Härlig lag!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jättebra, det enda smolket kom i Aktuellt, där sa hon att har ingen hört av sig efter 5 dagar avlivas katten om den sprungit bort och inte är märkt. Kan nog behövas en övergångsperiod innan alla fattat och märkt och kastrerat sina katter.
Ja det är klart det behövs en övergångsperiod! Ibland är det svårt att slänga ut 1000:- helt plötsligt för en kasteration, dessutom kommer alla veterinärer att bli fullbokade på en gång om lagen träder i kraft… 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Har man inte råd eller inte hinner så får man lov att hålla katten inne, eller hämta katten inom 5 dagar …svårare än så verkar det inte vara =)
/Fridaybrew
Kan inte annat än hurra! Fast en liten sak reagerade jag på: Katten ska märkas antingen med chip eller öronbricka? Dom måste väl mena öronmärkning? Dom kan väl inte men att man ska sätta sånnadär brickor i öronen som man har på får och kor och sånt..? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Om jag förstår det hela rätt börjar lagen gälla den 1 Januari 2014 och för katter födda före det gäller den först den 1 Januari 2016. Hinner man inte märka katten på 2 år är det illa… För övrigt så står det att katten måste hämtas inom 5 dar efter att ägaren har blivit informerad om att den har omhändertagits. Kan inte ägaren hittas inom 10 dagar så tas katten bort. Simple as that.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jag tycker att förslaget är jättebra. Får hoppas att det blir lag…

#6 +1
Kanonförslag *håller tummarna så de blånar att förslaget skall gå igenom*
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Tyvärr är det ju samma folk som sitter i toppen som senast det lades fram ett förslag på att alla katter ska ID-märkas så jag ser tyvärr inte att det skulle gå igenom den här gången heller.

Förhoppningvis så kommer de med bättre argument, samt att det verkar som förslaget fått mer uppmärksamhet denna omgång. Två års arbete ska inte bara röstas bort, nått måste få vara kvar, kan man hoppas
Ja vi får hoppas att de scannar katterna efter chip.
klart dom gör speciellt om det är lag på märkning.
/Fridaybrew
Inte många som gör det nu, en del poliser vet inte att de har scanner ens, inte hos oss i alla fall. Fem dagar blir väldigt kort tid.
Är inte lag på märkning nu ju.
/Fridaybrew
Tyvärr kan hela utredningen åka i sopkorgen. Det är väl knappast sannolikt, men tyvärr tror jag att frågorna som rör katt är de frågor som löper störst risk att ratas.
Nej men det finns chipmärkta katter, jag har två. Skulle de försvinna så så vore det ju bra om de blev upphittade och scannade. Om de inte gör det nu så finns ju en viss risk att de inte gör det fast det finns lag på det också. Men nog om det, i övrigt är det ju jättebra och folk kanske får upp ögonen för katters situation, lag eller ej så blir det uppmärksammat nu i alla fall.
Det är ännu bara ett förslag. Bara tt hålla tummarna för att det går igenom nu.
Sen måste jag bara spy lite galla över aftonbladets kasa journalistik. De kan inte ens läst lagföslaget. 
Super bra förslag!!! :D hoppas att den träder i kraft!!!!! :D
OCh vaf jag förstår., så gäller kastrationskrvet på utegående katter bara hankatter. Rätta mig om jag har fel…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kan någon länka till lagförslaget?
#18 "Kan inte ett kastreringskrav för utekatter vara orättvist för folk på landsbygden?
– Jag tror inte det, man löser det på ett bra sätt där redan. Vill man ha kattungar väntar man tills katten fått en kull och kastrerar den efter det."
Det låter som att det gäller honkatter också..
Äntligen en lag mot tiderlag, det var på tiden!
Mmm, men på det viset så håller ju katten ändå bara samma status som en påse råttgift. OCh rent praktiskt, hur ska du se att en katthona är kastrerad? Då krävs det att det förs in i rullorna när den idmärks.
JAg bor på landet, men vem F****N säger att katterna har det så himla bra på landet? Blir så ilsk. Löjlig tomtebolycka och humbug.
Jag bor på landet och våra katter har det väldigt bra här 
Man kan mäta östrogenhalten i blodet för att avgöra om en honkatt är kastrerad eller inte. Sedan kan ju veterinärer som kastrerar utekatter ta för vana att lägga subkutan sutur som inte försvinner och därmed skapar en permanent, palperbar "kastreringsmärkning". Det tillämpas i tex. TNR-kolonier i USA.
ÅÅÅÅÅhhh vad jag hoppas att denna lag träder i kraft! Fy fan så gött i så fall. Verkligen på tiden!! Och jag tycker inte det minsta synd om de som inte säger sig ha råd att kastrera sina katter osv. Tuff luck. Då har ni inte råd att vara djurägare. Punkt slut. Äntligen måste kanske folk börja ta sina ansvar över sina djur *lycka*

