Forl= döden????
Har skrivit innan om min katt som har forl!!!
Läste idag på agrias hemsida om deras villkor. Där står det att ingen ersättning för avlivning ges i samband med forl, vilket gav mig en riktig funderare. Min katt har ju typ bara huggtänderna kvar och dem kommer också få dras ut i framtiden. Men vad händer med tandsjukdomen när alla tänder försvinner?? Försvinner sjukdomen eller katten fortsätter få ont och lider och man kan inget mer göra för katten?? Är det, det agria menar i sina villkor med ingen ersättning för avlivning i samband med forl??Försökte få reda på mitt svar och ringde djursjukhuset, men då dem inte tyckte det var akut så skulle jag ringa min veterinär på måndag.. Men det känns som en evighet till dess. Så tänkte om någon här vet något??

Agria ersätter inte för FORL och väljer du att avliva din katt pga FORL så får du inte ut på livförsäkringen.
Katter som har FORL och som man tagit bort tänderna på brukar kunna leva bra utan sina tänder.
Stolt ägare till tre La permer
När de drabbade tänderna dragits ut så försvinner smärtan efter ett tag. Katten kan leva ett gott liv även utan tänder, och dess matsmältning är inte beroende av att maten måste tuggas och blandas med enzymrik saliv som vi människor.
Se till att ge blötmat som katten kan äta utan problem och låt veterinären ta ut drabbade tänder så har du förhoppningsvis en lycklig katt i många långa år till!
Vänliga hälsningar
Cindy
Min ena katt har FORL och har dragit ut eller rättare sagt t.om fått operera bort 8 tänder.
I Agrias försäkring ingår inte FORL som försäkringsskydd men det innebär inte att det är en dödlig sjukdom.
En katt kan leva utan sina tänder förutsatt att han är en hemmakatt och får mjukmat och omsorg.
/Maria
Okej. Skulle aldrig få för mig att avliva min katt för sjukdomen så länge den går att lindra och hon inte har ont. Men är det någon som vet vad som händer med sjukdomen när alla tänder väl är utdragna?? Angriper den ändå fast att tänderna är borta, och vad kan man då göra för att lindra smärtan för katten?? Eller det finns ingen mer behandling för katten??? Är så orolig, då jag inte hittar någon fakta om detta och är såå rädd att det inte finns någon mer behandling för att lindra smärtan, mer än att låta katten få somna in :,(
Är tänderna borta så är dom, och inga tandrötter finns längre att angripa men katten är tyvärr tandlös.
Smärtan kommer av att tänderna bryts ner och det är ren tandvärk. Precis som en tandlös människa aldrig mer kan få tandvärk så kan inte katten heller det.
Men katten kan ändå leva ett gott liv.
Min Moritz var bara 5 år när det upptäcktes.
/Maria
Är detta raskatter ni har?
Jag var nämligen på Husdjursmässan i Kista idag o pratade med en veterinär om tandborstning på katt(har köpt en liten vit grej man trär på fingret o borstar med) o hon sa att tandproblem var vanligt på raskatter. Hon sa däremot ej vad för sorts fel.
#6 Jag är lite nyfiken på vad det är för vit liten grej du har köpt? :)
Den heter oral cleaner o märket är Petosan som jag sett på tandprylar till
katt o hund. Såg den på Bromma zoo också o kostade ca 50kr. Är som en
liten socka för pekfingret kan man säga o man ska borsta tänderna med den.
Den är alltså mjuk o tror det är bäst o börja så o kanske senare prova med
tandborste om det går bra. Jag är lite orolig att tandborstarna ska vara för
hårda för till människor använder jag alltid extra mjuk för det säger min
tandläkare.
#8 Ok, tack! Jag borstar mina katters tänder med en extra mjuk tandborste (för småbarn) men tycker att det är lite klumpigt ibland. Kanske skulle testa den vita grejen! ;)
Nej min katt är ingen ras katt. Tandsjukdomen forl angriper inte bara en sorts ras, utan alla katt raser. Så om jag förstått rätt så bekommer inte sjukdomen katten längre när alla tänder är borta???
#9 ja jag vet inte men den är ju bra att börja med då katter ej är som hundar:) Finns ju tandborstar till dem som borstar bägge sidor om tandraden samtidigt men hur få katten att gapa snällt så jag testar denna .
#10 undrar vilken sjukdom hon menade,hum. Vi pratade på så frågade inte men hon sa så. Ioförsig så är min teori att eftersom folk har betalt en hel del för sin raskatt så kommer de nog oftare till veterinären så det är dessa hon ser tyvärr.
Görs det någon forskning på Forl?
Nej vad jag har läst så verkar det lugnt när alla är borta men är ju hemskt det ska bli så iaf.
Vissa raskatter har ju sina speciella sjukdomar. Eller hur man ska säga. Kanske finns någon speciell ras som har tandproblem…
men Vad jag läst på så finns det mycket liten kunskap om sjukdomen och liten forskning. Vet inte om det pågår någon just nu.
Hur upptäckte du att din katt hade FORL?
