Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 926 ggr
Vargkvinnan
0

Skvätter utanför?

Hejsan!

Jag fick hem en katt till från katthem för några dagar sen. Problemet är att hon kissat i sängen och en gång i fotöljen. Jag ska testa en annan Kattsand och se om det hjälper men det va egentligen inte det jag ville fråga om.

Det konstiga är att hon, när hon går på toa, sätter sig och kissar men sen helt plötsligt lyfter på rumpan så det sprutar bakåt och ut över badrumsgolvet? Har någon varit med om liknande förut?

Hon är 8 månader och jag kämpar för att göra henne rumsren nu.

Har satt på lock på lådan så jag ska slippa torka kiss hela tiden men tycker det verkar lite konstigt….

Tacksam för svar.

OberonsMatte
0

Är hon kastrerad? Hur många lådor har du? Vilken Kattsand? Hur ofta rensar du i lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Vargkvinnan
0

Ja hon är kastrerad.

Har en låda som jag byter på 1-2ggr om dagen men ska inhandla en till.

Har coops "fina" Kattsand. Den klumpbildande alltså.

OberonsMatte
0

Att hon lyfter på rumpan kan vara ett sätt att doftmarkera med urinen, men det kan även bero på obehag i samband med urinering (urinvägsinfektion eller urinsten). Det kan vara en god idé att kolla upp detta hos veterinär.

Eftersom hon även kissar på andra ställen bör du absolut ha fler än en låda. Lådorna ska inte ha luckor, och för att hon inte ska kunna kissa över kanten är stora backar (från t.ex. Ikea) att rekommendera. Ha rikligt med lerbaserad, oparfymerad, finkornig och klumpbildande sand i lådorna och rensa minst 2 ggr per dag.

Om du har lådor med huv så bör du tejpa för skarven med bred tejp, annars rinner kisset igenom och ner på golvet.

Sajtvärd Katter iFokus

Vargkvinnan
0

#3 Tack för svaret :) Ska testa det.