Dags att kastrera? men känns som för tidigt..
Hej, jag har en liten kattunge på 4 månader idag. Han har gått på toan redan från första dagen han kom hit, förutom en gång när han kissade vid balkongdörren (men det var för att toadörren hade råkat åka igen). I helgen upptäckte jag att han kissat på en fleecefilt jag har här hemma och jag har ingen aning om varför. Kan det vara så att han kissade på den för att den luktar råttkiss? jag har nämligen råttor också, och dom kan springa runt och markera lite här och var med några droppar, men det luktar inget.. men det kan ju göra det för Rufus för katter har ju bättre luktsinne än vårt
Eller är det för att han börjat markera revir eller liknande?
Med våra förra katter hemma hos mamma och pappa har vi alltid kastrerat/stereliserat dem efter 6 månader. Men nu när jag vart inne här på iFokus och kikat har jag sett att man kan göra det tidigare?
men nu är ju frågan hur vida bra det egentligen är och vilka för och nackdelar det har? och vad räknas som tidigt och FÖR tidigt för er? Har läst i några trådar innan, men tycker inte att jag får ut så mycket av det.. :(
Jag vill ju hellst vänta tills han är 6 månader och kastrera mitt lilla ''odjur'' för att jag själv tycker det är det bästa enligt mina egna erfarenheter. Men sen vill jag ju inte få hela lägenheten nerkissad heller.. :(
det är enda gången han har kissat inne med ''flit''..
Ursäkta för ett rörigt inlägg, ni får fråga om allt inte riktigt är klart i texten!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Har en kattunge på 12 veckor och vill gärna också veta när det är bäst att kastrera den.
Man kan kastrera från 12v ålder om man har en veterinär som gör de. själv kastrerade jag min hane vid 4månaders ålder då han började uppvisa tidig könsmognad.

Klart att man kan kastrera vid 4mån eller 12v det spelar ingen roll, dock så finns det som sagt inte många veterinärer som kastrerar vid 12v. Det är lite smått då. En veterinär här i Örebro har 2kg som mini gräns.
Har han redan börjat markera så skulle jag kastrera, innan det blir en vana. Det finns inga nackdelar med att kastrera en katt vid den åldern utan bara fördelar.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag skulle gissa att kattungen kissade på filten för att den luktade kiss. Finner det ganska osannolikt att det skulle handla om revirmarkering. Kastrering eller ej så tror jag att ni riskerar att få problem med rumsrenheten om det (för katten) luktar kiss lite här och där. Jag tror ni får börja fundera på hur ni kan minska risken för detta genom att minska kisslukten från råttorna (tvätta textilier oftare, torka golven oftare osv.).
Men kastrera kan du göra när som helst. Det gör ingen praktisk skillnad om du kastrerar vid 4 eller 6 månaders ålder.
#4 okej tack för svaret! Men jag läste att om man kastrerar i en tidig ålder så kan veterinären missa att ta bort ångot eller?
#5 Oj haha nu läste jag mitt inlägg, låter som att jag har råttkiss i hela lägenheten! Jag brukar torka och flytta undan tyger som råttorna har varit på som det kan vara kiss på. jag måste bara ha missat den filten. :) Men tack för svaret, ska försöka vara ännu nogrannare med råttorna om det kan vara orsaken!

Men honkatter, när kan man kastrera dem då? Är det nån skillnad..
/Joline
#6 Finns ingen anledning att kastrera tidigare än sex månader om katten är innekatt och inga okastrerade hanar finns i hemmet. De flesta veterinärer vill att katten ska väga två kilo. Jag skulle aldrig personligen kastrera en hona före sex månaders ålder då ingreppet är betydligt större än på en hane.

