Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2890 ggr
AnnaMaja0
0

Hur ärver katten sin färg?

Sitter här och funderar en smula på min nya kattunges färg. Det är ju en kattunge jag tagit hand om med hjälp av ett katthem. Den lille har ju inte kommit till genom planerad avel om man säger så. Han är vackert helblå med silverstänk i topparna. Nosen är svart. Jag kan i princip ingenting om genetik och vad som styr vilken färg det blir på kattungen. Om en kattmamma som är till största delen vit med en fläck väldigt ljust grått på ryggen får 3 st helt blåa kattungar, kan man då säga vilken färg/teckning kattpappan rimligtvis borde ha? Eller är valen många? Är den här blå färgen vanlig?

annzoo
0

blå är ett recessivt anlag och båda föräldrarna måste antingen vara blå eller vara bärare…

AnnaMaja0
0

Ok, så pappan kan alltså se ut hur som helst bara han är bärare av en blå gen? Mamman måste då uppenbarligen vara bärare eftersom hon inte var blå. Dumma frågor kanske.

Jina
0

Är de blå ungarna honor eller hanar?

Är de honor har pappan grundfärg svart (han kan vara svart, blå, svartmönstrad, blåmönstrad, inte så troligt han är vitfläck).

[hehlenaaa]
0

#3- Det verkar som att TS's blåa kattunge är en hane iallafall..

Jina
0

#4 Tänkte att syskonen kunde ju vara honor

Sophey
0

"Om en kattmamma som är till största delen vit med en fläck väldigt ljust grått på ryggen" din hona ar bla med vitt Flört

Medarbetare på matlust

EddaM
0

Lättare om vi får se bild på den lille =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Jina
0

#6 TS tycks inte äga mamman dock.

Sophey
0

Mammakatt ar bla da ;-)

Medarbetare på matlust

AnnaMaja0
0

#3 Alla 3 kattungarna var hanar. Så lika att man ej kunde se skillnad på dom. Har jag fattat rätt då att hanar ärver sin färg av mamman? Och att min lilles mamma är den som fört vidare det blå? Pappan har alltså inget inflytande alls då? #6 Ok, hon är "egentligen" blå alltså? Den grå fläcken hon har på ryggen är väääldigt ljusgrå, inte i närheten av den betydligt mörkare blå färgen. #7 Finns bild på den lille i min info/fotoalbum :) Samson heter han. Kan ej lägga någon bild direkt i tråden just nu då jag ej har tillgång till min dator för tillfället. #8 Helt riktigt, jag äger inte kattmamman. Verkar spännande det här med färger och genetik måste jag säga. Är helblåa katter vanligt? Bland huskatter menar jag. Kan inte påminna mig om att jag tidigare stött på någon.

Sophey
0

Det ar inte ovanligt med helt blaa huskatter heller men det ar inte det vanligaste man ser ute pa gatorna.

Det spelar ingen roll hur ljus eller mork hennes gra farg igentligen ar eller hur stor mangd utan hon ar bla helt enkelt :-)

Medarbetare på matlust

AnnaMaja0
0

Ok, tack för bra svar Glad

Signe-Jonna
0

Tänkte jag kan försöka förklara hur katten ärver sin färg.

Som du säkert vet är honor alltid XX och hanar XY (med några få undantag). Mammakatt ger alltid X till sina kattungar och pappakatt ger X till honkattungar och Y till hankattungar. Eftersom färgen alltid sitter på X (Y har ingen gen för färg) så blir det mamman som ger färgen till hankattungarna och både mamman och pappan som ger färg till honkattungarna. Det är därför som det bara är honor som kan blir sköldpaddsfärgade t.ex.

Jag tittade på dina foton i ditt album och om Samson är den helblå så är han blå solid, alltså utan mönster. För att bli blå krävs att bägge föräldrarna bär på genen för dilution. Det är en gen som späder ut färgen så svart blir blått, rött blir creme och choklad blir lila osv.

Eftersom mamman till din katt är blå med vitt så skulle pappa katt kunna vara svart, blå eller till och med röd eller creme. Eftersom samtliga kattungar var hanar blir det svårare att fastställa pappans färg. Säg t.ex. att ett av Samsons syskon var sköldpadda (hona) så hade vi kunnat konstera att pappakatt var röd eller creme.

AnnaMaja0
0

#13 Japp, Samson är den lille helblåe pissen i mitt fotoalbum. Tack snälla för en jättebra förklaring! Nu fattar till och med jag hur det mesta hänger ihop :-) Har googlat på det men det var så omständiga förklaringar. Din var väldigt bra och rakt på sak. Att det endast är honor som kan bli paddor vet jag ju, men nu vet jag till och med varför :-) Så tack! En lite följdfråga dock: Kan Samsons pappa alltså vara t.ex svart trots att han bär på genen för dilution? Han kan alltså vara bärare men ändå ha en "outspädd" färg? Intressant ämne detta!

MonicaLagerquist
0

Ja han kan vara svart choklad lila kanel eller blå.

Dvs alla svartpigmenterade färger.

Nu är det ju inte så troligt att han skulle vara något annat är svart eller blå.Men chansen finns.

Stolt ägare till tre La permer

AnnaMaja0
0

#15 Tack för svar :-) Då kommer min nästa fråga: Kan 2 st solida katter få en agouti-unge och tvärtom? Mycket frågor :-)

MonicaLagerquist
0

Två mönstrade katter kan få solida kattungar.

Två omönstad kan inte få mönstrade kattungar.

Stolt ägare till tre La permer

AnnaMaja0
0

Ok, tack :-)