Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3273 ggr
[cala02]
0

Perser

Har några perser som mellanlandat här för en dag. Jag undrar vad ska de ha för mat? Jag gav de samma mat som mina får igår, mjau mjukmat. En av dem verkar vara lös i magen.

[cala02]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick inte med bilden.

MonicaLagerquist
1

De mår bäst av att äta den mat som de är vana vid.Snabba foderbyten kan ställa till det rejält för en del katter.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
0

Mest troligt är de inte vän vid den mat du gav vilket orsakar diarre men även kan bero på andra saker. Vad brukar dessa katter äta där de kom ifrån?

[cala02]
0

Vi hade tyvärr ingen info om det, har varit och köpt lite olika fabrikat som ska vara snäll mot magen. De har rest långt och är stressade också. Kommer från ett "vanvårdshem", som råkade ut för problem.

Har köpt hills torrfoder och några burkar blötfoder, några småburkar som jag inte kommer ihåg namnet på också. De var nedskitade och toviga så vi fick tvätta av dem och klippa tovor. Vi höjde värmen rejält i rummet de är i, 27 grader nu och fläkten går dygnet runt därinne (paxfläkt). De har nog inte fått något regelbundet fabrikat den sista tiden, några månader?

IceJossan
0

Jag har fått höra att Royal Canins Kitten Persian ska vara mycket snällt mot magen.

[cala02]
0

okej, ska leta upp det.

[MonEnil]
0

Hill's foder brukar i normala fall också vara bra för magen, även IAM's torrfoder, men kanske behöver de något stoppande som t ex Pro-Kolin. Lite köttfärs kanske kan vara bra också.

IceJossan
0

IAMs tycker jag man ska rata efter att ha läst om den hutlösa mängd eventuellt skadligt konserveringsmedel de har i fodret. Hade nån länk till den infosidan men hittar den inte nu..

[cala02]
0

Nattrapport; De är fortfarande tagna av situationen men har ätit i alla fall. En av dem är i sämre skick än de andra men på gång mer nu. Försökte tvätta hanen själv men det blev övermäktigt. Han luktar lite mindre nu i alla fall. De är ovana vid bad. Måste också säga att raskatter är nog inte så dumma, mina huskatter skulle aldrig tillåta bad överhuvudtaget.

Nu gäller det bara att skapa lugn och trygghet tills de känner sig mer hemma. Det blir svårt då vi vill ha dem till vetten så fort som möjligt.

[sakring]
1

# 9 Mina husisar tillåter att jag badar dem precis som mina raskatter. Det är en fråga om vana inte en fråga om ras eller inte ras.

[cala02]
0

Jo det är nog sant, men de är väldigt lugna i temperamentet, det måste vara skillnad. Inte ens min snällaste skulle vara så lugn som dessa är. Nu när jag kunde känna lite mer på dem så är de toviga, det blir nog rakning tyvärr.

[cala02]
0

Ja nu var jag för snabb igen, betydligt tuffare katter nu de hann bita ordentligt innan jag fick tag på dem. Vill ju inte plåga dem men de måste få ordning på pälsen lyckade kamma och klippa det värsta. De är en hel del finare i pälsen nu i alla fall. Vi har bestämt att vi inte flyttar dem mer på någon vecka nu. Veterinärbesök måste vi göra men de får ha sitt "hem" ifred ett tag nu. Idag var det normal avföring, en har väldigt ljus färg bara, beigeaktig. Jag ser det som ett friskhetstecken att de säger ifrån när jag kommer och stör dem. De var nog mest skrämda igår.

Eywa
0

#8 Jag ger mina kattungar IAMS kattungefoder, jag hade ingen aning om att det skulle kunna vara skadligt? Skulle vara tacksam om du ville leta upp länken till mig. Blir orolig nu…

IceJossan
0

Hittade länken!

Jag har ingen aning om hur säkra källorna är, men jag tar inte risken att ge mina katter/jourkatter det. Källorna ser säkra ut, men jag vet ju inte till 100%.

http://dog-news.net/2010/03/16/etoxikin-livsfarligt-konserveringsmedel-i-hund-och-kattfoder/

[cala02]
0

Från den ena frågan till den andra, spinner inte perser? Klia hanen under hakan idag, han njöt och dreglade men inget spinn. Det var som om motorn inte startaden.

MonicaLagerquist
0

Alla katter spinner intr högt och en del är med "svårspunna" än andra.

Stolt ägare till tre La permer

[MonEnil]
0

Jo, visst spinner perser, men han kanske inte har haft anledning att spinna under hela sitt vuxna liv, så då kanske det är svårt att komma igång. Det låter lovande i alla fall att du fått så bra kontakt med honom.

IceJossan
0

#15 Känn på strupen nästa gång, den vibrerar så gött när kissen spinner även om det inte hörs. Mina katter, två bröder, spinner helt olika - den ena högt och tydligt i takt med andetagen, den andra nästan ljudlöst men i jämnt flöde.

[cala02]
2

De är för skygga för det tyvärr. Ska väl tala om att de får stanna här tills de lugnat sig och vant sig vid människor igen. Vi ska även till veterinär så då skräms de väl igen. Minst 14 dagar till blir de kvar här.

IceJossan
0

Skönt att de får stanna två veckor till iaf, så de får landa och vänja sig vid ny miljö och ny människa, att det inte behöver vara så hemskt :)

[cala02]
0

Katterna har nu fått namn, Hanen heter Xerxes, honan som alltid tyr sig till honom Atossa och den andra honan heter Morgana.

IceJossan
0

Fina namn! :)

[cala02]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Xerxes spanar, mycket nytt för en katt som inte kunnat titta ut på länge. Bra tecken att han vågar upp i fönstret i alla fall. Han börjar även på att bli ren också.

[MonEnil]
0

Så fin! Ja, han ser pigg och alert ut.

EddaM
0

Fina chincillor perser ♥♥♥♥ till dig som tar hand om dem =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[cala02]
0

Tyvärr verkar åtminstonde Atossa ha forl, två tänder kvar varav en lös. Xerxes har tänder kvar, det har jag fått känna på, däremot vet vi inte hur många än. De som vill adoptera dessa får vara beredd på att ha mjukmat hemma.

[Forest]
0

26 himmla söta hoppas de får ett lugnt hem tror de behöver det. En fråga vart ser man vart man finner dessa katter? Har kanske en bekant som letar katt o hjälpa en eller 2 i nöd är ju inte helt fel ;)

EddaM
0

En forlkatt kan äta torrfoder men mjukmat är ju det bästa =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[cala02]
0

De finns i Söderhamn.

[cala02]
0

Atossa hade inte forl, däremot var hon undernärd och troligen fått fel kost.

IceJossan
0

Skönt att det inte är FORL! Hoppas hon lägger på sig sakta men säkert med bättre foder nu.