Kan man på något sätt luras?
Jag kan börja med att skriva att jag ABSOLUT INTE har tänkt lura någon eller liknande.. Men jag och min kompis kom in på detta område och ingen av oss hade någon aning, så därför frågar jag er!
När man t.ex får ett vaccinationskort- är det inte hur enkelt som helst att använda det till alla sina katter? Visst fyller man i namn och färg och liknande, men om jag tex hade velat lura en köpare eller liknande, så hade jag väl ganska lätt kunnat lura denne att katten är vaccinerad och skicka med ett falskt intyg?
Och samma med Försäkring- när jag försäkrade mina katter (hos folksam) krävde dem inte att jag på något sätt skulle bevisa att detta är just denna katt. Utan jag fyllde bara i namn, kön, färg och födelsedatum samt chipnr. Men alla har ju inte ens chip!
Så om jag tex har två stycken helsvarta, näst intill identiska katter av samma kön, hade det då gått att använda denna försäkring till ena katten när den bröt benet, och 2 år senare använda samma försäkring till den andra katten då den behöver ett akut kejsarsnitt… Till exempel.
Går det på något sätt att verkligen bevisa att det är just precis denna katt jag försäkrat och inte den andra?
Lite skrämmande om det inte är så, folk kan ju luras hur som helst då!

Bra frågor. Lämnar ett avtryck här så jag kan följa tråden..

Ja om katten inte är ID-märkt så är det ju lätt att ha samma försäkring till alla sina svarta katter.Lite pinsamt blir det ju när katten för tredje gången får sin livmoderbortopererad pga livmodersinflamation.
Jag tycker att försäkringsbolagen borde kräva att katten ska vara ID-märkt för att kunna försäkras.
Samma gäller ju när man vaccinerar katten.Min veterinär kollar chippningen ibland och jämför med stamtavla/vaccinationsintyg.
Kattutan men stolt Plåtis ägare