Jag märkte inget på min katt. Det upptäcktes för två år sedan. Då jag såg i hennes mun att hon tappat en tand och kände att en till tand var lös. Så jag kontaktade veterinären som undersökte henne och tog tandröntgen på henne. Då det visade sig att hon hade blivit angripen av forl. Sedan dess har det varit bra med henne. Sen nu när hon skulle göra sin årliga vaccination så tittade veterinären henne i munnen som dem alltid gör och sa att hon akut behövde ta bort tänder, då dem höll på att ruttna. Så tandröntgen igen på henne och ut med fler tänder, då dessa också var angripna av forl och kraftig inflammation. Min katt har aldrig visat att hon har ont, vilket är mycket synd..
För hade hon visat att hon hade ont så hade man ju kunnat åtgärda hennes smärta mycket snabbare.
#!4 Ungefär samma historia med Moritz som är en huskatt.
/Maria
#14 Har du verkligen aldrig märkt något om du tänker efter? Det känns ju otryggt att det ej märks.
Med andra ord hur ska man märka om de har forl? Äter sämre ,luktar ur munnen o går ner i vikt?
#17 Nu var inte frågan till mig men…
Min Moritz var som sagt bara 5 år och jag tyckte det var dags att ta tandsten för första gången då jag tyckte att tänderna längst in såg missfärgade ut. Pillade lite och en hel tand bara lossade så jag blev alldeles förskräckt och bokade tid hos veterinär med en gång.
Jag hade absolut inte märkt något på Moritz. Han åt allt. Nu har han alltid gillat blötmat mest men han åt sitt torrfoder som vanligt ändå. Som sagt de fick operera bort 8 tänder på honom.
Många märker det på att katten börjar äta sämre men uppenbarligen inte alla
/Maria
FORL drabbar alla katter i samma utsträckning. Även vilda kattdjur drabbas.
Däremot finns andra tand-/munsjukdomar som kan vara ärftliga och därmed vara överrepresenterade inom vissa raser.
Nej jag märkte inte det. Vad jag kan komma ihåg så åt Hon inte mindre och gick inte ner i vikt. Och denna gången märkte jag inget. Hon är precis som vanligt trots smärta. Hon är en pigg och busig katt. Hon har till och med fortsatt nafsa med sina tänder på mig när vi busar trots att hon hade ont. Hade jag märkt det så hade hon självklart inte gått med smärta.
Ringde idag min veterinärklinik och pratade med en veterinär. Hon berättade att vanligtvis ska inte katten ha några bekymmer med sjukdomen när alla tänder är utdragna. Men sen beror det på hur pass långt sjukdomen gått. Hon pratade något om att sätter det sig i käkbenen så finns det inte så mycket att göra. Så kollade hon min katts journal, och hon blev lite chockad över hur hårt den drabbat min katt. Så hon kunde inte ge mig ett ordentligt svar på min fråga. Utan jag skulle prata med den Vetrinären jag träffar när vi ska på återbesök för han kunde mer om hennes fall, eftersom han har haft hand om henne. Men jag hoppas, hoppas min underbara, kära, älskade katt har bra framtidsutsikt :).
Så här står det i tidningen "Skogisen" ang FORL:
"Symtom: Katter som lider av FORL kan visa många olika symtom. De kan ha svårt att tugga, de gnisslar tänder eller tappar mat. Ibland visar de inte att de har ont i munnen utan blir bara dämpade och/eller mindre matintresserade än vanligt.
Om man tittar i kattens mun ser man tandkött som vuxit upp på tanden, rikligt med tandsten på enstaka tänder (de tänder som gör ont och som katten därför undviker att tugga med) eller att tänder saknas.
De tänder som oftast drabbas av FORL är de främsta kindtänderna i underkäken. Många katter med FORL får bara problem med en eller två tänder, vanligen de första kindtänderna i underkäken. Utan att röntga katten kan man inte alltid skilja FORL från parodontit. Tänder som drabbas av parodondit får aldrig amputeras eftersom det ofta utvecklas en böld vid den kvarlämnade rotens spets. "
Sen står det en massa till.. :) Det står också om bakgrund, Vad är FORL, Symtom, Behandling mm….. Bra artikel!

Har en undran om Forl. min ena katt fick idag diagnosen.
Vi har redan gjort en operation och tagit bort 3 tänder och nu är det 2 till som är i så dåligt skick att vi akut måste ta bort dom.
Frågan är om det är det bästa att ta några tänder åt gången eller kan man ta bort alla tänder i förebyggande syfte???
Vi har ju som sagt redan gjort en operation och nu är det en till på gång och det låter på vetrinären som att det kan bli en till/fler i framtiden. Och att lägga 3-5000kr varje/varannat år på att ta bort några tänder känns väldigt dyrt och även att katten ska behöva ha ont emellanåt och stressen och obehaget med att åka till vetrinären så ofta.
Hej.. Jag vet faktiskt inte. Har inte själv gjort det. Men min katt har bara opererats två gånger. Men då har många tänder tagits. Och nu har hon bara sju kvar. Men förstår din tanke.. Fråga din veterinär .
Hej.. Jag vet faktiskt inte. Har inte själv gjort det. Men min katt har bara opererats två gånger. Men då har många tänder tagits. Och nu har hon bara sju kvar. Men förstår din tanke.. Fråga din veterinär .
Har behandlat min kisse med medrol och nu på senare tid depomedrol och det har fungerat super bra. Han har inte behövt dra ut en ända tand sedan jag började, Han har blivit tjock och glad igen. Bara ett tips :)
Vad är det för något och hur hjälper det?