#23 tack :)

Usch blir så lack på vissa som kommenterar på Aftonbladet, de är ju helt bengalo. Vissa resonerar ju helt fel.
Underbart med lagen! Det kommer göra att bara de som verkligen vill ha en katt skaffar sig en, för de andra lär inte vara beredda på att betala några hundralappar för kastrering samt chippning!
Dessutom ÄNTLIGEN, tidelag, fyfan vad vidrigt! Borde varit olagligt för längesen, djurplågeri på hög nivå:( mjaa, vi är på rätt riktning iallafall, äntligen sätter Sverige djurens rätt lite mer på allvar! :)

Jag reagerade på EN sak i lagförslaget och det var sista meningarna där det står att katter som går ute skall vara förhindrade att få ungar kirurgiskt eller medicinskt, så jag är rädd för att hiskeligt många honägare helt sonika kommer att trycka i sina honor piller i en herrans massa år med allt vad det innebär :-(
Men ändå ETT steg åt rätt håll i alla fall, när får man veta om den gått igenom? Någon som vet?
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Tänkte också på det där med p-piller. Och p-piller funkar ju inte heller om kattan inte skulle komma hem när hon ska. Juvertumörer är inget skoj alls, men ja det är helt klart ett steg i rätt riktning :D
Tänkte just säga det som du, Sofiieee sa:
**Dessutom ÄNTLIGEN, tidelag, fyfan vad vidrigt! Borde varit olagligt för längesen, djurplågeri på hög nivå:( mjaa, vi är på rätt riktning iallafall, äntligen sätter Sverige djurens rätt lite mer på allvar**
Håller fullständigt med om det!
ÄNTLIGEN en lag som säger att det ska bli STRAFF på tidelag!
Skulle vara underbart!!
Tror inte att p-piller är bra varken för oss kvinnor eller djur!
Kan ju bli biverkningar av sådant, på grund av juvertumörer.
Så denna lag som är på G ska bli toppen hoppas man.
Tänk om p-piller till katt enbart kunde skrivas ut av veterinär som endast gör det om man har starka skäl o under en viss tid. Då hade folk som ska avla o har en katt som tex löper väldigt oftaeller intensivt kunnat använda p-piller som en nödlösning men ingen hade kunnat använda det istället för kastration. Menar, det är ju bevisat att det har bieffekter.

#32 P-piller är ibland det enda alternativet. Mina honor löper tätt och länge. Hade en hona som löpte i tre veckor. Hon gick bara omkring och letade efter pojkar… Men för det mesta löper hon varannan vecka en veckas tid. Då är p-piller ett alternativ, nu är hon kastrerad hennes dotter är chipkastrerad och barnbarnet har inte börjat löpa än. Visst tvekar jag med att använda p-piller, men för en kortare period:ja
subkutan sutur är det om jag förstår rätt den sortens stygn som smälter? OCh i detta fall blir det som en synlig söm?
Subkutan sutur kan vara både upplöslig och inte. Den typ man använder för att ge en permanent "kastreringsmärkning" löser inte upp sig utan stygnen sitter kvar resten av kattens liv. De kan palperas och således vet man att katten är kastrerad. Det medför inga problem för katten efter vad jag har förstått. Det finns mer att läsa om detta på amerikanska TNR-sidor.
vad smart