Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4428 ggr
Wida
0

Kattbråk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har två katter, Plåster, hona 2½ år blandis mellan Norskskogskatt och bondkatt, och Tipex, hane 2 år som är bondkatt.

Vi skaffade båda som kattungar så Plåster kom först in i våra liv… De brukar komma bra överens, tvättar varandra och sover brevid varandra och så, men inbland leker de rätt hårt med varandra.

Och nygligen har de börjat morra och fräsa åt varandra och springer fram och tillbaka i hela lägenheter…

För ett tag sedan började de även krisa med kattlådan så vi har två stycken nu och det går jättebra.

Vad ska jag göra!? Pälsen ryker här hemma…

Är det "syskonkärlek" och maktkamp här, eller måste vi omplacera någon av våra godningar?

jollycox
0

Är båda kastrerade?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ravenkitty
0

kastrerade? har något hänt den senaste tiden?

rang brukar de fixa ganska tidigt..

här har det alltid varit i början i alla fall.

om du vill underlätta för dem kan du prova med Feliway som kan skapa harmoni och hjälpa till lite.

Wida
0

Ja båda är kastrerade..

ravenkitty
0

#3 Super! Då kan det ju vara något som tillkommit eller hänt den senaste tiden. och för att hjälpa dem finna lugn gentemot varandra igen så kan man testa Feliway doftspridare och sätta den i eluttaget, i det rum de håller till mest. du ska inte behöva separera dem, om det fungerat mellan dem förut.

Jourhemmet
0

En av katterna kan må fysiskt dåligt. Beställ tid hos vet. för att utesluta sjukdom.

Wida
0

De är friska och pigga, men verkar inte komma överens med varandra längre…

Får se hur länge de och vi står ut innan vi måste göra något.

:(

Jourhemmet
0

Hur vet du att dom är friska, har du varit hos vet? En katt är mycket skicklig på att dölja smärta och det kan vara därför dom har börjat bråka för att den ena mår dåligt.

Wida
0

Vi har besökt veterinären, för bara 2 veckor sedan.

Det var inget fel på dem alls…

Jag börjar dock misstänka vad det är som har utlöst det hela. Vi var ute med katterna hos mina svärföräldrar och honan fick gå lite runt huset i koppel, när hon mötte vår hankatt började hon fräsa och morra åt honom… alla lukter och intryck blev för mycket och hon kände inte igen honom. Vi tror att det är det som hänger i fortfarande, för det är hon som går på honom.

ravenkitty
0

Okej, testa med Feliway så kan du nog få bukt på det hela. Feromonerna brukar fungera som lugnande, då de känner sig oftast tryggare.

Wida
0

Nu har jag testat med Feliway, och de bråkar minst lika mycket som tidigare…

… har även märkt att min ena katt är blek om nosen ibland, vad betyder det?!

Amoz
0

Hur länge har du testat med feliway? En av våra kattungar började kissa inne hos sin ägare (de visste precis varför och det var inte sjukdom eller liknande) och det tog någon vecka sedan har feliway gjort underverk, de var keligare direkt men nu har han inte kissat fel efter det

IceJossan
0

Det står på Feliwayförpackningen att det kan ta upp till 3 veckor innan resultat märks.

Fortsätt med det, och testa även att gnugga dem båda gång på gång i samma handduk, först den ena, sen den andra, sen den första igen, sen den andra igen, osv, några gånger. Kanske varje dag. Så att deras lukter verkligen beblandas igen.

Börja servera deras mat lite längre ifrån varandra, för att sedan avancera närmre och närmre max en dag i taget. Servera gärna godis när de är samlade. Är ni två i hemmet så kela med dem var för sig men nära varandra. De bästa upplevelserna från vardagen ska vara när de är nära varandra, för att förstärka det positiva av att vara nära sin "kompis". Lek med dem på skilda håll men samtidigt och avancera sedan likadant som med maten - närmre och närmre. Ta allting jättelångsamt, "onödigt" långsamt, eftersom det kan bli fel om det går för fort. Håll dem i separata rum om nätterna så att de slipper varandra då. Likaså när de är ensamma hemma.

Det du kan göra är alltså att ge dem en nystart, börja om från början med att introducera dem till en trygg tillvaro.

GabbiS87
0

Jag har två katter som håller på lite liknande…

Morris är 2,5 år och honom hade vi först, sen skaffade vi Holly och hon är ganska precis ett år yngre än Morris.

Nu när Holly har blivit 1,5 ungefär så har hon börjat "sätta sig upp" mot Morris och han fräser och dom brottas och pälsen ryker!! Sen en stund senare är dom kompisar och tvättar varann och ligger nära..dom kan även leka normalt med varandra mellan dessa bråk.

Jag var jätteorolig i början när dom började bete sig såhär men ingen av dom verkar må dåligt heller….så jag tror att Holly helt enkelt är mer busig än Morris och när han inte har nån lust att busa så blir det bråk!

Wida
0

nu har vi haft feliway i 3 månader, och det har inte förändrats något.

känner mig nära att ge upp… någon med fler tips?

skaffa en tredje medlem i flocken för att starta om med maktbalansen?

Wida
0

Nu har det blivit ännu värre och katterna kan inte vara i samma rum.

Hon morrar även åt mig och åt sin husse, så något är det som är fel… fick rekomendationer att separera dem över natten och släppa samman dem igen på dagen, så har precis gjort det och vilket liv det blev…

Fy tusan vad jobbigt!

