Allergi-schampo
Hej!
Jag har två katter. Men den ena av dom Rocky, som egentligen är mina barns katt, men som jag tog hand om för barnens skull för att han skulle avlivas pga allergi i deras pappas familj.
Jag har också börjat känna av något från Rockys päls. Men jag har hört att man kan använda nåt speciellt schampo, för att avlägsna lite av dom allergener han har i pälsen.
Jag störs inte alls av mina andras katts päls. Hon har helt annorlunda päls.
Problemet är bara.. att det är nära på omöljligt att tvätta Rocky.
Jag försökte en gång och vill gärna inte utsätta honom för det igen. Han skrek och flämtade och fick ren panik.
Jag undrar om man kan få lugnande tabletter eller söva ner honom och sedan tvätta honom med detta schampo (och var hittar man detta schampo?)
Är det någon som haft samma problem förut med en katt? Tips?
Jag följer inlägget :)
Oj, glömde visst läsa hela inlägget! Vill också veta vad det är för shampoo. :)
Jag har vänjt min katt från när hon vad liten att bada henne. Hon gillar inte heller att bada, men hon är lugn och sitter kvar iallafall. Om jag sitter i badkaret och duschar henne brukar hon känna sig mer lugn än om jag sitter utanför. Ibland lägger hon sig i handfatet och när man sätter på vattnet så kollar hon bara, även fast det rinner på henne. Hon älskar också att dricka rinnande vatten (från badkar, handfat…)
Du kanske kan börja att låta din kisse bara stå bredvid rinnande vatten. Typ att du håller i honom och sprutar vattnet åt ett annat håll och sen upprepar du det tills han blir lugn. Så småningom kan du ju börja tvätta honom lite.
Mina barns pappa har haft honom sen han var liten och han var varit utekatt, så har han typ aldrig badat. Han är rätt skygg av sig ändå.. inte den katten som kommer fram och kelar och hoppar upp i knäet.
Jag har försökt att torka av honom med blöta handdukar, men det blir inte ordentligt rent.
Skulle vilja veta vad det där schampot heter och var man kan få tag i det + ev. lugnande eller söva, så kan jag få honom ordentligt tvättad och mer sällan. Typ en gång per år eller två.