Bajset luktar svinäckligt
Min ena katts bajs luktar svinäckligt. Altså bajs luktar ju inte gott men det luktar verkligen jättemycket och jätteäckligt. Min andra katts bajs luktar inte alls så mycket och illa. "Bajs"katten äter mestadels blötmat men lite torrfoder också, orijen och royal canin, håller på att byta till orijen. Tanken är att hans matintag ska bestå av nästan bara blötmat men vi har så mycket orijenmat kvar som måste ätas upp innan.
Var kommer hans bajs äckliga lukt ifrån? det slog mig just att det kanske är pga orijen. Hans bajs har alltid luktat mer än den andra kattens bajs men nu är det verkligen vidrigt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Vissa saker som finns i kattmat orsakar jäsning i kattens mage men det finns mer att läsa om detta på bifogad pdf-fil. Jäsningen orsakar väldigt illaluktande avföring has katter. Ger man katterna barf luktar inte avföringen alls.
Har glömt skriva men jag rensade ur all RC så nu får han bara blötmat och orijen. Jag tycker att bajset luktar lite mindre, inte längre så att man håller andan när man rengör toan. Men det luktar mest när han har nybajsat, får det ligga i toan 1 timma så luktar det betydligt mindre.
Får väl se, förhoppningsvis luktar det mindre sen när torrfodret börjar ta slut och han får mer blötmat.
Har en unge här som verkligen stank innan. Fes gjorde hon också. Det var hemskt, så hemskt det kan bli. Innan hon kom hit fick hon gamla matrester och billigaste torrfodret och lite blötmat. Här fick hon blötmat och rått kött men inget torrfoder och det tog kanske tre månader med min kost här hemma och nu är hon normal, men lägger hon tassarna över torrfoder blir hon lika hemsk igen direkt…
#3 aha okej. Han har ätit torrfoder sen han var liten, mer och mindre, men bajset började lukta vidrigt när vi började blanda i orijen.
Skulle gärna ge han ännu mindre torrfoder men vad ska jag då göra med 5-6 kg orijen kattmat?
Sälja p blocket. ;-) Behöver ju inte vara torrfodret som det är för min Ellen. Kan ju vara något annat också.
Har med märkt att katternas bajs luktar olika. Eller ja har märkt det nu. Luktar mycket värre om kattungen har varit där än om Blixt varit där. Men dem äter ju samma mat så skumt att det ska vara så olika.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#4- Eller så kan du ge bort torrfodret till ett katthem i din stad, det gjorde jag när jag bytte torrfoder och det uppskattades :) Dock förlorar man ju pengar på det, men alltid skönt att göra en god gärning :)
Eller så låter du katten äta upp fodret, lukten dör du väl inte av?
Torrmaten som du har, kan du ju ge katterna lite av som godis då och då. Kanske vill de leka med en matboll som du lagt torrmat i.