Dåliga tassar
Hej, jag har ett problem med min Skogis-hane.
För ett ganska bra tag sedan märkte jag att han hade en vit knöl på en av sina trampdynor på baktassen… Det är nog bara en vanlig förhårdnad tänkte jag och brydde mig inte så mycket mer om det… Den har inte varit något problem på väldigt länge men idag när jag skulle klippa hans klor upptäckte jag att nästan alla trampdynor på baktassarna är skrovliga och att klorna delade sig när jag skulle klippa dom! Han verkade även tycka att det var väldigt obehagligt att bli klippt, men han brukar vara väldigt duktig alla andra gånger jag klippt honom. Är bara en tå han bråkar med då jag misstänker att jag råkat klippa för djupt på den vid något tillfälle…
Min fråga är då… Vad berod detta på? Kan det vara någon typ av svamp? Eller får han för lite kalcium och annat i sin mat? Kan det vara så simpelt att tassarna bara är torra?
Han är för övrigt innekatt.
Jag har skrivit detta på Norsk Skogkatt iFokus med, men då det oroar mig skriver jag här med då jag hoppas på lite snabbare svar om frågan finns på flera platser…
Katt-tassar kan bli torra på bintern. Smörj med Helosan-salva. 
Ångående klorna så kan det vara brist på biotin, men att kattens klor skivar sig lite är normalt, klorna har lager som en lök.
Är själva klon frasig och porös så skulle jag nog se över foder eller tillskott, men det är mest äldre kissar som får.
Tack för svaret! Har tyvärr ingen helosan hemma, men diverse oljor som olivolja. Tror du det skulle hjälpa tills vidare?
Hur kan man enkelt öka biotinmängden i fodret? Båda mina katter får fri tillgång till eukanubas kyckling/lever-foder (dom äter inte så dom blir tjocka, och skulle dom börja bli det kommer jag ta bort den fria tillgången.) Samt andra sorter med eukanubafoder som godis…
Kissen är inte gammal, han är ungefär 3 år.

Det finns tillskott att köpa =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#3 Tack ^^ ska kolla efter det i djuraffären. Dock måste det vänta till efter djur hur gärna jag än vill ta hand om katterna -_-''