Sovmorgon? (i-landproblem)
Hej!
Det här låter säkert väldigt egocentriskt, men det är bara en undran.
Min katt är 17 veckor och har sedan hon flyttade hit alltid vaknat några minuter efter 7 på morgonen. Vill ha mat och lek och allt sånt, så jag pallrar mig alltid upp.
Dock är jag student och behöver inte gå upp 7. Jag brukar alltid gå upp 8 annars. Ja, inte så stor skillnad, men ändå…
Finns det något knep hur man kan förlänga en katts sovande?
Jag brukar leka med henne till kl. ca 23 och sedan går jag och lägger mig 23:30. Hon sover en del under lunch och eftermiddag, men de sovstunderna vill jag inte rucka på, då hon fortfarande är en växande kattunge.
**Sover äldre katter längre på natten eller handlar det mer om personlighet eller rutin?
**
Min katt vaknade också sådär i början, efter ett tag börjar dom sova mer… :)
Alla mina tre katter kommer alltid och hoppar, jamar och lever loppan vid 7 tiden. Å när det är helg och man äntligen får sova så blir man inte så glad när de kommer in springandes. Jag har inte kommit på någon annan lösning än att gå upp och sätta mig å små slumra i soffan. Det verkar räcka för dem.. :)
Har du en katt? Skaffa en kompis så kommer de säkert roa varandra tills du stiger upp! :) Två kattungar har oerhört stor glädje av varandra.

#1: Jag får hoppas på det. Tack!
#2: Oj, hrm… Trist att alltid behöva vakna kl 7. Hoppas det finns något annat sätt…
#3: Jo, jag planerar kattkompis, men det blir troligtvis inte förrän i juni då min kompis nästa kattkull är lev.klara och min katts uppfödares nästa kull…

#1: Jag får hoppas på det. Tack!
#2: Oj, hrm… Trist att alltid behöva vakna kl 7. Hoppas det finns något annat sätt…
#3: Jo, jag planerar kattkompis, men det blir troligtvis inte förrän i juni då min kompis nästa kattkull är lev.klara och min katts uppfödares nästa kull…
jag har två katter och den ena väcker mig alltid vid 5-tiden, så det är ingen garanti att få sovmorgon bara för att de är två eller fler.. 
#6 Skrev inte något om garantier.. Men det KAN lösa "problemet"..
#7 "så kommer de säkert att roa varandra tills du stiger upp",så skrev du, och det låter ganska tvärsäkert 
Känner igen det där, är själv student och de första veckorna med min kattunge hade jag sällan en föreläsning före tolv vilket gjorde det jobbigt att stiga upp halv sju-sju som han ville (är nattuggla så vi går sällan och lägger oss före tolv, oftast efter ett). Men med tiden så lärde han sig att låta mig sova. Det är endast de dagar jag har hemtenta och inte hinner kela så mkt som han är van vid som han återgår till att terrorisera mig på morronen. Det är hans bästa chans att få gosa på riktigt hihi

#8 Det är din tolkning.
#10 japp. säkert är ett ord som låter just - säkert 
det enda råd jag kan ge dig ts, är att försöka ignorera katten när den vill väcka dig, svårt som bara den, men ibland kan det hjälpa. tyvärr så fungerar det inte hos mig, för då får jag tjuvnyp av katten, han bara ska väcka mig.. 
Jag har 3 katter som numer kan rutinen och väcker mig sällan förrens väckarklockan ringer på vardagar och när de märker att jag vaknar till på helgerna. Men i början…..jösses :-D

#11 I det här fallet tror jag att säkert användes mera istället för "nog". Alltså "Katterna kommer nog roa sig själva". Genom att lägga till "säkert" eller "nog", menar man att det förmodligen kommer bli så, men det är inte i bemärkelsen att det är helt bergsäkert att de kommer göra så. Det är två olika användningsområden för samma ord, och det kan säkert bli förvirrande ibland (som i att det nog kan bli det). ;)
Jag ger mina mat och går och lägger mig igen. Då kommer kattungen vi har och tokgosar och somnar sen. Jättemysigt. :-)
Vi köpte en till katt nyligen och nu får jag faktiskt sova nätterna igenom. Jag och sambon sover i sovrummet med stängd dörr och om katterna vaknar så kan de busa, äta och gå på toa i andra rum. Ibland vill de in och då går vi och öppnar. Oftast sover de dock hela natten nu, men jag misstänker att det beror på att det är mörkt så länge om morgonen. Kan alltså hända att vi börjar väckas vid 5 på morgonen till våren igen :P.
Innan väckte vår katt oss alltid klockan 4/5 på natten, och jamade/välte saker tills vi lekte med honom. Men nu är han inte i lika stort behov av just VÅR uppmärksamhet. Så en till katt kan vara ett alternativ. Men givetvis ingen quickfix då det i stället kan bli bråk och extra mycket lek på natten i stället. Man vet ju aldrig riktigt.
OM du redan är sugen på en till katt så tycker jag du ska köra på det, annars får du nog helt enkelt vänja dig ^^.
Se till att det finns mat på morgonen och sov räv. Bry dig inte att katten busar. Här det igen av mina katter som någonsin väckt mig utan jag får sova tills jag vaknar.