Honkatt som slåss på liv och död
Hejsan. Jag har ett ganska så stort problem jär hemma med mina två katter. Den ena är en kastrerad hankatt på 1,5 år och den andra är en hona på 1 år. För ca 2 månader sen började min honkatt attackera hanen "på liv och död" då hon morrar, reser ragg, har öronen bakåt, piskar med svansen och stirrar honom stint i ögonen innan hon flyger på honom och huggar honom i halsen så han piper högt. Och nu är det så att han har sår runt halsen och stora hårtussar är bortslitna/bitna med skinnet så huden är blottad. Det lugnade ner sig i ett tag men nu har det börjat igen. Jag upptäckte för någon vecka sen ett kalt hårområde på sidan av halsen och samma kväll hittade jag en hårtuss med skinnet kvar på i köket. Jag tvättade rent och det läkte fort. Men iförrgår när jag vaknade så fanns där ett nytt, ganska stort hårlöst område och denna gång var det rött och mycket irriterat. Och på badrumsmsttan låg tussen med hår och skinn. Och idag när jag kom hem efter några ärenden fanns där ett nytt litet sår och en hårtuss vid matskålen. Det sker alltså när jag inte är närvarande. Annars särar jag alltid på dem. Jag är mycket orolig och bekymmrad. Vad ska jsg göra? Det tycks bara eskalera och bli värre. Har något "slagit slint" i huvudet på min hona? Hon har aldrig varit såhär förut. Och dom har ändå bott i hop i lite mer än ett halvår nu. Tacksam för alla svar jag kan få!
Är honan kastrerad? Såg att du kastrerat hanen men inget om honan. Kan bero på det. Kan bero på att hormonerna i kroppen gör att hon slår bakut.
Ta honan till en veterinär för en koll.Hon kan ha ont.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Honan är ej kastrerad då veterinären ansåg att det inte skulle vara bra för henne. Anledningen till detta är att hon redan efter två löpningar slutade löpa helt. Sist jag var med henne till veterinären var 3månader sen pga hennes magproblem fanns det inget att anmärka på förutom hennes redan konstaterade gastrointesinala problem. Men ni tycker jag ska boka ännu en koll med henne då? Jag gör det imorgon bitti det första jag gör.
#3 Jag förstår inte riktigt nu. Varför skulle det inte vara bra för henne att bli kastrerad?
Sajtvärd Katter iFokus
Kan vara värt att kolla henne och fråga igen varför hon inte bör kastreras? Tycker att det låter lite konstigt. Har en hona som innan hon kastrerades löpte en gång per år bara och inget mer. Henne kastrerade jag ändå eftersom att det finns andra risker med en okastrerad katt än det är jobbigt att genomlida en hona i löp hela tiden. Gå kanske till en annan veterinär än den du gick till innan så kanske du får ett annat svar.
#4 jag vet inte heller det. Jag säger bara det veterinären sagt till mig. Kanske bör jag rådfråga en annan veterinär? Jag har tidigare gått till en privat men jag kanske ska ta kontakt med Blå stjärnan tex?
#6 Ja, gör det. En del veterinärer har fortfarande en väldigt gammaldags och förlegad syn på kastreringar. Nuförtiden kan man kastrera kastrera kattungar långt före könsmognad och de allra flesta gör det utan betänkligheter vid 6 månaders ålder.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag skulle nog fråga en annan för den enda orsaken jag kan tänka mig till att katten inte bör kastreras är att den inte klarar narkos såvitt jag har förstått. Även om katten inte löper jämt och ständigt så är ju kroppen fylld av en massa hormoner som kan vara stressande och till och med skapa ett sådant här beteende som din katt har och då kan det vara värt att plocka bort möjligheten för hormoner och kattungar att härja fritt. Sedan är det ju andra sjukdomar också som kan vara farliga som drabbar många fertila honor.
Jag tror att det kan vara värt att rådfråga någon annan veterinär. Har inte så god koll på vilka som finns där du bor men det är nog bara att ringa runt lite och fråga för att sedan bestämma vad du tycker låter vettigast.
Min gissning är att hon har ont på något vis eller att det är hormonerna som strular till det för henne.
Har du tur så hjälper kastreringen och din hane får vara ifred ifrån hennes premenstruella galenskaper. :-)
Okej. Då kontaktar jag en annan veterinär imorgon och hör vad dom har att säga.
Ja gör det. Man vet ju aldrig vad det kan vara och kolla om kastreringen också för det kan alla gånger vara värt det både för er och för plånboken då risken är stor för infektioner.