Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3247 ggr
pip89
0

alla väger olika

hej hej

alla våra katter väger helt olika, och jag undrar hur man ska göra för att dom ska väga ungefär lika, eller ah, lagom..fast jag är inte så duktig på när det börjas räkna som övervikt och sen så är ju vågen inte så pålitlig alla gånger.  men men, vad tycker ni?

jag ska lägga ut bilder nu på mina katter som visar hur dom ser ut, så kan ni bedömma om dom är överviktiga el inte. problemet här är att vissa katter äter mer än andra. alltså att tillexempel Misty, hon tycker mer om att äta många gånger och då lite i taget än Mary, som äter jätte mycket när maten serveras, villket gör så att hon inte är så hungrig på dagarna. och det gör att det inte finns så mycket mat till dom andra katterna när dom vill äta på tillexempel eftermiddagen.

ska jag servera ännu mera mat så att det finns mat till dom som småäter el vad ska jag göra egentligen? nått tips?

pip89
0

pip89
0

pip89
0

pip89
0

pip89
0

#1 Mary : 5,9 kg

#2 Mindy: 4,3 kg

#3 Pyret: 3,7 kg

#4 Misty: 3,5 kg

P.S Alla är lekfulla och smidiga, ingen har visat nått symtom på diabetes eller nått annat, samt att jag har varit på kontroll… men jag vill som sagt inte att det ska bli värre..

MonicaLagerquist
0

Börja med at skaffa en vettig våg.

En digitalfiskvåg och en väska fungerar bra pålite större katter.

Jag väger mina på en digitalköksvåg i en papplåda.

Vad äter katterna? Är det ute eller inne katter?

Stolt ägare till tre La permer

pip89
0

okey, ska leta efter en sådan. dom gillar inte blötmat så, nu har dom börjat äta hills torrfoder istället och det uppskattar dom och dom är alla innekatter.

[Anunnaki]
0

# Jag fattar inte problemet. Katter väger olika från individ till individ precis som människor och de är också olika stora individ från individ. Man måste ju se på varje katt för sig. Jag har för länge sedan en katta som vägde gott och väl över 6 kg utan att vara det minsta överviktig.

Nu har jag en katta som är överviktig och vi arbetar på att få ner henne vikt. De andra väger mellan 3,36 kg och 4,88 kg där det är en storväxt treårig katta som väger mest. På sommaren går de ner lite vikt men på hösten lägger de på sig lite mer hull.

Du kan alltså inte jämföra katterna med varandra utan avgöra för varje katt för sig om den är överviktig eller ej. Väg katterna varje månad och skriv upp resultaten i tabellform så ser du hur det utvecklar sig.

[sakring]
0

Måste bara få säga att alla är jättefina, men den med vita mustaschen ser för härlig utSkrattande

Jag har också 4 katter och det är ingen som väger likadant. Mest väger den äldsta britten som stannar på 6.7 kg och ja han är maffig därefter så kommer den yngre britten som väger 6 kg, sedan kommer den yngsta huskatten som väger 4,7 kg och sist den äldsta huskatten som väger 4 kg.

Själv tycker jag ingen av dem är överviktiga.

[Anunnaki]
0

All kattmat som innehåller kolhydrater som kan gömma sig bakom stärkelse och kvävefria extraktivämnen medför gärna att katter blilr överviktiga. Till denna grupp hör HIlls och RC.

Dina katter ser inte alls överviktiga ut men den första enligt bilderna kan kanske vara åt det runda hållet och ska nog inte gå upp mer. Vad är det för slags katt?

pip89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Men läs inlägget istället!just nu ser jag inte det som nått problem med hon som väger mest, hon är allmänt stor så jag tycker bara det är härligt men det är inte grejen.,  den katten tar all mat, och så när dem andra katterna är hungriga så finns det ingenting till dom. svara på den frågan istället!

#9 tack tack :) Mary, hennes mamma är en britt, men Mary ser exakt ut som en,el asså, hon har den där tjocka pälsen, och kraftiga uppbyggnaden och är ALLTID hungrigFlört -------------------------------->

Lusthan
1

Passa när de äter. Jag har två tjockisar här hemma och måste portionera ut maten på tre gånger/dag. Jag har valt att göra så nu då de förr fick fyra gånger om dagen men hade så mycket mat att det låg kvar.

Passa sedan när de äter, stå och titta på så att den stora katten inte äter upp, alternativt låt den äta instängd på toaletten och vänta tills de andra har ätit upp innan du släpper ut den.

Min stora tjocka katt äter också upp all mat för mina andra fem om jag inte passar han. Dessutom får de speciell mat beroende på storlek och vad de behöver. Har två smala katter som behöver mat med extra fett i och då får de det medan den tjocka kanske behöver mindre fet mat och då får han det.