Vet inte riktigt hennes ålder.. (får hjälp med det i en annan tråd)
Men när börjar de löpa då?
En bra vet kan kastrera även honor vid 12-13 veckors ålder. Är de bara friska och krya och vid normalhull, så är det inte något problem, bara en fördel. Det kan ju faktiskt inträffa, att honan börjar löpa redan vid dryga fyra månaders ålder och den råkar smita ut. Man ska aldrig säga aldrig, det kan hända saker, som man själv inte rår över, som gör att kissen kan komma ut olovandes.Då är det tryggt att veta att den åtminstone inte kan föröka sig. Dessutom går den inte så långt heller. Bättre stämma i bäcken än i ån.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Men ingreppet är inte svårare på en honkatt vid tex. 4 månaders ålder än på en hona på 6 månaders ålder. Inte enligt de veterinärer jag känner som utför båda delarna.
Lite OT: Här kan man se skillnaden på att kastrera en vuxen hona och en kattunge. Ser inte att det skulle vara värre att kastrera en kattunge (i filmen är det en ca 7 veckor gammal honkatt som inte ens väger 1 kg) efter den filmen. Det är en slående skillnad i blödningsmängden.
Ingen som vill svara på min fråga angående det negativa med att kastrera tidigt..? Som jag sa så läste jag att det kunde bli så att veterinären inte får bort allt, så att man måste kastrera en gång till. Vilket kanske inte är så bra för katten..
Det finns inget negativt med att kastrera tidigt. Att få ut båda kulorna på en hane är inte svårare när de är 7 veckor än när de är 7 år, förutsatt att båda ligger i pungen. Enligt veterinären i min tidigare länk är det lättare att hitta och få ut allt hos honkatter ju yngre de är.
som Silvestris säger, det finns inga nackdelar. Bara fördelar.dessutom, så hinner kanske inte kissen om det är en hane, lära sig att stå och kissa inne. Vilket är en stor fördel.
#11 Jag tänker mer på sövningsrisken så därför väntar jag alltid tills honorna är sex månader.
Det är ingen större risk att söva en kattunge från 12 veckors ålder relativt en vuxen katt. Varken morbiditet eller mortalitet är högre vid tidiga kastreringar än vid "vanliga". Man använder samma slags narkos som hos vuxna också.
Okej, tack så jättemycket för svaren!
#16 Spelar ingen roll, jag kastrerar aldrig honor tidigare ändå.
#18 Man gör såklart som man vill. Jag vill bara tydliggöra att alla studier som har gjorts genom åren visar att det är säkert med tidig kastrering, iaf lika säkert som vanlig kastrering. Några negativa hälsoeffekter har man inte heller funnit.
Våran vetrinär kastrerar inte innan kattungen är 5 månader.

#20 Medan min veterinär sa att vi kan börja fundera på att sterilisera vår katt (14 v) allaredan nu. Hon väger över 2 kilo och dom rekommenderar att göra det "så fort som möjligt" då yngre katter repar sig fortare efter operation och de har inte så mycket fett. Vi tänker ändå vänta en stund till, iaf en månad, och sen kommer vi göra det.

Hoppas att din veterinär inte steriliserar din hona.
Det känns lite onödigt.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
21, Inte har kattungar på 5 månader mycket fett på sig :) Jag fråga inte våran vetrinär direkt varför men antar det är större risk att operera så liten kattunge. Våran vägde inte 2 kg vid 14 v, han väger idag då är han snart 7 mån 2.5kg inte tjock o inte är han stor heller.

#23 Nej, hon menade nog mer att det är större chans att en katt kan bli lite överviktig och det är lättare för veterinären att operera, därmed kanske det inte är bättre för katten. När dom är kattungar är dom ju lite mer aktiva än när de blir äldre, det slutsatsen drar jag på de katter jag har haft.
#21 som sagt så tänker vi vänta ett tag, tills vi kommer sterilisera vår katt. Det jag ville få fram med mitt inlägg var bara att veterinärer verkar tycka väldigt olika om saker och ting när det kommer till sterilisation/kastration.
JA vänta bara inte för lång tid innan ni kastrerar henne. Det kan ta en ände med förskräckelse. hon kan börja löpa i januarit-februari.
#24 Det heter kastrera på både honor och hanar. Vid sterilisering så har honan löpbeteendet kvar men kan inte bli dräktig.

Sövning är alltid en risk oavsett ålder men jag skulle nog vara extra orolig om katten är 12 veckor. Hur kan man kontrollera hur skicklig veterinären är och hur van h*n är att söva småkatter?
Ja, vi har ju en hos oss som vägrar före 2 kg. OCh så har vi vår stam vet, som inte ballar ur att kastrera även småflickor när de är 12-13 veckor. Båda är bra, för det gäller ju att man inser sin egen begränsning. Vågar man inte, så ska man ju inte , för då är man ju inte tillräckligt rutinerad.