Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 8033 ggr
katterna
0

Finns det något nyttigt kattgodis?

Mina 3 katter bara älskar kattgodis. Men finns det något bra och nyttigt kattgodis som inte innehåller för mycket kalorier? Funderar på om det är godiset som gör så min ena katt förblir tjock och aldrig går ner i vikt. Jag fick nämligen en chock vad vågen stod på hos veterinären när jag åkte in med henne i torsdags. Jag försöker och har försökt mycket länge att få ner henne i vikt. Innan har hon gått på veterinärfoder. Idag får hon eukanuba torrfoder och bozita blötmat. Dem har fri tillgång till torrfoder, men det äts inte så mycket av det. Så fri tillgång tänker jag fortsätta med. Sen får dem blötmat några gånger om dagen. Det busas ungefär 1-2 ggr per dag och då jagar och springer och hoppar hon hej vildt. Och det busas till dem inte orkar mer. På sommaren får hon komma ut i kattsele och röra på sig. Men jag lyckas ändå inte få ner henne i vikt. Så därför funderar jag på om det är kattgodiset som är boven. Och om det finns något nyttigt kattgodis?

[Anunnaki]
0

Varför i hela friden tror du att någon enstaka bit kattgodis skulle vara boven beträffande din katts övervikt när katten har fri tillgång till mat.

Ska man kunna få ner vikten måste man ge mat på bestända tider och ta undan det som blir över varje gång. Dessutom ska maten inte innehålla vare sig spannmål eller kolhydrater/stärkelse/kvävefria extraktivämnen. Den katt som behöver gå ner i vikt ska mindre portioenr än de som har normalvikt. Även om du säger att det inte går åt så mycket av torrmaten så kan det ju vara den överviktiga som äter alltihop.

katterna
1

Början till övervikten började för 2.5 år sen då vi var jour hem åt 3 kattungar. Mina katter tyckte inte alls om det och kattungarna tog så mycket plats som kattungar gör. Så mina katter blev lite deprimerade eller något och vantrivdes. Och blev inaktiva. Dem busade ingeting och dem tjuvåt gärna kattungarnas mat. Och då gick min ena katt upp i vikt som bara den. Kattungarna var här i ett halvår, så det var rätt så länge. Och sen dess har jag kämpat med hennes vikt. Men nu står vågen på det högsta. Och jag vet inte längre vad jag ska göra :(

katterna
1

Nej det är mer min andra katt som äter torrfodret. Min tjocka katt är inget matfreak.

[Anunnaki]
1

Det är med katter som med människor att det kan vara väldigt svårt att få bort en förvärvad övervikt. En sak som gör det enklare med katter är att de inte på egen hand kan gå och skåpäta utan de får nöja sig med det som blir serverat.

En gemensam sak till för människor och katter är att tillräcklig minskning av matintaget leder till viktminskning. Så det gäller att konsekvent ge katten mindre mat. Maten ska innehålla enbart animaliska råvaror och det kan aldrig finnas mat som står framme. Vill man inte ge sin katt den omsorgen kommer katten inte att gå ner i vikt.

[Anunnaki]
3

Ingen blir överviktig av luft. Övervikt är alltid kopplad till för mycket mat och i många fall också fel sorts mat.

katterna
0

Men hon gick upp i vikt då för längesen. Sen åt hon veterinärfoder och hon gick ner litegrann. Och även då hade vi fri tillgång men hon gick ändå ner. Och då gick hon på hills och ingen jätte bra blötmat. Sen bytte vi till annat veterinär foder som var royal canin och samma i blötmat. Och på senaste har vi bytt till eukanuba och bozita. Hon är inte vägd hos veterinären på 1.5 år men bad att få henne vägd i torsdags. Och då hade hon gått upp i vikt. Så vet inte om hon gått upp av royal canin maten då jag inte vägt henne medans hon gick på det. Men nu går hon på eukanuba och bozita. Men eftersom dem älskar kattgodis så tänkte jag om det fanns något bra att ge dem så jag kan utesluta att kattgodiset har någon påverkan.

jollycox
1

Det finns kattgodis av 100% kött, läs på förpackningen. Jag har planet pet society till mina katter.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

sagan
1

Banta en katt med torrfoder går inte. Veterinärfoder är heller inte bra. Det som ger resultat är Mjau färsen och mycket aktivering. Är dem hungriga kan man ge en kycklingvinge att knapra på, om dem äter det vill säga.

