tillräckligt mkt för att våga låta det gå ett par år emellan. Jag tror ju på att eftersom mina katter inte får ett naturligt försvar mot smittor så är de extra känsliga om de kommer i kontakt med smittor. Det är en kostnad jag kan ta, så jag låter inte ekonomi påverka i den här frågan.

[sakring]
0

# 16 Men om katten får kattsnuva och du har den försäkrad så får du inget från försäkringen.

exitingsvillemo
0

#3 Då menar du om katten blir sjuk i pest eller snuva då? Att försäringen inte täcker då.

För inte ska väl en skadad tass och operation, äventyras bara för att katten inte är vaccinerad?

MonicaLagerquist
0

Ja allt som kan skyllas på att katten inte är vaccineras kommer katten att vara oförsäkrad mot.

Bryter katten benet så gäller ju självklart försäkringen.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Mina utställningskatter får varje år, en även rabies. Medans de som inte åker får varannat år.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[sakring]
0

# 21 Men hallå! Umgås inte dina katter med varandra? De kan ta med sig något från en utställning.

EddaM
0

Veterinären säger att det är okej, att det håller. Jag har valt att lita på honom samt andra uppfödare/utställare. Men när jag skall ha kull ser jag till att alla katter är vaccinerade innan, men det är igentligen bara i år på de senaste 5 som jag inte har kull så det har blivit att de har blivit vaccinerade ialf.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Cockerspaniel
0

-Jag erkänner att då jag var mindre och vå hade katter då så vaccinerades de aldrig de fick inte ens grundvacciantion.

Nu är det annat. Har tre katter och de är alla grundvaccinerad och den tredje och äldsta vaccinerades i år igen. Hon vaccineras var tredje år. Hon är innekatt och har lätt för att bli åksjuk.

Sen har jag två andra innekatter som jag kommer hålla vaccinerad varje år eftersom vi ska börja med utställning :)

[sakring]
0

# 24 Varför vaccinerar du inte den tredje också. et är inga stora pengar det är frågan om? Skulle den bli sjuk så gäller inte försäkringen för kattsnuva. Och det blir ett undantag för den all framtid.

Cockerspaniel
0

#25 Jag skrev att hon är vaccinerad! Hon vaccinerades i ÅR IGEN. Jag åker inte med henne mer än nödvändigt eftersom hon blir hemsk åksjuk.
Jag vill inte vaccinera henne varje år. Hon går som INNEkatt och inge annat. Enligt min veterinör behöver jag inte vaccinera henne varje år om hon går son innekatt.

Mascott
0

3 katter vaccineras årligen.

Självklart är alla katterna vaccinerade.

En gång årligen vaccineras dom.