Innan jag började "banta" ner min tjockis så vägde han 8,4 kilo. Då övergick jag från torrfoder till blötmat och rått kött plus att jag har tillgång till säker utevistelse, speciellt på sommaren. På lite mer än ett år gick han ner till 7 kilo på det sättet men han behöver gå ner ännu mer. Han ska nog väga kring 5 är min gissning. Stor katt men inte jättestor. Då har jag istället börjat att portionera ut maten från fri tillgång mer eller mindre till tre gånger om dagen. Nu förvånas jag över att de klarar sig så bra på den lilla mängd de får. Det fungerar under förutsättning att de får det sista innan jag går och lägger mig för att sova. Då ger jag de oftast lite mer komplicerad mat i form utav kycklingvingar och kött med ben för att de ska få kämpa sig till maten lite. Mycket populärt och gör att de inte tjatar lika mycket på att få någon mat sen på morgonen. Annars händer det att jag har i alla fall fem stycken katter som står och trampar och spinner på mig runt fyra på morgonen. Vill inte ge de mat då helst. Dåliga vanor vill jag inte att de lägger sig till med.

pip89
0

#12 jo precis! det är liksom det jag är rädd för, alltså att hon väger allt för mycket.. för just nu är det ingen fara.. men om det fortsätter det är då det kommer bli jobbigt till sist. särsilt för henne. varje gång jag har vägt henne så har hon bara gått upp i vikt mer och mer så jag vet vad jag snackar om här. får börja med att stänga in i badrummet. borde hjälpa. tack tack :)

[Anunnaki]
3

# 11 Dy behöver ju inte vara så sur. Du skrev "alla våra katter väger helt olika, och jag undrar hur man ska göra för att dom ska väga ungefär lika," och det är det som jag svarat på. Om du frågar här på siten och någon tar sig tid att svara dig är det dålig stil att bli sur.

pip89
1

#14 "Jag fattar inte problemet" hur trevligt låter det?

Lusthan
0

Ja men gör så. Ta reda på hur mycket mat de behöver var och en. Mina katter väger ganska olika de också vill jag lova. Har sex katter hemma varav två stycken är överviktiga och de andra är smala.

Felix 6,8 kilo (Tjock)
Thore 5,8 kilo (Riktigt fet, mindre kropp än Felix och ska därför väga mindre än han)
Ofelia 4 kilo (Normal för henne)
Bruce 3,5 kilo (Normalt för han)
Svea 3,5 kilo (Normalt för han)
Ellen 2,8 kilo (Växer fortfarande, är bara sju månader)

Tror att Felix ska väga runt fem kilo och Thore kanske 4,5 kilo eller till och med lite mindre. Thore har jag själv inte gött upp, han är en jourhemskatt som kom till mig för nån vecka sen. Felix är helt mitt eget fel… Inte så stolt över det.

pip89
1

skönt att veta att jag inte är ensam iaf :P men jag ska iaf prova att göra så här och förhoppningsvis så ger det ett bra resultat. det känns iaf att katterna mår bra, det är skönt. man vill ju faktiskt det bästa för sina älsklingar :)

Jourhemmet
0

Ge katterna ett foder utan spannmål, då kan katterna ha fri tillgång på det. Katter är gjorda för att småäta då deras tarm är väldigt kort.

pip89
0

#18 finns det nått bättre än hills? har hört flera som rekomenderar det. mina gillar inte blötmat, el asså dom äter bara såsen :/

Jourhemmet
1

Finns många som är betydligt bättre än Hills. Eukanuba fick bäst i test, Orijen, Porta 21 sensible, Ziwi peak mfl

pip89
0

#20 okey, låter bra. men nu blev jag nyfiken här, hur är det med royal canin?det är så mycket som snackar om den och den är så dyr.. är inte den bra?

Jourhemmet
1

RC innehåller också väldigt mycket spannmål. Priset har väl ingen betydelse utan innehållet.

pip89
0

okey, bra att veta. tack för varningen

[sakring]
0

Mina katter anser att RC British shorthair är det godaste torrfoder som finns. Ett foto på min största britt, Cinzi.

pip89
1

#24 så vacker! älskar brittisk korthårKyssom jag nån  gång ska skaffa en riktig raskatt så är det en britt. inget snack om saken.. har alltid drömt om det lite grann i smyg Oskyldig men det får vänta Flört

MonicaLagerquist
0

Dagens kattvikter.
Todd 3200 10 år 9 månader  CRX kastrathane
Cissi 3450 3 år 5 månader   LPL   fertil hona
Måsen 2600 drygt fyra månader   LPL    fertil hane
Colina 3300 2 år 3 månader     LPL fertil hona
Tom 3700 1 år 6 månader     CRX fertil hane
Kombi 2350 9 månader      LPL ung hona ej kastrat
Todd och Kombi är lite tunna de övriga är i bra viktkondition.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
2

RC är svindyrt och innehåller massvis med spannmål. Dessutom är det många katter som blir allergiska mot det tydligen. Inte alls prisvärt foder, absolut inget jag rekomenderar längre (gjorde det förut innan jag visste bättre). Det klassas på marknaden som ett kvalitétsfoder, men det är alltså inte det.

[Anunnaki]
0

# 27 Vi är nog många som köpt RC till våra missar och trott att vi gav dem bra mat eftersom vi inte visste bättre. Men det går ju att ändra sig.

I ett lokalt reklamblad i Mora med omnejd har distriktsveterinärerna en annons om att de kan ge råd för att få överviktiga katter att gå ner i vikt. Är det någon som inte anar vad de kommer att rekommendera?