[Anunnaki]
1

Kycklingvingar är bra att ge katter som behöver gå ner i vikt men en vinge räcker till drygt två måltider som bantningsmat. Eftersom katten måste tugga en  hel del tar det tid att äta och verkar det som att katten blir mer nöjd fast det inte är så  mycket mat.

Äter en människa flera chokladkakor per dag går vederbörande förstås upp i vikt och likadant med katter. Mycket godis bidrar förstås till övervikt men om godis serveras en gång i veckan och då endast lite grann spelar förstås godiset ingen roll.

Håller med # 8

Luisa
0

#7 jag fick olika kattgodis smakprov från det märket idag, trodde inte riktigt på henne i djuraffären att den var 100% kött men nu vet jag att de är sant :D hoppas att min katt gillar det! :D

Sehvrin
0

#8 Det stämmer inte. Jag har fått ner min överviktiga katt i vikt på en blandning av RC och Porta 21 Sensitive torrfoder (håller på att byta till det senare). Dock får de begränsad tillgång och jag har fått henne att röra på sig mer. Sedan kanske det är mer effektivt att banta katten med blötmat/barf.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Jina
0

#10 Det går ju annars att läsa innehållsförteckningen.

katterna
0

Kattgodis har dem fått en ful vana att få litegrann varje dag. Några på morgonen och några på kvällen. Så kattgodiset har nog en verkan på vikten också. Nu får dem vita craft cat stick mini och whiskas temptations som katt godis.

katterna
0

Så tänkte jag om det finns bättre alternativ man kan handla som kattgodis i en djuraffär.

MonicaLagerquist
4

Varför godis flera gånger per dag?Äter du det också?Mina katter får vettig mat och godis ytterst sällan.

Vill man ge katten något så kan man ju ge dem en lekstund istället.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

IceJossan
2

Jag håller med. Bort med torrfodret, hon verkar ju inte gå ner i vikt när hon har det och du kan heller inte kontrollera att hon inte äter av det när du inte är hemma eller på annat sätt inte ser henne.

Skippa godbitarna de får nu, ge istället kött, eller möjligen att du suttar iväg godisbitar över golvet en och en så att katten får springa efter dem. Då får hon röra lite på sig.

katterna
1

#16 ska börja göra som du skrev, sprida runt det så dem får springa efter det :). Eller så kan jag ge torrfodret som godis istället och skippa det som utfodring. Och ge några kulor morgon och kväll och skippa det andra godiset och bara utfodra dem med blötmat. Förstår ni hur jag menar :)?

katterna
1

#16 ska börja göra som du skrev, sprida runt det så dem får springa efter det :). Eller så kan jag ge torrfodret som godis istället och skippa det som utfodring. Och ge några kulor morgon och kväll och skippa det andra godiset och bara utfodra dem med blötmat. Förstår ni hur jag menar :)?

katterna
1

Oj råkade bli två inlägg. Tänkte behålla vår foderlabyrint så dem ändå har möjligt att äta torrfoder när vi ibland båda två jobbar under dagen. Och ingen ger dem mat på flera timmar. Men ta bort torrfodret i sovrummet. Så med foderlabyrinten får dem jobba för att få maten också .

IceJossan
1

#17, 18 och 19, helt rätt tänkt tycker jag :)

Man kan gömma under mattor också, och lägga en näve i en glasburk som man lägger på sidan.