Ska försöka omplacera henne men det måste ju ske NU i så fall, annars blir det veterinären och god natt :(

[Emma--]
0

Vad kollades hos veterinären för att utesluta sjukdom?

Usch vilken jobbig situation :(

Wida
0

Hälsokontroll, mage, lungor, hjärta, tänder,ögon, öron… Allt.

Usch va jobbigt det är, vi bara gråter här hemma nu.

Det är inte lätt att dela upp lägenheten i två "läger"

[Emma--]
0

Då är det nog bäst att annonsera överallt och försöka hitta ett hem.
Sök även kanske efter ett tillfälligt hem som kan ställa upp tills ni kan hitta ett permanent hem för det är inte allid så lätt att hitta nya hem till katter.

IceJossan
2

Här kommer råd för att kunna omplacera kissen. Det är dock skrivet till en familj med en hankatt och jag orkar inte ändra i texten, men det är ju samma grej oavsett kön:

Annonsera på Blocket, i tidningar, via lappar över ett jättestort område, exempelvis över hela kommunen.

Och det finns många bra tips om hur man annonserar om sin katt. Detta är A och O för att få folk intresserade:

• En iögonfallanre rubrik. Till exempel: "Snäll, trevlig knäkatt, underbart temperament", eller "Vacker ensamkatt med stark personlighet". Om du tittar på Blocket idag så lyder nästan alla rubriker "Katt behöver hem", "Kattungar", "Katt måste flytta" osv… Läsarna måste fångas, och det gör man genom en iögonfallande och beskrivande rubrik.

• Bra bilder. Flera bilder från olika vinklar. Undvik halvana bilder där katten inte syns ordentligt, utan ta extra fina bilder till annonsern. Har man ingen bra kamera själv så låna en eller be en kompis komma över och fota katten. Det är 10 gånger bättre än halvdana bilder med mobilkameran.

• Tydlig personlighetsbeskrivning. Här skriver man inte bara att han är kelig och social, utan här ska man framföra på vilket sätt just denna katt är världens härligaste individ. Hur vill han kela? Hur mycket? Är han väldigt social eller självständig? Ligger han i knät, bredvid eller vill han helst stå själv på golvet? Hur aktiv är han och vad är hans favoritlekar? Inga negativa sidor, utan vänd på det - har han en ful ovana att bitas om man kelar för mycket så kan man berätta om det på ett mer informativt sätt istället för på ett negativt sätt, till exempel att om han själv får bestämma hur mycket och på vilket sätt man kelar med honom så är han helt underbar, att det är en stor del av hans charm att han har bestämda åsikter.

• Vilka typer av hem kan han passa i? Är han van ensamkatt eller vill han ha kattsällskap? Är han van vid andra slags djur? Van vid barn, och i så fall i vilken ålder? Innekatt, utekatt, van vid balkong, tastgård eller sele? Behöver han ha sällskap mest hela tiden eller fungerar han i ett hem där husse/matte jobbar deltid eller heltid? Hur mycket måste matte/husse orka sysselsätta honom varje dag? Alla katter är ju olika aktiva.

• Är han kastrerad, ID-märkt och vaccinerad? Är han inte det är detta ett MYCKET bra sätt att ge honom en bra start i sitt nya hem. Kastrering är ett måste, ingen vill ha en okastrerad hankatt eftersom dessa väldigt ofta revirmarkerar. Risken är stor att han börjar om han kommer till nytt hem, trots att han kanske aldrig gjort det förut. ID-märkningen (+ att registrera den hos SKK eller SVERAK) måste man göra för att kissen ska kunna komma hem igen om han smiter/kommer bort och någon hittar honom. Utan ID-märkning är chansen nästan obefintlig att han hittar hem igen och risken är stor att han blir en svältande gatukatt… Vaccination görs mot kattpest och kattsnuva. Kattpesten är dödlig och kan dras in med skorna. Att katten klarat sig hittills betyder bara att man inte haft oturen att dra med sig det in - men en dag kan det hända. Det kostar så lite att skydda katten mot det. Detta höjer även kattens status på listan - folk vill ha katter som är klara hos veterinären på detta sätt, om det är seriösa kattägare. De som struntar i detta eller tycker att det inte behöver göras rekomenderar jag er att tacka nej till.

• Priset. Ta åtminstone en femhundring för honom. En katt som säljs för 100 kr är inte värd mycket - vem som helst kan lägga ut en hundralapp på en "leksak" till barnen och sen slänga ut den utan dåligt samvete. Till exempel så vet jag åtminstone en person i Örebro som köper och säljer djur för att tjäna pengar. För något år sedan kom hon över två siameser på Blocket för en förhållandevis billig summa, sovade dem ett gott livslångt hem, men satte sen ut annons på dem för en betydligt högre summa än det hon köpte dem för. Trodde att hon skulle tjäna sig en hacka där. När hon inte fick dem sålda inom kort så skjöts dem. Så här har hon hållt på i många år. Var petig! Hälsa på i nya hemmet innan katten får komma dit, och ta betalt så pass att de som väl är intresserade inte bara slänger pengar på något som ska vara en leksak, utan att de verkligen vill ha katten.

Jag hoppas att detta har varit till nytta! Ta god tid på er att skriva om katten och gör en mycket bra annons. Tänk er in i köparens tankesätt - vad och hur mycket skulle du vilja läsa om det var du som skulle köpa katten?