Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2181 ggr
electrokopf
0

Kissproblem

Hej, Jag har en kastrerad hankatt på 3-4 år. han kom hit från ett katthem för 1 månad och en vecka sedan. Han var på katthemmet i 3 veckor då jag samtidigt praktiserade där.
En vecka efter att han kom hit började han kissa inne, endast på golvet.

Vi köpte feliway och pratade med veterinären. Men uteslutade uvi då han inte hade problem med att kissa och att det endast sker på natten att han kissar inne.
Vi har sedan tidigare en kastrerad hankatt på snart 3 år. Dom kommer ganska bra övverens, bråkar lite ibland men kan iaf äta på samma fat.

Från början hade vi två lådor med huv, men huven tog vi bort efter ett tag och då slutade han kissa inne i 3 dagar ungefär, sen började han igen.
För 3 dagar sedan ställde vi en till låda i vardagsrummet och han kissade då inte inne på 2 dagar men inatt hade han kissat igen.

Som sagt i början kissade han bara på golv, men nu har han kissat på mattor, matbordet, skor, och till och med skrivaren.
Och det sker endast på natten.

Nu vet jag inte alls vad jag ska göra, någon som varit med om något liknande eller har något tips på vad man kan testa här näst?

IceJossan
0

Han talar om för dig att någonting inte är bra, något gör honom missnöjd.

Vad för hem kom han ifrån innan han flyttade till katthemmet?

electrokopf
0

Jo, jag tänker så också.

Han var hemlös och gick utomhus, varje dag gick han och åt mat hos en tjej.

Jourhemmet
0

Vad har ni i lådorna? Ställ någon låda på en mycket avskild plats då han kanske inte vågar gå annars.

jollycox
0

Jag kommer ihåg en tidigare som hade liknane problem, katten kissade inne på natten. Någon gav förslag att tända en lampa och då slutade problemet, så katten var lite mörkrädd. Du kan ju prova tända en lampa vid någon av lådorna ifall det är så att han inte vågar gå på toa när det är mörkt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

electrokopf
0

Vi har ever clean i lådorna.

Men jag tycker att det är så konstigt eftersom han utan problem kan gå på lådorna på dagen, de bryr sig inte om att den andra har kissat där heller.

Och ingen har gjort något i lådan i vardagsrummet heller.
Tända lampa har jag redan provat det med, det funkade inte :/

IceJossan
0

Är han innekatt hos dig?

electrokopf
0

Ja det är han

IceJossan
1

Det är mycket möjligt att det är en stor del av preblemet.

Han var alltså van att vara ute innan han kom till katthemmet. Där fick han "landa" i värmen med mat serverat dygnet runt, och efter att ha bott hos dig ett tag börjar han nu bli lite rastlös, framförallt på nätterna då han inte har någon att få uppmärksamhet av. En katt som är van att vara ute kan vara lite svår att få rofylld eftersom vardagen ser så otroligt annorlunda ut som innekatt än vad den gjorde när han var ute och alltid hade nåt att göra: patrullera reviret, jaga och leta tjejer.

Detta nattliga kissande kan absolut bero på att han helt enkelt är för ensam och har för tråkigt nattetid nu när han inte behöver kämpa för vare sig mat eller revir.

Börja med att dra igång med hjärngymnastik åt honom, varje natt. Håll honom hungrig om kvällarna och strax innan ni lägger er så gömmer ni torrfoder lite varstans i huset/lägenheten: under mattkanter, i pappkassar, i öppna äggkartonger, i soffan, under soffan, på stolar, i hörn… Ja använd fantasin och göm maten så att han dels får leta efter den och dels kämpa för den. Sånahär är kalasbra, men inte som leksak utan som hjärngympa - lägg mat i den så får katten kämpa rätt ordentligt och länge för att få ut bitarna en och en. Vi har flera såna på katthemmet där jag jobbar ideellt och de allra flesta katterna älskar att sitta och pilla ut mat därur. Och tid tar det, de är sysselsatta bra länge.

Hur som helst - utmana honom om nätterna när han har tråkigt!

electrokopf
0

Ja, så kan det nog vara, men ändå vill han inte vara på våran innätade ballkong, han satt i mitt knä en stund där ute, men gick sedan in.

Han verkar också ha haft ett hårt liv utomhus, då man ser på hans ena öra att han varit i slagsmål (det är inte helt)

Ja, så kan det också vara, dock har han ju fritzel (min andra katt) och man märker på dom att dom är vakna om nätterna då de sover mycket om dagarna, men som sagt är de inte bästisar än.

Ja jag kanske får göra så att gömma lite mat här och var, men torrfoder brukar alltid stå framme och de äter inte så jätte mycket torrfoder, utan de äter mest blötmat.

Hade också tänkt att testa att begränsa hans utrymme, att han får vara i köket inatt. Bara det att hoppas jag får sova då min andra katt inte tycker om stängda dörrar och kraffsar gärna på dom haha.

IceJossan
0

#9 Bra att de mest äter blötmat, men ta bort torrfodret tidigt på kvällen och servera endast en liten portion blötmat på kvällen så att de får i sig nåt men inte blir mätta. Hungern bli motivationen att kämna för maten sen.

Är du förresten säker på att det är nya katten som kissar fel och inte Fritzel? Har du tagit honom på bar gärning?

Sen kan du även försöka vända på deras dygn genom att hålla dem vakna dagtid. Låt dem inte sova så länge utan aktivera dem med lek och gos, sätt upp en fågelmatare utanför balkongen, peta på dem, osv. Låt dem inte sova så djupt. På så sätt blir kommer de vara trötta nattetid, eller åtminstone tröttare.

Balkongen kanske inte är så intressant för att det inte händer så mycket där? Många katter som levt ett hårt liv ute vill inte ut igen, därför är kanske inte ens balkongen så intressant (än?). Men likväl så tror jag att han har tråkligt om nätterna även om det inte är just UT han vill.

electrokopf
0

Ja, jag får nog testa det med torrfodret :) får lägga ut lite var stans i lägenheten.

Ja jag är säker, han har kissat inne 2-3 gånger kanske på dagen när jag sett. Eller så har jag märkt att han tänker kissa.

Jag ska försöka göra dom extra trötta till ikväll.

Tack för tipsen:) uppskattas verkligen.

IceJossan
0

Lycka till :)

electrokopf
0

Tyvärr, han har kissa någonstans inatt :( vet dock inte vart!! ><

Jag tycker jag känner kisslukt i soffan, men inte sambon ! :(
Åh vad jobbigt det här är. Fler ideer?

IceJossan
0

Aluminiumfolie i möblerna = obehagligt att gå på. Och kör sens tenhårt på aktivering för både kropp och hjärna.

electrokopf
0

oj, det blir en hel del folie :O

Ja, jag får göra det, funderar även på att åka och prata med en veterinär igen. Men så himla svårt att ta sig någonstans och vet inte vilka som är duktiga på katter. ..

IceJossan
0

Vart bor du?

electrokopf
0

har skickat meddelande till dig

electrokopf
0

Inatt fick han vara instäng i köket, och han kissade inte:D har en aning att det nog kan bero på min andra katt.

Han ska få vara där några nätter nu för pratade med en veterinrär idag och hon trodde det var något han inte gillade så vi får hoppas det funkar sen när han får vara i hela lägenheten under nätterna igen:)